Slagskibet Svart 29.April.2003 Del på Facebook Svart 29.April.2003 Jeg tror ikke du behøver å bekymre deg.Etter hva jeg kan skjønne så er problemet at filteret står på trykksiden og ikke på suge siden. Videre syntes jeg det er veldig rart at Volvo får skylden for at filteret står på trykksiden-det er høyst sannsynlig ikke Volvo som har montert hverken filter eller motor.Og da skjønner jeg ikke at kritikken rettes mot Volvo. At en kan kritisere materialer,hensiktsmessighet og design det er noe helt annet. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.April.2003 Del på Facebook Svart 29.April.2003 Ingar håper du sender spørsmålet til Volvo som du nevnte tidligereJa, sendt i dag morges.Thor: Filteret er original-montert på selve motoren. Tidligere ble dette gjort også på fast-aksel modeller, men i dag ser det faktisk ut som om det bare gjelder hekkaggregat versjonene. Se f.eks. her: http://217.28.206.29/files/ad31_dp.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 29.April.2003 Del på Facebook Svart 29.April.2003 Aha!!Takk.De har sikkert et en god grunn for å gjøre det. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.April.2003 Del på Facebook Svart 29.April.2003 De har sikkert et en god grunn for å gjøre det.Håper det, nå har de iallfall muligheten til å forklare det for oss. Sitér dette innlegget Link to post
fredriksen Svart 23.Februar.2004 Del på Facebook Svart 23.Februar.2004 Ja, jeg håper Volvo svarer på dette! Jeg sjekket bildene av min AQAD41A, og der står Volvo's originale sjøvannsfilter rett etter impelleren (over impelleren). Med andre ord: På trykksiden..... Med tanke på Jon_P's erfaring så "blei æ litt skræmt, ja"... Får vel legge inn varsler for vann i motorrommet for å føle meg trygg... Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 23.Februar.2004 Del på Facebook Svart 23.Februar.2004 En bekjent grunnstøtte utenfør Strømstad i påsken med det resultat av han holdt på å synke i indre Strømstad havn. En av lenseløsningene de benyttet var å skru av kjølevannslangen før impelleren og med denne ned i vannet - full gass på hovedmotor. En ekstra nødlensepumpe var lagd i en fei, kanskje en ting å montere et treveis uttak på bunnventilen. Det med en treveis ventil er en j...... go' ide. Det er både en billig, sikker og utrolig effektiv NØDLENSEPUMPE. Det er absolutt IKKE en pumpe der skal benyttes til den daglige lensing, KUN til nødpumpe. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
Amorosa Svart 24.Februar.2004 Del på Facebook Svart 24.Februar.2004 Hei. Dette med lensing gjennom sjøvannspumpen er noe som kommer mer og mer på nye båter. Mener Viknes har det, ble i allefall fortalt dette den gangen jeg byttet motor i min Nidelv 24. Jeg la da samtidig inn denne reserveløsning. Satte bare inn et T-rør med en slange som endte et stykke opp fra bunnen i båten for å slippe å dra med seg all dritten som ligger helt i bunn. (Erfaring fra i vinter med motor ute og rens. Fant 2 skrutrekkere, 1 skiftenløkkel, 2 fastnøkler og 5 engangslightere, 2 vifteremmer og 2 spraybokser.) PS. Året etter at jeg la inn ny motor så kom det en båt inn til Herføl Marina, med skade. Han hadde reddet båten på grunn av denne reservepumpen. Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 24.Februar.2004 Del på Facebook Svart 24.Februar.2004 Som kombinert vannutskillerog dieselfilter har jeg dette 500FG filteret fra Racor.Lotus, hvor fikk du tak i den gjennomsiktige bunn-delen av utskilleren. Jeg har samme, men med metall, og ønsker også å kunne se inn i utskillerkammeret. Mvh Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Ingar Svart 24.Februar.2004 Del på Facebook Svart 24.Februar.2004 Ja, jeg håper Volvo svarer på dette!Det får vi nok dessv. ikke.Det er nå snart ett år siden jeg sendte både mail og påminnelse, med beskrivelse av saken og link til denne tråden. Men fikk aldri noe svar tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 25.Februar.2004 Del på Facebook Svart 25.Februar.2004 Lotus, hvor fikk du tak i den gjennomsiktige bunn-delen av utskilleren. Jeg har samme, men med metall, og ønsker også å kunne se inn i utskillerkammeret.Jeg bestilte direkte fra Racor-importøren. ARENTZ & AMUNDSEN A/S Eikelundveien 21, 0588 Oslo Telefon: 22 79 75 50 Telefax: 22 79 75 51 Settet består av plastkolbe, klemring rundt kolbe for feste til det gamle filterhuset, tilhørende o-ring og ny og forbedret avtappingskran i bunnen. Prut litt. Her er store marginer. De sendte meg dette direkte. Ikke oppkrav, men med faktura. Siden jeg tydeligvis pratet med riktig person på Sjøen for alle, så fikk jeg både avslag og kreditt da jeg uka etter bestilte på telefon. Kanskje p.g.a. mitt ærlige ansikt på messa og min store kjeft på telefonen? Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 25.Februar.2004 Del på Facebook Svart 25.Februar.2004 Det med en treveis ventil er en j...... go' ide. Det er både en billig, sikker og utrolig effektiv NØDLENSEPUMPE. Det er absolutt IKKE en pumpe der skal benyttes til den daglige lensing, KUN til nødpumpe. Her finner du en tråd hvor tilsvarende har vært diskutet før. Men, vær obs på motforestillinger som absolutt kan være relevante. https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...5650584;start=4 Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
MS Victoria Svart 25.Februar.2004 Del på Facebook Svart 25.Februar.2004 :crazy:Det er grunn til å være på vakt overfor alle disse komponentene som fremstilles i plastmatrialer. I fjor opplevde jeg at dreneringsskruen på dieselfilteret delte seg plutselig og dermed skapte mye tull. Har intrykk at endel av disse plastdetaljene blir sprøe og svekket med årene og derfor må sjekkes nøye. Anbefaler en grundig kontroll før sjøsetting hvert år eller bytt denne dr.. med noe annet og mer holbart. Sitér dette innlegget Link to post
fredriksen Svart 25.Februar.2004 Del på Facebook Svart 25.Februar.2004 Vil benytte anledningen til å gi en liten påminnelse som støtter advarselen om sprø plastikk-deler: Vi lå i uthavn og tappet av litt vann fra vannutskilleren. Ved gjenskruing av tappeskruen delte den seg i to deler.... Etter "mer enn nok tapping" og derpå følgende lufting av dieselpumpa, kan jeg tenke meg en bedre liggestilling enn den som måtte til: Ligge flat på dørken med hodet og hånda ned i motorrommet for å holde fingeren over hullet. Det er greitt å være to når man må gå slik med båten! Så nå har jeg en ekstra tappeskrue til mitt ellers så gode Racor filter! Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 25.Februar.2004 Del på Facebook Svart 25.Februar.2004 Er ikke bekymret over plastkoppen til vannutskilleren. Det finnes mange typer plast. Enkelte er sterkere enn stål . En polymer som poly(p-phenyleneterephtalamide) - bedre kjent som Kevlar er fra 5-20 ganger sterkere enn tilsvarende vekt stål. Nå vet jeg ikke hva plastkolben til filteret er laget av, men den er meget bestandig mot løsemidler og meget bestandig mot varme. Selve tappepluggen er av metall. Siden slike plastkolber bl.a. er veritasgidkjente hvis de utstyres med et skjold vil jeg anta at selve plasten er i henhold til de mekaniske og aldringsmessige krav man må kunne forvente. Her er en tabell over hva forskjellige plaster tåler av løsemidler: http://www.vink.com/Files/Filer/Kemisk%20tabelweb.pdf Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Minor Svart 26.Februar.2004 Del på Facebook Svart 26.Februar.2004 Her må det vært gjort en feil. Filteret skal stå på sugesiden av pumpen. Siden det nå står på trykksiden er dette en monteringsfeil som må rettes opp før du får båten på vannet. Det samme vil skje igjen. Er vel rimelig sikker på at du går til Volvo med dette problemet vil de bekrefte at filteret skal stå på sugesiden. Minor Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 27.Februar.2005 Del på Facebook Svart 27.Februar.2005 Fikk meg til å tenke på den idiotiske CAV utskilleren som jeg ser Volvo faktisk fortsatt selger.... Spurte om akkurat dette (gjennomsiktig/ikke gjennomsiktig) og ble fortalt av min faste mekaniker (som ikke selger VP) at det er en eller annen regel som gjør at utskilleren selges i metallutførelse "originalt" (dvs. at en lovlig kan ettermontere gjennomsiktig i plastutførelse), men vet ikke om dette harmonerer med det som leveres av andre fabrikater? Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 27.Februar.2005 Del på Facebook Svart 27.Februar.2005 Jeg stusset også på dette - Hannah II hadde plastglass - vedlig greit for observasjon, mens Hannah III ble levert med glass i metall. Jeg spurte, og fikk opplyst at det ikke (lengre?) var tillatt å bruke plastglass når vannutskillerne var montert i motorrommet. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
mami Svart 27.Februar.2005 Del på Facebook Svart 27.Februar.2005 (redigert) og fikk opplyst at det ikke (lengre?) var tillatt å bruke plastglass når vannutskillerne var montert i motorrommet. <{POST_SNAPBACK}> Det svaret fikk jeg også, så det er nok riktig! Redigert 27.Februar.2005 av mami (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 13.August.2012 Del på Facebook Svart 13.August.2012 Et lite bidrag til dette med drev og kun filter på trykksiden. Det er greit nok med gitter på inntaket i drevet men hvis noen, slik som forrige eier av båten min, lar båten ligge ubrukt i perioder, kan skjell raskt vokse bakenfor gitteret. I mitt tilfelle så jeg endel større skjell bakenfor giteret under opplag i vinter - jeg renset og gjorde rent så godt jeg kunne. Båten har i sommer oppført seg fint mht temperaturer inntil her om dagen da styrbord gikk opp ca 6-7 grader over normalen. Sjekket impeller og sjøvannsfilteret på trykksiden samt sjekket inntaket på drevet uten å finne noen ting. Til slutt tok jeg av slangen inn på impellerhuset og fant skjellrester (sikkert det jeg ikke hadde klart å komme til i drevet i vinter). Har nå vurdert det slik at det sikkert hadde vært lurt med enda et filter (på sugesiden) - men hvis man bruker båten hyppig vil ikke dette være noe problem. Andre erfaringer? Hva jeg tok ut..... Til info - impelleren var like fin og alt ble normalt etter rensen :) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 13.August.2012 Del på Facebook Svart 13.August.2012 Jeg snakket med en Volvo teknikker i våres, han sa at Volvo nå har bygget om, og har filteret på sugesiden. Dette har de på mine TAMD 60 motorer fra 1977. Hurra for framskritt og erfaring. Erfaring er oppskrytt tull; sikkert framsatt av en (eller flere) blåruss!! Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Raymond Romsdal Svart 15.Mai.2015 Del på Facebook Svart 15.Mai.2015 På mine AD41P-A fra 2000 er de på trykksiden.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.