Jump to content

Kjørt rundt med feil olje på gir KMH4A, potensiale for skade?

jørn

Recommended Posts

Hei

Før overtakelse av båten i fjor ble det gjort service på verkested. Bla ble girolje byttet. I dag har jeg gjort en handlerunde på reservedeler jeg skal ha i båten, slik som div. filter og oljer. Jeg fikk da ikke oljen som står på faktura på fjorårets service og det som står i motorhåndboken til å stemme. Verkstedet har fylt på ATF olje, men den skal ha SAE 20/30 (har dobbeltsjekket med det som står på plata på giret). Spørsmålet er da: Jeg har kjørt rundt med dette siden juli i fjor, kan dette ha skadet giret?

Tvilsomt, er dette et hydraulisk gear vil du vel først og fremst (muligens) ha oppdaget at skiftet ikke har fungert som det skal om olja var helt feil.

Ellers går det jo litt på belastning osv. Om du drenerer olja fra gearet og ikke finner noen tegn til spon i den gamle olja du får ut  (eller sjekker via filteret) kan du nok ta dette med knusende ro. Om gearet har erfart slitasje på denne olja har det felt ut partikler, disse vil oppdages i filter eller fra dreneringen av den gamle olja. Når du fyller på ny olje kan du jo godt flushe litt ekstra ved å drenere ut litt etter oppstart og deretter etterfylle.

Takk for tilbakemeldingen. Det er ikke noe filer på girkassa, men jeg får sjekke oljen jeg pumper opp. Ikke merket noe galt med giret, hverken lyder eller når jeg skifter. Giret skal ha API CC eller høyere, også står det SAE 20 /30 (not available multi grade) Hva menes med det engelske der? Kan jeg bruke denne oljen: http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Maskiner/Tilbehor/Gressklipperolje-SAE-30-2000030145/ Den har jo API CD, så er jo høyere enn CC.

Hvilket fabrikat gear er dette? Den engelsken der kan ikke jeg oversette. Mulig det mangler en 'if' i begynnelsen av teksten. ATF-oljer kan ha en negativ effekt på visse pakningsmaterialer. Friksjonskoeffisienten mellom ATF og vanlig motorolje kan også være forskjellig, siste med tanke på clutchene i kassa. Disse båtgearene er ikke akkurat rocket sience. Vil tro de er nokså robuste også når det gjelder feil olje en kort periode. Valgte  olje fra Biltema fungerer sikkert helt greit.

Du har nok et mekanisk gir. Jeg har sjøl et slikt gear, men et nummer større, disse gearkassene er solide saker, og tåler mye. Men litt hardt innslag, spesielt ved varm motor.  Eter samråd mer Yanmar gikk jeg over til helsyntetisk olje på gearet, og da ble det mykere i innslaget.  Peilepinnen skal ikke skrues ned ved peiling av olja.

Hei!

KMH4A er et hydraulisk gir. Det skal ha mineralolje SAE 30. Jeg benytter vanlig "gressklipperolje" kjøpt på Biltema.

Giroljefilteret sitter nede på babord side bak på girkassen. Bruk ei oljesugepumpe og sug ut så mye som mulig av girolja gjennom påfyllingshullet før de tre skruene som holder filterdekselet løsnes. Dekselet vil nå presses ut av ei spiralfjær som ligger innenfor. Filterplate, filter og spiralfjær tas ut, samtidig med at resten av girolja nå renner ut. Filteret gjøres rent i diesel og tørkes før det monteres igjen, og ny olje fylles på. 

Det er riktig at oljestanden skal peiles ved bare å trykke peilepinnen ned uten å skru den fast.

Jeg har manualen for giret på pdf-format og kan sende deg den hvis du vil. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...