Kappa Startet 7.Juni.2015 Del på Facebook Startet 7.Juni.2015 Batterialarmen piper når motoren går. Det rare er at den ikke piper hele tiden. Hvilespenningen er bra. Ladespenningen er på 14.4 volt. Hva kan det være som gjør at alarmen piper? Kan det være feil på regulatoren? Eller kan det være dårlig kontakt et eller annet sted slik at alarmen "misforstår" og tror at spenningen er feil? Kan det være for høy spenning? Tips tas imot med stor takk. Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Batterialarmen piper hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 7.Juni.2015 Del på Facebook Svart 7.Juni.2015 Hei Kappa.Du får trolig flere svar hvis du først forteller om type motor, hvordan lade-fordelingen er bygget opp,og gjerne også hvilken type dashbord du eier, slik at andre som kanskje har vært i samme situasjonen kan se noe sammenheng.Lykke til! Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Kappa Svart 7.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2015 Motoren er en Volvo Penta MD2030. Panelet sitter på pidestallen. Det er en seilbåt. Den elektriske konfigurasjonen har jeg ikke viten om. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 7.Juni.2015 Del på Facebook Svart 7.Juni.2015 Sikker på at det er ladingen som er årsak til alarmen ? Alarmen går jo også hvis tempen er for høy eller for lavt oljetrykk på denne motoren. Er det ladelyset som lyser samtidig med alarmen eller lyser det ikke i noen av varsellampene ? Sitér dette innlegget Link to post
Kappa Svart 7.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2015 Det er kun batterilampen som lyser. Hverken alarmlampene for lavt oljetrykk, høy temperatur eller gløding lyser. Kun batterilampen lyser til tross for at ladespenningen ser ut til å være normal. Nå lurer jeg faktisk på om ladespenningen er for høy og at dette er grunnen til at batterilampen lyser. Er det noen som vet om batterilampen også varsler dersom ladespenningen er for høy? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.Juni.2015 Del på Facebook Svart 7.Juni.2015 (redigert) Nei, kun ved lav spenning, eller helt korrekt: ved manglende lading. Redigert 7.Juni.2015 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
mateco Svart 7.Juni.2015 Del på Facebook Svart 7.Juni.2015 Ja, en vanlig glødelampe vil tennes hvis magnetiseringsspenningen er for høy, noe som kan skyldes at regulatoren er gåen og "ligger inne" hele tiden. Buzzeren vil da antagelig ikke lyde fordi den er blokkert med en diode når spenningsfallet over ladelampen er "motsatt". Om dette er tilfellet så vil ladespenningen og ladelampens lysintensitet variere med motorens turtall. Når motoren er igang: Mål spenningen mellom dynamoens ladelampeuttak (D+/61) og minus. Denne skal måle tilnærmet det samme som ladespenningen ved turtallsvariasjon. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Nikk Svart 7.Juni.2015 Del på Facebook Svart 7.Juni.2015 Dersom du har et slikt alarmpanel (eller lignende med 4 lyspærer) har flere, inkludert meg selv, erfart at dette har sluttet å fungere og gitt alarm for ladingen. Hos meg var symptomene tilsvarende det du erfarer. Fikk kjøpt et nytt og byttet det. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 7.Juni.2015 Del på Facebook Svart 7.Juni.2015 Når ladelampen lyser normalt så henter den sin plusstilkobling fra tenningslås og minus-tilkobling fra D+ uttaket fra dynamo. Du kan enkelt teste ladelampen i alarmpanelet. Slå på tenningen og napp ut ladelampe tilkoblingen på dynamoen (D+). Ladelampen skal nå slukke. Hvis den fortsatt lyser så får den sin minustilkobling fra en annen kilde. Vær også oppmerksom på at mange installasjoner bruker D+ som tilkobling for å styre f.eks. timeteller, start innslagssperre, styring av sammenkoblingsrele mellom batterier, for å nevne noe. Ladelampen kan derfor også lyse som følge av at den trekker minusen gjennom slike komponenter. Om du har en slik installasjon så må også disse kobles ifra ladelampens minusforbindelse. Lykke til ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
MR Swe Svart 29.August.2015 Del på Facebook Svart 29.August.2015 Fikk du løst dette? Har liknade problem og kjøpte ny elektronik boks uten det hjelpte Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.