Jump to content

Lofrans Tigres ankervinsj, kan jeg bare bruke 2 av 3 tilkoblinger?

Lars Hansen

Recommended Posts

Driver å kobler opp en ankervinsj på båten min, en Lofrans Tigres 1000W.

Den har 2 plussterminaler, en for opp og en for ned.

I båten sitter det et 4-polig rele, med 2 kabler frem til vinsjen. Dette releet gjør slik at det bytter om på pluss og minus på kablene ut, for å kunne kjøre vinsj ut eller inn.

Kan jeg benytte dette releet, altså bytte om polariteten for å kjøre vinsjen den andre veien?

Skeptisk til det releet ditt. Mener å huske at det må fram 3 ledninger for å kjøre opp og ned to pluss og en minus. ( på min Vinsj)  

Jeg koplet pluss og minus  min etter manualen (har fritt fall ut) kan bare kjøre inn. mener at den andre  pluss så går motoren andre veien.

Har du sett her,

http://lofrans.com/product.php?id=12&categoryId=3

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Manualen sier at det skal en pluss for opp, og en for ned. Da brukes et 3-polig rele.

Andre vinsjer bruker 4-polig rele slik det er lagt opp til i min båt.

Se side 2 og 3 her:http://www.seatronic.no/pdf/quick/DP%20Vinsjer%20skisser/Quick_fjernkontroll_ny_type.pdf

Er det ikke vanlig (eneste muligheten) å snu retningen på en likestrømsmotor ved å reversere polariteten?

Er det ikke vanlig (eneste muligheten) å snu retningen på en likestrømsmotor ved å reversere polariteten?

Det er vel vinsjen som bestemmer ikke hvordan opplegget er i din båt.

Jo på motor med to kontakter bytter en  om på pluss og minus.

ikke på motor med  M1, M2 og minus. så hvit jeg vet,  ingen ekspert. ( her blir også strømmen snudd på et annet måte) 

Vil heller se her 

http://lofrans.com/product.php?id=12&categoryId=3

Kan sikkert bruke releet hvis du kan garantere at det ikke greier å kople om på pluss og minus. ( kjøre samme vei bestandig)

Og bruke frittfall på ut.

Skal jeg bruke frittfall på denne, så må clutchen slakkes til kjettingen begynner å rause ut. Vil tro det kan bli litt ukontrollert og gå veldig fort jo mer kjetting som er løpt ut...

Finner ikke noe info om hvordan kablingen ser ut innenfor motordekselet i manualen heller.

Får heller ta å legge opp en ekstra kabel...

Noen som vet om jeg kan bruke det 4-polige releet som et 3-polig om jeg kobler fra den store minuskabelen? 

Det burde jo bli det samme...

Skal jeg bruke frittfall på denne, så må clutchen slakkes til kjettingen begynner å rause ut. Vil tro det kan bli litt ukontrollert og gå veldig fort jo mer kjetting som er løpt ut...

Finner ikke noe info om hvordan kablingen ser ut innenfor motordekselet i manualen heller.

Har virket helt OK siden 87 hos meg, du må lære deg og bremse. Stanga passer på de tre. 

Å kjøre ut tar for lang tid, ingen vits  i å  bruke strøm og børster på å slippe ut.( er nå min mening)

Fordel å merke kjettingen så en vet hvor mange meter en skal slippe ut. 

Det står M1 og M2  og minus  i manualen jeg så .

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...