SnorreF Startet 8.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 8.Juni.2015 Hei.. Har en forholdsvis ny Vortec marine 5.7 small block i min Sea Ray. Har nylig koblet opp vann varme i båten. Webasto thermotop evo. Og to radiatorer. Husker ikke hvor vvs bereder skal kobles inn på motor. Noen som har noe tips her.. Aktuel motor.. Sitér dette innlegget Link to post
SnorreF Svart 8.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 Noen.? Sitér dette innlegget Link to post
bella580C Svart 8.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 Mener på min den er tilkoblet til venstre på motor forfra....sjekk YouTube. Sett det der en som tar vinterservice på motor... Sitér dette innlegget Shetland family four, mercury 135. Uttern C 56, mercury 50. Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115 Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI Link to post
Aquamatic Svart 8.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 Du finner uttak til kjølevann på hver side på selve blokka, ca midt på. Det sitter nok blindplugger der i dag. Gjengene skal være 1/4” NPT. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 8.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 Det aquamatic skriver gjelder for sjøvannskjølt motor. Din er ferskvannskjølt og da skal varmtvannet ut fra termostathuset eller en plugg i nærheten av det, returen skal inn på sugesiden av sirkulasjonspumpen. Det finnes flere ulike varianter ettersom hvilken marinisering det er men vanligst er det med 1/2" stuss på siden av sirkulasjonspumpen rett over der den store returslangen fra varmeveksleren går inn. Du har en motor som er marinisert av marine power og der sitter termostaten i innløpet på varmeveksleren. Du ser der slangene fra kjølingen av eksosmanifoldene går inn. På toppen av dette huset skal det borres og gjenges et hull til en 1/2" 90graders fitting. Sitér dette innlegget Link to post
SnorreF Svart 9.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 Takk for svar alle sammen. DieselDahl., det er noe slikt jeg husker. Pr. Nå har jeg kjøpt et Tstykke i kobber. Tengte å sette det inn i den store slangen inn i termostat huset på styrbord side. Ville ikke dette gjort samme tingen. Er 4 gangen jeg tapper ut frost veske på en mnd. Grundet inkompetanse.. På forhånd takk.. Sitér dette innlegget Link to post
SnorreF Svart 9.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 https://baatplassen.no/bildearkiv/45/45745/motor_vortec.jpg Sitér dette innlegget Link to post
SnorreF Svart 9.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 https://baatplassen.no/bildearkiv/45/45745/motor_vortec.jpg Den røde pilen er der hvor jeg nå har koblet inn vvs tanken. Den blå er der hvor jeg tenkte å koble inn nå. Med et T stykke i kobber.? Blir dette samme som DieselDahl beskriver.? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 Det er bare å bruke hodet litt. Uttak av varmt vann må være I topplokket et sted og gjerne nærme termostathuset. Retur til motoren må nødvendigvis være på sugesiden av sirkulasjonspumpa. Utfordringen er å finne passende steder å anslutte. Varmtvannstank må være koblet I serie med annet utstyr da det ellers ikke vil sirkulere. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 Her er et bilde av hvor uttaket er montert på toppen av termostathuset og i sugesiden på sirkulasjonspumpen sitter det her en kobling til retur fra vv bereder. Det vises også en plugg som kan skrus ut og erstattes med en stuss til slangen. Assorterte båtutstyrsbutikker har disse koblingene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.