Lars Hansen Startet 5.Juni.2015 Del på Facebook Startet 5.Juni.2015 Driver å kobler opp en ankervinsj på båten min, en Lofrans Tigres 1000W. Den har 2 plussterminaler, en for opp og en for ned. I båten sitter det et 4-polig rele, med 2 kabler frem til vinsjen. Dette releet gjør slik at det bytter om på pluss og minus på kablene ut, for å kunne kjøre vinsj ut eller inn. Kan jeg benytte dette releet, altså bytte om polariteten for å kjøre vinsjen den andre veien? Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 5.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2015 Ingen som vet om jeg kan ødelegge noe ved å koble minus på en av plusskontaktene, og pluss på minuskontakten? Om det funker så sparer jeg nytt rele og en del kabling... Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 6.Juni.2015 Del på Facebook Svart 6.Juni.2015 (redigert) Her har du releer til vinsjen ! Kansje du kan ringe og høre. http://www.maritimfritid.no/brand.html/lofrans Redigert 6.Juni.2015 av Dioden ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 6.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2015 (redigert) Ingen som vet om jeg kan ødelegge noe ved å koble minus på en av plusskontaktene, og pluss på minuskontakten? Redigert 6.Juni.2015 av larshans1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 6.Juni.2015 Del på Facebook Svart 6.Juni.2015 (redigert) Skeptisk til det releet ditt. Mener å huske at det må fram 3 ledninger for å kjøre opp og ned to pluss og en minus. ( på min Vinsj) Jeg koplet pluss og minus min etter manualen (har fritt fall ut) kan bare kjøre inn. mener at den andre pluss så går motoren andre veien. Har du sett her, http://lofrans.com/product.php?id=12&categoryId=3 Redigert 6.Juni.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars Hansen Svart 6.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2015 Manualen sier at det skal en pluss for opp, og en for ned. Da brukes et 3-polig rele. Andre vinsjer bruker 4-polig rele slik det er lagt opp til i min båt. Se side 2 og 3 her:http://www.seatronic.no/pdf/quick/DP%20Vinsjer%20skisser/Quick_fjernkontroll_ny_type.pdf Er det ikke vanlig (eneste muligheten) å snu retningen på en likestrømsmotor ved å reversere polariteten? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 6.Juni.2015 Del på Facebook Svart 6.Juni.2015 Er det ikke vanlig (eneste muligheten) å snu retningen på en likestrømsmotor ved å reversere polariteten? Det er vel vinsjen som bestemmer ikke hvordan opplegget er i din båt. Jo på motor med to kontakter bytter en om på pluss og minus. ikke på motor med M1, M2 og minus. så hvit jeg vet, ingen ekspert. ( her blir også strømmen snudd på et annet måte) Vil heller se her http://lofrans.com/product.php?id=12&categoryId=3 Kan sikkert bruke releet hvis du kan garantere at det ikke greier å kople om på pluss og minus. ( kjøre samme vei bestandig) Og bruke frittfall på ut. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars Hansen Svart 6.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2015 Skal jeg bruke frittfall på denne, så må clutchen slakkes til kjettingen begynner å rause ut. Vil tro det kan bli litt ukontrollert og gå veldig fort jo mer kjetting som er løpt ut... Finner ikke noe info om hvordan kablingen ser ut innenfor motordekselet i manualen heller. Får heller ta å legge opp en ekstra kabel... Noen som vet om jeg kan bruke det 4-polige releet som et 3-polig om jeg kobler fra den store minuskabelen? Det burde jo bli det samme... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 6.Juni.2015 Del på Facebook Svart 6.Juni.2015 Skal jeg bruke frittfall på denne, så må clutchen slakkes til kjettingen begynner å rause ut. Vil tro det kan bli litt ukontrollert og gå veldig fort jo mer kjetting som er løpt ut... Finner ikke noe info om hvordan kablingen ser ut innenfor motordekselet i manualen heller. Har virket helt OK siden 87 hos meg, du må lære deg og bremse. Stanga passer på de tre. Å kjøre ut tar for lang tid, ingen vits i å bruke strøm og børster på å slippe ut.( er nå min mening) Fordel å merke kjettingen så en vet hvor mange meter en skal slippe ut. Det står M1 og M2 og minus i manualen jeg så . Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.