Brig'en Startet 6.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 6.Juni.2015 Hei! På tur i dag ruset plutselig babord motor "i taket" under akselerasjon (dobbeltinst.), heiste den opp og dro til hjemmehavn med styrbord motor. Den går regelrett ikke i gir, hverken forover eller bakover, ingen ulyder, men heller ikke den velkjente lyden man får når man setter i gir som normalt. Bare ruser på både forover og bakover. Båten er en Ballistic 780 RIB, som kun har vært i privat eie, ikke charter/havrafting og svært godt vedlikeholdt. Gangtid er kun 280 timer. 2007/2008 mod. Før jeg drar til verksted og bruker penger på diagnose, hvordan sjekker jeg om wirene er på plass på dobbeltkontrollen? Bør jeg la være å åpne boksen i det hele tatt og overlate dette til verksted? Står intet i brukermanualen om hvordan man kobler ut gir for å ruse motor. Kunne dette med mine tidligere Yamaha'er. Bare for å ha spurt.....: Hvordan arter et gearhus havari seg? Blir det et himla spetakkel eller kan det regelrett gå i knas uten en eneste lyd ved et reint akselbrudd? Får uansett ikke sove.... Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 6.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2015 (redigert) Beklager men dette blir en ugrei beskrivelse. Men om vi begynner fra giret i undervannshuset. Girvelgeren er en enkel stang som står opp gjennom undervannshuset til rett under motorblokken. Denne stangen som velger gir rykkes enten opp eller ned for å sette i forover eller bakover gir. Merkelig nok er det en arm som sitter fast i den lange stangen med en enkel skrue for å låse denne fast og overføre bevegelsen. Om denne løsner vil du få din situasjon. Så sjekk om din bevegelse på gir-armen som går via kabel lager bevegelse i den ytre armen som overfører til en aksel under blokka og til stangen under blokka, Dette vil du se om du følger først wire fra girvelger, feste til arm, arm til aksel så aksel til ny arm som er festet til stang til undervannshuset.... Skulle gjerne hatt noen bilder her. Men du finner stangen fra undervannshuset om du kikker ned under blokk på babord side inn under blokk. det er derfra du kan komme til for å skru på plass festeskruen mellom gir arm og girstang... Redigert 6.Juni.2015 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brig'en Svart 6.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2015 (redigert) Takker for tipset, sjekker dette i morgen tidlig! Tar gjerne imot flest mulig innspill før jeg feilsøker i morgen :) Redigert 6.Juni.2015 av Brig'en (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Elon Svart 6.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2015 Fikk du noen feil meldinger på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Brig'en Svart 6.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2015 Ikke da det skjedde nei, og ikke etterpå heller. Fikk riktignok varsel for lavt totaktsoljenivå på samme motor ca 30 min før, men da har jeg 5 timer kjøring igjen før det er tomt så regner ikke med det er noen sammenheng her? Sitér dette innlegget Link to post
Elon Svart 6.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2015 Da er det troilgt ikke noe galt med motoren.Jeg hadde problemer med å få en i gear det var en 200HO,men det var styrings enheten som var problemet,men da fikk jeg melding og alarm. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 7.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2015 Har du undersøkt hubben i propellen? Det kan være denne som har tatt kvelden. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 7.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2015 På bild et her ser du nr 68 er "gear linkage". Denne armen trekkes opp eller dyttes ned for å skifte gir. Viktig at dette justeres rett ellers hopper den ut ev enten for- eller bakover. Men du har jo verre problemer... Denne bevegelsen opp eller ned formidles/gjøres av "shift arm assembly": Og det er bolt 16 eller 17 som skrus fast i armen til gear linkage om jeg husker rett. J...vanskelig å komme til og ikke miste bolten. Men du vet nå at denne kommer opp fra undervannshuset og at det er i den delen av huset om er nærmest akterstavnen. Fordi drivakselen fra blokka/veivakselen er lenger vekk fra akterenden av båten. Så ta med godt med lys og kikk inn mens du har øyne i høyde med kanten av undervannshusets øvre del. Lykke til! Alfa^2 Sitér dette innlegget Link to post
Brig'en Svart 7.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2015 (redigert) Takker så mye, første kikken under lufting av bikkja var bare å ta av motorlokken, alt fungerer fra styrekontrollen og til og med delen som går inn i blokka. Først må fingrene varmes igjen, er jo hele 6 grader.... Lurer på å dra den på land så jeg ikke driter på draget :) Fantastisk mye kompetanse her inne forresten! Er imponert! Redigert 7.Juni.2015 av Brig'en (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.