jørn Startet 6.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 6.Juni.2015 Hei Før overtakelse av båten i fjor ble det gjort service på verkested. Bla ble girolje byttet. I dag har jeg gjort en handlerunde på reservedeler jeg skal ha i båten, slik som div. filter og oljer. Jeg fikk da ikke oljen som står på faktura på fjorårets service og det som står i motorhåndboken til å stemme. Verkstedet har fylt på ATF olje, men den skal ha SAE 20/30 (har dobbeltsjekket med det som står på plata på giret). Spørsmålet er da: Jeg har kjørt rundt med dette siden juli i fjor, kan dette ha skadet giret? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 6.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2015 Tvilsomt, er dette et hydraulisk gear vil du vel først og fremst (muligens) ha oppdaget at skiftet ikke har fungert som det skal om olja var helt feil. Ellers går det jo litt på belastning osv. Om du drenerer olja fra gearet og ikke finner noen tegn til spon i den gamle olja du får ut (eller sjekker via filteret) kan du nok ta dette med knusende ro. Om gearet har erfart slitasje på denne olja har det felt ut partikler, disse vil oppdages i filter eller fra dreneringen av den gamle olja. Når du fyller på ny olje kan du jo godt flushe litt ekstra ved å drenere ut litt etter oppstart og deretter etterfylle. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 6.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2015 Takk for tilbakemeldingen. Det er ikke noe filer på girkassa, men jeg får sjekke oljen jeg pumper opp. Ikke merket noe galt med giret, hverken lyder eller når jeg skifter. Giret skal ha API CC eller høyere, også står det SAE 20 /30 (not available multi grade) Hva menes med det engelske der? Kan jeg bruke denne oljen: http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Maskiner/Tilbehor/Gressklipperolje-SAE-30-2000030145/ Den har jo API CD, så er jo høyere enn CC. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2015 Hvilket fabrikat gear er dette? Den engelsken der kan ikke jeg oversette. Mulig det mangler en 'if' i begynnelsen av teksten. ATF-oljer kan ha en negativ effekt på visse pakningsmaterialer. Friksjonskoeffisienten mellom ATF og vanlig motorolje kan også være forskjellig, siste med tanke på clutchene i kassa. Disse båtgearene er ikke akkurat rocket sience. Vil tro de er nokså robuste også når det gjelder feil olje en kort periode. Valgte olje fra Biltema fungerer sikkert helt greit. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 7.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2015 Huldra: det er Kanzaki som er merket, sitter på en Yanmar 4hj3-dte. Skulle ikke forundre meg om "if" mangler, om man sammenligner norsk og engelsk brukerveiledning er den motstridende. Når man skal peile girolje står det i den engelske at pinnen ikke skal skrues inn, mens på norske at den skal. Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 7.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2015 Du har nok et mekanisk gir. Jeg har sjøl et slikt gear, men et nummer større, disse gearkassene er solide saker, og tåler mye. Men litt hardt innslag, spesielt ved varm motor. Eter samråd mer Yanmar gikk jeg over til helsyntetisk olje på gearet, og da ble det mykere i innslaget. Peilepinnen skal ikke skrues ned ved peiling av olja. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 7.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2015 Hei! KMH4A er et hydraulisk gir. Det skal ha mineralolje SAE 30. Jeg benytter vanlig "gressklipperolje" kjøpt på Biltema. Giroljefilteret sitter nede på babord side bak på girkassen. Bruk ei oljesugepumpe og sug ut så mye som mulig av girolja gjennom påfyllingshullet før de tre skruene som holder filterdekselet løsnes. Dekselet vil nå presses ut av ei spiralfjær som ligger innenfor. Filterplate, filter og spiralfjær tas ut, samtidig med at resten av girolja nå renner ut. Filteret gjøres rent i diesel og tørkes før det monteres igjen, og ny olje fylles på. Det er riktig at oljestanden skal peiles ved bare å trykke peilepinnen ned uten å skru den fast. Jeg har manualen for giret på pdf-format og kan sende deg den hvis du vil. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 7.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2015 Takker Arvid_A, har sendt deg IM Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 7.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2015 Beklager Jørn. Jeg rotet litt med bokstavene på geartypen. Ser nå at du har et hydr. gir. Se bort fra mitt forrige innlegg. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 8.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 Hadde tatt og skiftet olje, kjørt litt frem og tilbake og byttet en gang til, slik at du ikke har en blanding av mineralsk og -atf på gearet. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 8.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 Enig med hanto 1!- og du får ikke ut all olja vha sugepumpa, så du bør nok løsne på filteret for å få tappet ut siste desiliterne den veien. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 8.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 Får nok gjøre det. Egentlig skulle dette verkstedet som gjorde jobben fått det som en reklamasjonssak, men desverre litt for langt å transporte båten dit. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 (redigert) Egentlig skulle dette verkstedet som gjorde jobben fått det som en reklamasjonssak, men desverre litt for langt å transporte båten dit. De burde få beskjed og sende deg rett olje i posten. Og spør om det kan bli senskader. Redigert 8.Juni.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
jørn Svart 8.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 Har sendt reklamasjon til de, så får man se hva som skjer.... Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 8.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 Har du sjekket fargen på olja som er på giret nå? Er det ATF olje er den rød. Vanlig SAE30 eller 40 er klare/ gylne. Bare tenkte tilfelle skrivefeil på faktura eller verkstedet forsøker seg med å bortforklare med skrivefeil.... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
jørn Svart 8.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 Jeg har rapport der mekaniker skriver i detalj hva denne har gjort og brukt, samt at det også fremkommer på fakturalinjene, og har resten av oljekanna liggende, så bevis er det nok av. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 9.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 Verkstedet tok ansvar, og dekker kostnader for dette via lokalt verksted ? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 11.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2015 Bra det, da! - og du fikk bekreftet at ingen skade kan være skjedd? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 11.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2015 De verkstedene jeg snakket med mente at det skulle mye til at det hadde blitt noen skade. Men det sjekkes når til uka, så jeg er ikke nærvøs for det ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.