Jump to content

Elektrisk motor til baklem(badeplattform) på Bavaria seilbåt

Cetus

Recommended Posts

Har hatt samme problem som mange andre med heve/senke funksjonen på badeplattformen på var Bavaria 44 Vision. Monterte for et par dager siden 10mm strikk slik at disse strammer seg når plattform går ned og hjelper da til på vei opp(akkurat som fjærene på garasjeport). Har bare prøvd det en helg....og det fungere helt topp, pris 50,-. (Skal montere egne fester til strikket hvis dette viser seg å fungere hele sesongen)
Morten

bilde

Redigert av Cetus (see edit history)
  • 11 måneder senere...

Problemet er at armene er ute av sync og jobber mot hverandre. Ta av armene og og kjør de ut og juster de slik at splintene går lett i hullene sine så skal det visstnok løse problemet. Bavaria seier at disse skal etterjusteres etter en del bruk etter leveransen.

Dersom det har kommet vann i de kan det tenkes at lagrene i den ene har tatt kvelden og holder igjen. Åpne de og sjekk lagre etc. (hadde i alle fall havarerte lagre på en av mine.)

-XLNT

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Problemet er at armene er ute av sync og jobber mot hverandre. Ta av armene og og kjør de ut og juster de slik at splintene går lett i hullene sine så skal det visstnok løse problemet. Bavaria seier at disse skal etterjusteres etter en del bruk etter leveransen.

Dersom det har kommet vann i de kan det tenkes at lagrene i den ene har tatt kvelden og holder igjen. Åpne de og sjekk lagre etc. (hadde i alle fall havarerte lagre på en av mine.)

-XLNT

Gjorde det du nevner med å kjøre armene helt ut og så justere, uten at det hjalp nevneverdig.

Interessant de du sier om lagrene. Fikk også et tips hos Lunde angående fettet som er brukt inne i armene, at dette kan ha litt for høy viskositet når det er kaldt.

Har derfor lenge planlagt å ta av disse og rense/smøre dem opp på ny. Burde da kanskje vurdere lagerbytte samtidig. Var de vanskelig å få av? Hvor kjøpte du nye? Har du noe delenummer etc du kan dele med oss?

Har ikke kommet så langt enda at nye lager er på plass. Kommer tilbake med litt mer info, rakk bare å åpne og konstatere lagerfeil i går. Lagrene var totalhavarerte, flere kuler var falt ut og full av rust, bare en grøt alt sammen så skal få gjort rent og sett nærmere på lagrene de nærmeste dagene. Den armen som var hel og fin er produsert i 2010 og har litt annet endelokk ved støtarmen, det er av alu, den har sikkert blitt byttet av tidligere eiere. armen som er gåen er fra 2009 og har plast i endelokket rundt støtarmen. Den nyeste var helt tett og fin innvendig og lagrene så ut som nye. At fett-typen har noen betydning har jeg veldig liten tro på, tror nok det er heller pakningen i endelokka som ikke holder mål i salt og dritt. Og for sikkerhetsskyld står de vinklet litt oppover mesteparten av tiden så da renner vannet inn i armen før eller siden.

Men kan tenkes også at den irrer fast for noen og girtannhjulet som mater frem armen inni er av plast, så setter den seg så tipper jeg det plasthjulet fort er gnagd i filler.

bilde

bilde

-XLNT

Redigert av Xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Jeg tror at uansett hva man gjør så vil det være trøbbel med dette opplegget.  Det er underdimensjonert og det er ikke konstruert for omgivelsene det står i.

Jeg har erstattet hele rukleverket med manuell haling, toskåren trinse i hver ende og låsing ved hjelp av skjøteklemme. Ved evt. MOB vil jeg ha et opplegg jeg vet virker og som er raskt og enkelt.

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Problemet med systemet er at det krever relativt høyt moment når det starter å løfte og det momentet er høyere enn det man ønsker å ha når plattformen når "endestoppen". De første som som kom tror jeg ikke hadde autostopp og da kunne beslag bli dratt i stykker om man kom borti knappen under seiling. På min gamle båt som jeg fikk i 2009 var det en styringsboks med forskjellige instillinger(som styrte momentet på armene). Det ble aldri noen greie på dette. Byttet boks/instillinger og armer og samme problem. (Da jeg bestilte båten var det en opsjon på manuell plattform som jeg ønsket men det ble ikke levert fra fabrikk). Noen elektronikk kyndige kan nok løse hovedproblemet med disse men for Bavariafabrikken er det for få båter til at de "gidder" å ta seg bryet. Om man kutter ut styringsboksen og opererer plattformen slik man gjør med ankervinsjer(uten endestopp) vil det funke så lenge armene er mekanisk/elektrisk intakte.

Har kommet litt lengre nå :-)

Lagrene ble kjøpt hos en vanlig forhandler (industri-hydraulikk i Fredrikstad). De som satt der før var med dekkplater av stål, nå satte jeg inn med gummi. tror det kanskje kan være litt forskjell i forhold til produsjonsår siden jeg har en av hver så man bør plukke ut lagrene og ta de med til forhandler så man vet at man får rett.

I mine armer er det en microbryter for stans både på ut og inn. Vil tro det er lurt å kjøre de ut til de stopper og justere slik at splinter går i uten problem på fullt utslag. Har ikke fått montert de på båten og testet enda.

Problemer med opplasting av bilder i dag så de kommer senere :smiley:

-XLNT

Redigert av Xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

• 2 år senere...

Jeg har en badeplattform (ikke Bavaria) som er hengslet og kan vippes opp og sikres. Den er mye i veien ved fisking, og også noen ganger ved docking. På den annen side oppstår det av og til situasjoner da jeg trenger den fort.

Jeg kan tenke meg en hydraulikksylinder for å kjøre plattformen opp og ned. Dersom jeg får tak i en egnet sylinder og oljetrykksenhet for en rimelig penge ser jeg ikke noe problem i å ordne resten selv. Hva med en system beregnet for løfting av drev eller påhenger? Finnes slikt brukt?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...