Jump to content

Lufting av diesel på Askeladden Z7

Stormstein

Recommended Posts

Hei. Trenger desperat gode råd og tips/triks. I min askeladden z7 har jeg byttet både Racor-filterinnsats og dieselfilter på motoren. Racorfilteret ble forskriftsmessig fylt opp med diesel før jeg monterte det. Dieselfilteret ble montert først uten å fylle det med diesel og jeg pumpet i 15 minutter på fødepumpa (sitter på toppen av filteret) uten at det kom noe diesel gjennom luftingen. Da fylte jeg også dette filteret med diesel og prøvde å pumpe litt og da var jo filteret fullt og dermed sprutet det diesel. Jeg satte på igjen lufteskruen og dro båten ned på vannet. Der startet den etter ja 30 sekunder på starteren og gikk i 2-3 minutter før den stoppet... Da tenkte jeg at jeg ikke hadde fått fyllt opp med diesel mellom Racor og dieselfiltert så startet å pumpe igjen. Pumpet og pumpet i nesten en time uten å få frem diesel. Dro deretter båten på land igjen og tenkte st jeg måtte gå grundig til verks. Skrudde derfor ledningen mellom Racor og motor fra hverandre for å se om det kom diesel - men der var det knusktørt - oppdaget at det var en luftepumpe på Racor og pumpet her i Ca et kvarter uten at det kom diesel. Fyllte deretter på diesel på Racor via lufteskruen og så at det kom diesel i ledningen der hvor jeg hadde demontert - skrudde sammen ledningen, pumpet litt mer (kom ikke diesel fra lufteskruen men skrudde allikevel igjen. Pumpet videre på dieselfiltert Ca en halv time uten at det kom diesel og ga nesten opp. Ventet en stund og pumpet igjen og denne gangen kom det diesel ! Båten sto i nedoverbakke så tenkte at det kunne ha rent på litt. Ned på vannet med båten igjen (lar den stå på tilhenger inntil jeg vet alt er ok). Båten starter etter Ca et minutt på starteren og jeg tenker jeg ikke skal bli lurt og lar den gå Ca kvarter for å føle meg sikker på at alt er i orden. Stopper motoren, prøvestarter alt ok. Tar båten av henger og kjører å parkerer bilen. Starter motoren igjen og nå stopper den etter 1-2 minutter - Grrr! Hva i all verden kan det være nå... Går systematisk til verks og starter med luftepumpe på Racor og da viser det seg at jeg glemte å skru den igjen.. Tenker at det kam være dratt igjen luft her - pumper på denne av et kvarter (skrur pumpa igjen) og deretter på det ordinære dieselfilteret Ca kvarter men kommer ingen diesel og motoren starter ikke. Båten på henger igjen og gir meg for kvelden... Spørsmål; kan inntaket fra tanken være tett? Hvordan tester jeg dette? Er det noen sugepumper jeg kan bruke eller er det bare å suge diesel selv (frister ikke!). Så lenge koblingen ette Racor ligger lavere enn dieseloverflaten i tanken så bør det vel renne? Er det en ekstra lavtrykkspumpe på motoren som jeg kan pumpe med for hånd som jeg har oversett? Har virkelig lyst til å klare dette selv uten å sette båten på verksted - dette vil jeg ha kontroll over slik at jeg er selvhjulpen men denne gangen trenger jeg gode råd.

Mulig dette var en lang og morsom historie, men er blitt ganske frustrert og håper på hjelp.

Godt tips arnstein156, skal sjekke om det finnes noen. Har også latt tenning stå på for at magneten for dødmannsknappen skal være åpen - iallefall tror jeg at det er det. Vippet dødmannsknappen opp og ned og den trekker i en magnet. Veldig usikker på om tenning må stå på eller om det holder generelt med at strømmen står på.

Hei!

Jeg har samme motor som deg og har også et Racor filter med fødepumpe på toppen. Opplevde selv akkurat det samme som du beskriver. Dessverre så har pumpen på toppen av filteret en lei tendens til å slutte å virke etter noen år. Hver gang jeg bytter filter så fyller jeg det opp med diesel på forhånd.

Opplevde akkurat det samme som du beskriver og måtte lufte flere ganger og fikk frem Diesel til motor for så å oppleve at motor gikk et minutt eller to før den stoppet. Etter mye feilsøking fant jeg feilen. På Racor filteret er det to pakninger.

En ytterpakning og en innerpakning. Innerpakningen hadde falt av når jeg monterte filteret og lå i bunn av båten. Dermed sugde motoren falsk luft.

Fikk på pakningen og fylte opp med diesel på filteret og luftet på motor. Da kom den med en gang etterpå.

Skikkelig tabbe som jeg flirer litt av i dag... :-

Derfor sjekk at du har alle pakningen på filteret på plass. Det skal være totalt 2 stk. Jeg har et Racor filter som heter 3211 TUL

Redigert av bayliner245 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...