LAKA Startet 7.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 7.Juni.2015 Jeg har nylig kjøpt en 2001 modell Skibsplast 605 Offshore med en 04 modell Suzuki 90 HK. I sommer tenker jeg og kona å legge ut på en ukes tur med båten og gå strekningen Stavanger-Haugesund-Bergen og via Hardangerfjorden hjem igjen. Så lenge været er ok, er dette forsvarlig med en såpass "liten" båt som Skibsplasten? Jeg ønsker ikke å ta noen sjanser eller risiko. Har forøvrig mange års erfaring fra sjøen, men da stort sett fra større seilbåter. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 Offshore-utgaven har jo et skrog som er forbedret for åpnere havstykker, men også tilpasset større motorkraft. 90-hesteren holder jo fint båten i plan, men toppfart ca 45 knop med 150 hk er det vel et stykke igjen til Men lav skrogvekt gjør visstnok sitt til at bølger kan bli noe utfordrende i slik fart uansett http://www.dinside.no/12947/motor-og-sjoegenskaper Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
LAKA Svart 8.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 Det stemmer teerex. Med to personer i båten og fulle tanker gjør båten rundt 31 knop. Jeg har vært ute i krappe kulingbølger på rundt meteren og så lenge man tilpasser farten så går det fint. Men båten er relativt lett så det er ikke noen fartsbåt i stor sjø. Møter vi uvær over Sletta så vil vi selvsagt ta det med ro, spørsmålet er mer om det er fullstendig uforsvarlig. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 8.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 Så lenge det bare er 2 voksne så er jo det bare morro. Hadde dere hatt med 2 småtroll i tillegg, ville jeg ha tenkt meg om en gang til. Det viktigste er jo å komme seg på tur Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 8.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 Tror det skal gå helt fint om du bruker hodet. For to år siden så gikk jeg fra Longyearbyen til Ny.Ålesund i ganske kraftig uvær i en Skibsplast 675 HT. (Fant senere ut at vinden hadde vert oppe i 18 m/s ) Store bølger og dønninger gjorde sitt til at det ble en liten utfordring, men båten taklet uværet uten den minste antydning til problemer. Skibsplast lager båter for mer enn bare finvær! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Havlengt Svart 8.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 Nei, dette er ikkje uforsvarleg. Men, hensyn til vær, vind og meldingar er sjølvsagt viktig. ( Di mindre båten er, di viktigare er det ) Sitér dette innlegget Link to post
slogmåken Svart 8.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 Det blir nok en fin tur med greit vær selvsagt. Var selv på tur en gang med en vanlig 605 fra Karmøy til Lillesand, gikk fint det. Gode båter. Turen du snakker om høres ut som en veldig fin tur for denne båten med to personer om bord. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 8.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 Boknafjorden , sletta og bjørnafjorden er vel de eneste utsatte områdene du skal krysse, så hvis du passer på å ha fint føre over dem, så er det jo grei skuring med resten. Og du passerer jo hver av dem på minutter i 30 knop, så faren for å bli overasket av dårlig vær midtveis er liten.. Blir kjempe tur, gled deg ! Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
glalaks Svart 8.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 Jeg har selv planer om ferietur i en 655 i sommer.. Ut Trondheimsfjorden på helgetur, pluss 2 uker på Sørlandet. Kjører dit på tilhenger så den går nok bra...;) Som nevnt over så kommer man seg fort avgårde over de værste strekkene så faren for overraskelser er ikke så stor.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
LAKA Svart 8.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 Takk for gode tilbakemeldinger. Værmeldinger vil selvsagt bli studert nøye og jeg kommer til å kjøpe inn endel sikkerhetsutstyr i forkant av turen slik at vi skal være godt forberedt. Forøvrig svært fornøyd med kjøpet av båten. Virker å være veldig mye god båt for en fornuftig sum penger. Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 17.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 Vi hadde første litt lengre tur i litt ruskevær nå i helgen. Boknafjorden i frisk bris/liten kuling og bølgehøyde på ca 1,5 m. Vi hadde medsjø så det gikk helt uproblematisk i rundt 18-20 knop. Ble litt vått de gangene vi ikke traff helt beint på bølgen - men utrolig gøy. Med gode seilklær og sikkerhetsline føltes dette meget trygt. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 17.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 (redigert) Bølgelengde spiller ofte like stor rolle som bølge høyde. Boknafjorden er sånn sett ofte kjekkere en feks rundt Jæren, for ikke å snakke om rundt Lista.. Redigert 17.Juni.2015 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
LAKA Svart 17.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 Det stemmer nok - var rimelig behagelige bølger over fjorden i helga. Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 29.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Pga mye dårlig vær i sommer har vi utsatt vår planlagte Hardangertur til litt midten av august - med håp om litt bedre vær. Men har fått brukt båten mye i sommer og er veldig godt fornøyd. Her til ankers ved Vignesholmene utenfor Finnøy : https://baatplassen.no/bildearkiv/18/18063/dscf2475.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 30.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2015 Slik var Boknafjorden på mandag! Må vel være årets flateste? ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.