Jump to content

Volvo Penta MD2030, batterialarmen piper når motoren går.


Kappa

Recommended Posts

Batterialarmen piper når motoren går. Det rare er at den ikke piper hele tiden. Hvilespenningen er bra. Ladespenningen er på 14.4 volt. Hva kan det være som gjør at alarmen piper? Kan det være feil på regulatoren? Eller kan det være dårlig kontakt et eller annet sted slik at alarmen "misforstår" og tror at spenningen er feil? Kan det være for høy spenning? Tips tas imot med stor takk.

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Batterialarmen piper hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.
Link to post
Share on other sites

Hei Kappa.
Du får trolig flere svar hvis du først forteller om type motor, hvordan lade-fordelingen er bygget opp,
og gjerne også hvilken type dashbord du eier, slik at andre som kanskje har vært i samme situasjonen kan se noe sammenheng.

Lykke til!

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det er kun batterilampen som lyser. Hverken alarmlampene for lavt oljetrykk, høy temperatur eller gløding lyser. Kun batterilampen lyser til tross for at ladespenningen ser ut til å være normal. Nå lurer jeg faktisk på om ladespenningen er for høy og at dette er grunnen til at batterilampen lyser. Er det noen som vet om batterilampen også varsler dersom ladespenningen er for høy?

Link to post
Share on other sites

Nei, kun ved lav spenning, eller helt korrekt: ved manglende lading.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja, en vanlig glødelampe vil tennes hvis magnetiseringsspenningen er for høy, noe som kan skyldes at regulatoren er gåen og "ligger inne" hele tiden. Buzzeren vil da antagelig ikke lyde fordi den er blokkert med en diode når spenningsfallet over ladelampen er "motsatt".

 

Om dette er tilfellet så vil ladespenningen og ladelampens lysintensitet variere med motorens turtall.

 

Når motoren er igang: Mål spenningen mellom dynamoens ladelampeuttak (D+/61) og minus. Denne skal måle tilnærmet det samme som ladespenningen ved turtallsvariasjon.

 

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Når ladelampen lyser normalt så henter den sin plusstilkobling fra tenningslås og minus-tilkobling fra D+ uttaket fra dynamo.

 

Du kan enkelt teste ladelampen i alarmpanelet.

 

Slå på tenningen og napp ut ladelampe tilkoblingen på dynamoen (D+). Ladelampen skal nå slukke. Hvis den fortsatt lyser så får den sin minustilkobling fra en annen kilde.

 

Vær også oppmerksom på at mange installasjoner bruker D+ som tilkobling for å styre f.eks. timeteller, start innslagssperre, styring av sammenkoblingsrele mellom batterier, for å nevne noe.

 

Ladelampen kan derfor også lyse som følge av at den trekker minusen gjennom slike komponenter. Om du har en slik installasjon så må også disse kobles ifra ladelampens minusforbindelse.

 

Lykke til !

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...