Jump to content

Yamaha 70 2t - Turteller viser ikke riktig RPM.

Wesling70

Recommended Posts

God søndag godtfolk  :wink:

Problemet er som følger; turtelleren viser noe, men det er helt banalt. Når den står på innstilling for Yamaha så viser den 200rpm på tomgang og 3800 på bånn hyle, noe som selvfølgelig er helt galt. Har prøvd å sette den på OMC innstilling og da var den oppi 8000 på full gass (hadde det bare vært så gøy så  :giggle: )

Det kommer 4 ledninger ut i fra 703 boksen for seg selv. Gul, svart, grønn og rosa.

Det bøkene sier er jo at man skal koble grønn som signal, gul er 12+ og svart jord. 

Dette har jeg gjort.

Når den da ikke ville vise riktig tenkte jeg at problemet må ligge i dårlig kontakt eller feilkobling bak i motoren.

Etter det jeg klarer å se så går det 2 grønne ledninger fra "dynamoen" og ned til likeretter, der den ene av de 2 grønne er koblet utenom og går ned til multinettet som går fram til kontrollboksen. Jeg har prøvd å koble meg rett på ledningen som går INN til 703 istedet for den som går ut ( tilfelle feilen skulle ligge i 703 ), men uten noe hell. 

Min bror har en 90hk yamaha, identisk turteller og han sin er koblet rett fra 703, og det fungerer perfekt. Tenkte da kanskje at turtelleren var defekt, så jeg demonterte den og prøvde den i han sin båt - da viste den riktig  :confused:

Slenger med noen bilder så folk skjønner hva jeg snakker om. 

Likeretter (ringa inn ser dere den grønne og den rød kabelen,)

bilde

Multinettet inn til 703, ringa rundt er UT og den over er INN fra motor.

bilde

Turtelleren

bilde

bilde

til 60/70 hk skal den stå på 6 poler (90hk har 12) 

men ikke alle yamaha motorer som er like glad i uorg. turtellere ser det ut til. En kompis hadde også en Yazaki måler på sin 60hk, men gav opp å få denne til å funke.  Med original yamaha turteller funker den fint som f. 

En bruker her inne, Helge , slet litt med noe lignende, han lagde da et enkelt filter som tydeligvis gjorde susen. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Bak på turtelleren er det en skrue man kan stille på for å justere ant. poler. Er vel 2, 4 og 6 som er valgene, Yamaha skal ifølge bruksanvisningen være 2.

Prøvde bare alle de forskjellige som et "skrudd i blinde". Noen ganger kan enn jo bare være heldig..

Men er nok som du sier; at 70 hesteren ikke vil ha den.

Så litt på den tråden ja. Selv om jeg er imponert over løsningen der blir det nok hakket for mye for meg å finne utav selv, spesielt uten noen form for koblingsskjema.

Noen som har noen peiling på hvor jeg kan få tak i originalt yamaha, og evnt. hvor mye dette koster? Har sett det er noen digitale saker med inkl. time teller osv. Hadde vært gull å få tak i dette til en overkommelig pris.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...