Jump to content

Sjøvannsfilter på trykksiden


Al-Tec

Recommended Posts

Nå i disse sjøsettingstider kan jeg ikke dy meg for å fortelle en historie fra i fjor. PGA montering av baugpropell kom båten forholdsvis sent på vannet, det vil si i pinsen den 18 mai. Båten var rigget for tur, og vi hadde vår første overnatting. Dagen etter skulle vi kjøre en tur, kjøpe is til ungene og i det hele tatt nyte godværet. Etter å ha lagt fra i Dragsund på Håøya hadde vi kommet ut av den trange innseilingen og begynte å gi "køl" på motoren. Nesten umiddelbart begynte en alarm å pipe, og motoren ble stoppet umiddelbart. Opp med fremre luke, og jeg kunne konstantere at motorrommet var halvfult av vann. Vi tar inn vann, mye vann, og det er bare en ting å gjøre. Starte opp og komme oss inn mellom båtene i Dragsund på grunt vann. Etter å ha utført årets værste bøllekjøring inn i Dragsund med en hekkbølge som bare en Wiking 28 kan lage lå vi trygt mens jeg måtte forsvare meg ovenfor forbannede båteiere som kom løpende bortover fjellet for å kjefte. Lensepumpene gikk, og vannet minket, men hvor kom det fra? Jo, lokket på sjøvannsfilteret hadde sprukket med det resultat at alt saltvannet fra pumpen sprutet ut i motorrommet. Er dette virkelig mulig? Joda bare se på dette bildet!

 

Bilde

 

Volvo monterer altså filteret etter pumpa slik at du er nødt til gå ned dersom dette skjer. Det er alltid jæ... utrivelig ombord like før du synker!  Andre motorer har dette på sugesiden, og det er selvsagt det eneste fornuftige. Vel, dette endte godt, men hadde jeg ikke startet opp igjen der ute hadde jeg blitt spart for mange liter. Det var umulig å se årsaken da motoren var stoppet. Bruddstykket hadde da lagt seg pent nedpå lokket. Nytt lokk ble mirakuløst nok skaffet samme dag midt i pinsen, og Simrad Færder tauet oss profesjonelt inn til båtplassem i Drøbak.

 

Bilde

 

Hele pinsen ble tilbragt i båten, og litt senere på kvelden var vi tilbake blandt venner i Dragsund på Håøya! Dette er også ment som en liten advarsel til alle med dette systemet. Kanskje lokket burde skiftes sånn nå og da?

 

Jon_P

AL-TEC

al-tec.no

Link to post
Share on other sites

En bekjent grunnstøtte utenfør Strømstad i påsken med det resultat av han holdt på å synke i indre Strømstad havn.

 

En av lenseløsningene de benyttet var å skru av kjølevannslangen før impelleren og med denne ned i vannet - full gass på hovedmotor.

 

En ekstra nødlensepumpe var lagd i en fei, kanskje en ting å montere et treveis uttak på bunnventilen.

 

I ditt tilfelle kun du jo bare tilsatt systemrens og slått 2 fluer i en smekk :cryin:.

 

 

 

Noe å tenke på i en stresset situasjon?.

 

 

Jolla

Link to post
Share on other sites

Sjøvannsfilter på trykksiden må være en utrolig teit løsning. Tanken er jo å filtrere vannet før det brukes av motoren. Suger man inn noe drit som setter seg fast i impelleren, er jo egget lagt. I Impellerhuset er det ikke mye plass. Spesielt ikke når impelleren glir over kammen og trykkes sammen.

 

Noen sier at systemet kan forsvares fordi sjøvannsfilteret da fanger opp en eventuell brukket impeller. Jaha? Hvor ofte skjer det? Min impeller skal skiftes hver 1000 time. Det betyr vel at jeg kan forvente mye slitasje ved 1500 timer og et impellerbladbrudd hvis jeg driter i byttet og lar den gå 2000 timer. Men suger man inn noe drit som setter seg i impelleren, går sikker både impelleren og driten til helvete. Da er det greit å ha filteret i etterkant, selv om skaden aldri ville oppstått med filteret i forkant.

 

Noen som har tenkt over hva som skjer hvis filteret på trykksiden går tett samtidig som impelleren pumper som bare fa..? Går det da også lekk andre steder av det ekstra overtrykket? Kanskje ikke.

 

Bygg om sjøvannsinntaket ditt Jon. Da kan du rense filteret uten vannsøl, da filteret er høyeste punkt.

 

Lotus

 

PS: Bildene i innlegget ditt virker ikke.

Link to post
Share on other sites

Nå så jeg bildet av filteret. Samme volvo-greia som jeg hadde før. Billig plast med en plastsil inni. Et plastdeksel på toppen og et skruelokk over der igjen. Inspeksjon er umulig uten å skru av lokket og vippe opp dekselet. Dekselet suger seg fast til filterhusets o-ring og skruelokket forsegler det hele (ved sugesidemontering) Ved trykksidemontering, må det være vanskelig å få det tett. Spesielt med de teite kopperstussene i bunnen.

 

Skiftet mitt til et sjøvannsfilter i messing med syrefast nettingfilter, skikkelig o-ring, polykarbonat klart lokk og ramme for lokk med 4 syrefaste bolter. Over 1000 kroner, men de små Volvo plastboksene koster jo glatt over 500 alle sammen. De koster vel 50 kroner å lage et sted i østen. Sjørøveri av Volvo. Vetus har et lignende plastfilter med litt bedre utførelse og gjennomsiktig  lokk til den nette sum av 714 kroner hos Maritim. Har under en liter volum og koster kanskje 60 kroner å lage i østen. Toppen!

 

 

Kvalitetsnivå? Skurebøtte med lokk fra Rema.

Bytt det ut!

Få et nytt på sugesiden!

 

Lotus

 

PS: Hvor alvorlige følgeskader tror du det blir neste gang dette feiler? En lekkasje i filteret eller en trebit i den ubeskyttede impelleren? Ny motor koster deg 1000 kroner pr. hk.

Link to post
Share on other sites

Inspeksjon er umulig uten å skru av lokket og vippe opp dekselet.

Fikk meg til å tenke på den idiotiske CAV utskilleren som jeg ser Volvo faktisk fortsatt selger....

(Både denne og det omtalte sjøvannsfilteret har Volvo brukt i over 20 år, man kan lure på hva de som står for utvikling og innkjøp driver med....)

Eneste måten å finne ut om det er vann i den er å tappe, hvilket normalt betyr at systemet må luftes.:headbang:

Jeg har byttet ut bunnpluggen med en nippel. Herifra går det en gjennomsiktig slange ned til en kran som sitter lavere enn bunnen av tanken, da kan man tappe uten at det suger luft.

Bilde

 

Ser forresten at Volvo også har et sjøvannfilter med gjennomsiktig lokk, gudene må vite hva det koster..... :worry:http://www.volvopenta.com/files/26sw2001.pdf

Link to post
Share on other sites

Jeg kan fortelle hva disse sjøvannsfilterene koster.

 

Den "plastbøtta" Volvo kaller sjøvannsfilter skal de ha 960 kroner for. Det er sjørøveri.

 

Du lurte på hva filteret i rustfritt stål med gjennomsiktig plastlokk kostet? Håper du sitter godt og ikke trenger noe slikt, for det koster 7.825 kroner. Hva får du da?

 

Plastlokket i polykarbonat koster 1200 kroner kvadratmeteren ferdig tilkuttet. Med andre ord koster lokket omlag 15 kroner. O-ringen koster omlag det samme ut. 6 skruer i lokket med plasthode koster 15 kroner stykket. 2 slangenipler i messing koster 25 kroner stykket.  1 kg støpt rustfritt polert opp koster en 100-lapp for metallet og en hundrelapp for støpingen i serieproduksjon. Legg så på 1000% avanse og moms og du har omtrentlig pris.

 

Mitt filter ser omtrent akkurat likt ut som Volvo sitt. Eneste forskjell er at jeg har hus i massiv messing. Jeg har også mulighet for å sette i løse slangenipler og kan velge den dimensjonen som passer best. Volvo leverer det du vil ha, så lenge det er 32mm slangestuss. Mitt filter, forsinket og med 7mm messingvegger har nok tæret opp etter 30 år. Selve bøtta til Volvo holder i teorien litt lenger.

 

Kjøpt via Flak i Kristiansand. De tjener sitt men beregner avanse etter prosentmetoden og ikke etter 10-gangeren.

 

Lotus

 

Spørsmålet er vel hvorfor vi godtar slikt bare fordi vi er båteiere.

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke helt hvorfor Volvo kritiseres for at sila står på trykksiden.Er motoren montert hos Volvo fabrikken da?

Har samme filter selv,men jeg satte det på sugesiden av pumpa.Av og til litt plundrete å få

lokket tett etter rengjøring er det eneste negative jeg har å si om dette filteret.

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke helt hvorfor Volvo kritiseres for at sila står på trykksiden.Er motoren montert hos Volvo fabrikken da?

Har samme filter selv,men jeg satte det på sugesiden av pumpa.Av og til litt plundrete å få

lokket tett etter rengjøring er det eneste negative jeg har å si om dette filteret.

Fint du er fornøyd. Jeg likte ikke dette volvofilteret av følgende grunner:

Stussene i bunnen av kopper irrer og vil ikke holde helt tett hvis slangen står i litt spenn.

Plastsila hadde mye plast i forhold til hull, slik at det ikke skulle mye drit til før det tettet seg.

Plastplata under lokket var et helvete å få av da det sugde seg fast i o-ringen. Å få det av med bare fingrene var vanskelig.

Plastlokket var ikke gjennomsiktig. Jeg ante derfor ikk hvordan det stod til nede i filteret. Jeg måtte åpne det jevnlig bare for å finne ut at det stod bra til. Dermed gikk det lenger og lenger tid mellom hver inspeksjon.

Prisen hører intet sted hjemme. Nesten en 1000-lapp for en slik billig plastbit var alt for drøyt. Jeg kjøpte i steden et skikkelig filter og solgte det gamle for 400 kroner. Det nye filteret har bedre kapasitet, gjengede slangestusser, en skikkelig sil og et klart plastlokk som gjør at inspeksjon er unnagjort ved å kaste et blikk ned i filteret.

 

Nå er jeg fornøyd. Med volvo-filteret trodde jeg bare at jeg var ganske fornøyd. I etterkant skjønte jeg at jeg burde ha vært misfornøyd. Da først så jeg hvor bra en slik ting kan lages.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Som kombinert vannutskillerog dieselfilter har jeg dette 500FG filteret fra Racor. Et glimrende filter med tilbakeslagsventil ved filterbytte/avtapping.

Legg merke til den gulaktige underdelen. Den er laget av en spesialplast som tåler 600 grader før den smelter. Likevel var kun en metallunderdel veritasgodkjent. Det medførte at jeg i etterkant måtte kjøpe dette spesialglasset til 600 kroner. man kan jo ikke ha en vannutskiller der man ikke kan se gjennom kolben. Da aner man jo ikke filla om hvordan det står til med vann og drit på innsiden. Hva gjør man når man må foreta en manuell sjekk i steden for en visuell?  Man drøyer i det lengste og det kan noen ganger bli for lenge.

 

Kolben for diesel finfilter på motoren er av metall, men jeg har nå i alle fall kontrollen på den første delen. Er den bra, så er neste filter også bra.

 

Lotus

 

PS: Hva blir moralen rundt alt dette? Jo, sørg for å kunne foreta inspeksjoner på en enkel og grei måte. Det være seg sjøvannsfilter, vannutskiller, batterier, oljepeiling osv. Hvis det å peile olja betyr at du må løvte vekk 2 sett dørkeplater, fjerne diverse campingbord og stoler under første dørkeplate, vri kroppen i en unaturlig vanskelig stilling og i blinde føle deg frem til peilestaven, peiler du bare olje 2 ganger i året.  Hvis du ikke gjør de inspeksjonene du burde, når du burde, kommer er kar som heter Murphy snart og hilser på. Han blir du ikke kvitt før du har tømt halve lommeboka di.

Link to post
Share on other sites

Her er Vetus sine (alle er i plast)

Grunnen til at jeg var så sikker på at det rustfrie "volvo" filteret var Vetus er at der er montert et par slike i motorrommet, og det står trykt Vetus på det gjennomsiktige lokket.

 

Mulig ikke Vetus har det i sortimanget lenger. Forøvrig har det en løs syrefast sil innvendig som er enkel å ta ut for rengjøring.

 

Alle skruene på toppen tar dog sin tid å dra til likt.

 

 

Jolla

 

Fant den: http://www.vetus.com/products/engine/cooli...trainers525.htm

Link to post
Share on other sites

Godt å se at andre også har opplevd at det lille volvofilteret ryker, jeg har brukt 2 slike på 3 mndr. Dette må være et svakt punkt volvo. Jeg fikk beskjed om at løse lokk ikke ble solgt, måtte derfor kjøpe hele sjøvannsfilteret på nytt, men det var kun lokket jeg trengte. Begge lokkene mine har sprukket akkurat som på ditt bilde, ikke revnet hos meg, kun en kraftig sprekk, men motorrommet fyltes jo med vann.

Lurte på en ting, hvis noen kan hjelpe: dersom jeg bytter til vetus filter fra maritim, passer dette rett inn, eller må jeg ha noen form for overgang, slaner etc. Takker for svar.

God båtsesong.

:confused:

Link to post
Share on other sites

Hvorfor vil du ha filteret på trykksiden? De er ikke laget for å ha overtrykk. Da sprekker lokket. Hvorfor ikke bare montere filteret på sugesiden? Noen spesiell grunn til at du absolutt vil ha det på trykksiden. Sprekker det er jo helvete løs.

 

Et sjøvannsfilter skal alltid monteres på sugesiden.

Helst over vannlinjen. På skottveggen rett under dørkeplata er det vanligste.

 

Hvis du vil gjøre alt feil, monterer du det under vannlinjen og på trykksiden og kjøper et plastfilter av dårlig kvalitet, f.eks volvo sit sorte i polyetylenplast. Da vil du nok med stor sannsynlighet klare å lage ubotlig skade.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Jeg må si jeg synes denne saken er horribel.

Nå har vi allerede fått flere rapporter på at disse Volvo-filtrene kan sprekke når de sitter på trykksiden, noe som kan føre til både tap av motor, båt og det som verre er.

Da bør problemet være velkjent for Volvo også.

 

På toppen har Volvo hatt over 20år på seg til å finne en bedre løsning.

 

Skal skrive til Volvo igjen og be om en kommentar til det som har kommet frem.....

Link to post
Share on other sites

Jolla har jo virkelig funnet løsningen :confused:

:seeya:

Er løsningen å kjøpe et 8000 kroners Vetus rustfritt sjøvannsfilter?    :smiley:

 

( 8000 var kanskje litt drøyt, men når plastfilterene koster 4000....  )

 

 

En ting til.

Volvos sorte drittfiltre er laget av billig polyetylenplast.

Vetus sine er laget av polypropylen.

 

Det virker som om Volvo har gjort seg flid med å lage filteret av så dårlig kvalitet som overhode mulig. Ikke rart de sprekker.

Link to post
Share on other sites

Fint du er fornøyd. Jeg likte ikke dette volvofilteret av følgende grunner:

Helt greit det der Lotus.Noen liker mora og noen dattera.Sånn er det bare.Men så har jeg filteret på sugesida og det har kanskje hjulpet til at lokket ikke har sprukket?

 

Hvorfor setter noen av dere filteret på trykksida?

Link to post
Share on other sites

Nå filtret på trykksiden sprekker, så kommer det av at det er for høye trykk der.

Det kommer igjen av at et eller annet er tett eller i ferd med å gå tett.

På min MD40A skjedde dette ved at eksosbendet gikk tett pga korrosjon.

 

Ellers er jeg uenig i at filteret skal sitte foran pumpen.  Når pumpeimpelleren går,

vil det bli mange små og store gummibiter som kan sette seg fast i varmeveksler

eller oljekjøler med påfølgende DYRE reparasjoner.  Vannpumpen derimot, er meget robust.

Gummi-impelleren tåler det meste av sand, tang skjell ol.  Har funnet mye slikt i

filteret uten at det har affisert vannpumpen.

 

En kjenning med en yanmar-motor med filteret foran pumpen fikk endeløse problemer

med varmgang etter en defekt impeller.

Link to post
Share on other sites

En ting til.

Volvos sorte drittfiltre er laget av billig polyetylenplast.

Vetus sine er laget av polypropylen.

Det virker som om Volvo har gjort seg flid med å lage filteret av så dårlig kvalitet som overhode mulig. Ikke rart de sprekker.

Jeg har normalt stor respekt for Lotus' fagkunskaper og har gjennom årene plukket opp mye nyttig lærdom spesielt om strøm og lading. Her er Lotus sammen med Paul fra Ladac av de man skal lytte til. Lotus har også vært av de som ikke på død og liv skal måtte mene noe om allt og alle. Når Lotus har uttalt seg har han hatt kunnskaper om emnet. Dette har jeg satt pris på, og det har vært med på å bygge opp inntrykket av at vi har å gjøre med en person som er seriøs og kunnskapsrik.

 

Hva som nå har fått Lotus til å kaste alle prinsippene over bord vet ikke jeg. Kan det være at han (sammen med Ingar) tydeligvis ser rødt og går fulstendig av hengslene når noen nevner Volvo?

 

Hans uttalelser om bruk av plastmaterialer i Volvos sjøvansfilter kan tyde på dette.

Polypropylene som Vettus benytter skal være overlegent Volvos billige polyetyleneplast får vi høre.

 

For det første, hvordan vet Lotus at Volvo produserer sine filtre i PE. Ser du det på dem?, eller lukter de Polyetylene kanskje? For meg virker det mer som materialet er en 2-komponent herdeplast. God gammeldags Bakelitt spør du meg?

 

For det andre. "Vetus lager sine i Polypropylene"  Som om dette skulle være et kvalitetsstempel.

Polypropylene er det desidert billligste plastmaterialet i bruk og et typisk dårlig konstruksjonsmateriale. Tidligere ble bruk av PP begrenset til batterikasser og emballasjeprodukter. Pga. den lave prisen er bruken i den senere tid blitt utvidet til også å omhandle en del produkter som ikke er synlig for brukeren og som ikke er utsatt for påkjenninger av særlig grad.

 

Jeg så i en annen streng at Vettus ble lovpriset for sin bruk av Polycarbonat i filterlokket. Ingen seriøs leverandør ville finne på å benytte PC i påkjente deler i et mottorrom. PC er et utmerket materiale på mange vis men det har en stor ulempe: Påkjente deler i PC vil sprekke når de kommer i kontakt med mange kjemikalier, herunder smøreolje, bensin og diesel!

 

Så Lotus, hold deg til det du kan og la heller andre "fristende" emner ligge. Det tror jeg både du og denne siden vil tjene på i lengden.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...