Jump to content

Langtur med Skibsplast 605


LAKA

Recommended Posts

Jeg har nylig kjøpt en 2001 modell Skibsplast 605 Offshore med en 04 modell Suzuki 90 HK. I sommer tenker jeg og kona å legge ut på en ukes tur med båten og gå strekningen Stavanger-Haugesund-Bergen og via Hardangerfjorden hjem igjen. Så lenge været er ok, er dette forsvarlig med en såpass "liten" båt som Skibsplasten? Jeg ønsker ikke å ta noen sjanser eller risiko. Har forøvrig mange års erfaring fra sjøen, men da stort sett fra større seilbåter. 

Link to post

Offshore-utgaven har jo et skrog som er forbedret for åpnere havstykker, men også tilpasset større motorkraft.

90-hesteren holder jo fint båten i plan, men toppfart ca 45 knop med 150 hk er det vel et stykke igjen til  :smiley:

Men lav skrogvekt gjør visstnok sitt til at bølger kan bli noe utfordrende i slik fart uansett

 

http://www.dinside.no/12947/motor-og-sjoegenskaper

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det stemmer teerex. Med to personer i båten og fulle tanker gjør båten rundt 31 knop. Jeg har vært ute i krappe kulingbølger på rundt meteren og så lenge man tilpasser farten så går det fint. Men båten er relativt lett så det er ikke noen fartsbåt i stor sjø. Møter vi uvær over Sletta så vil vi selvsagt ta det med ro, spørsmålet er mer om det er fullstendig uforsvarlig. 

Link to post

Tror det skal gå helt fint om du bruker hodet. For to år siden så gikk jeg fra Longyearbyen til Ny.Ålesund i ganske kraftig uvær i en Skibsplast 675 HT. (Fant senere ut at vinden hadde vert oppe i 18 m/s :sweat: ) Store bølger og dønninger gjorde sitt til at det ble en liten utfordring, men båten taklet uværet uten den minste antydning til problemer. Skibsplast lager båter for mer enn bare finvær! :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Boknafjorden , sletta og bjørnafjorden er vel de eneste utsatte områdene du skal krysse, så hvis du passer på å ha fint føre over dem, så er det jo grei skuring med resten.

Og du passerer jo hver av dem på minutter i 30 knop, så faren for å bli overasket av dårlig vær midtveis er liten..

 

Blir kjempe tur, gled deg !

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Jeg har selv planer om ferietur i en 655 i sommer.. Ut Trondheimsfjorden på helgetur, pluss 2 uker på Sørlandet. Kjører dit på tilhenger så den går nok bra...;)

 

Som nevnt over så kommer man seg fort avgårde over de værste strekkene så faren for overraskelser er ikke så stor..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
  • 2 uker senere...

Vi hadde første litt lengre tur i litt ruskevær nå i helgen. Boknafjorden i frisk bris/liten kuling og bølgehøyde på ca 1,5 m. Vi hadde medsjø så det gikk helt uproblematisk i rundt 18-20 knop. Ble litt vått de gangene vi ikke traff helt beint på bølgen - men utrolig gøy. Med gode seilklær og sikkerhetsline føltes dette meget trygt. 

Link to post
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...