cruiser 1700 Startet 8.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 8.Juni.2015 Hei. Har ein egda/clipper 17 fot med 135 hk mercury v6 2t kjører med alupropell 14.5 19 får turtall så nærmer seg 5800. Har lyst å prøve ein stålpropell som flytter mer sjø? 5600 skulle vel vert max. forslag til vridning? Større propell? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 en stålpropell med samme mål som alu propellen du har , vil normalt ha bedre grep og gi litt lavere turtall (og den skal ikke flytte sjø - det er bortkastet energi - den skal dytte båten framover ) men så er det jo en haug forskjellige utforminger og varianter å velge i til disse motorene. Får se om noen av Merc guruene her har noen tips... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
alfaalfa Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 Herlig en Egda! Min barndoms gla båt. Jeg er vokst opp i en slik med Mercruiser innenbords. Møkkamotor, men nydelig båt! Du har mest sannsynlig en Black Max Mercury propell i 14,5x19. Till å være alu er dette en rask propell som gjør at du vil nok ikke få til en stor endring. en knop eller tre, men noe bedre grep i sjø og sving.. Men for å bistå deg noe mer - hvilken årgang og gjerne girutveksling og anbefalt turtallsområde har du? Og hva er farten på full guffe i dag og er det 5800rpm som er maks? Egda er spiss v-bunn i baugen og flater mye ut mot akter. Så en propell som gir deg baugløft gjør at du kan kjøre på den våte flaten. Jeg tror en 4bl som løfter aktern noe, ville muligens hjelpe deg å få mindre våt flate (mer fart), men siden den er så flat bak er litt løft=mye endret oppdrift - så jeg tror nok kun 3bl gir mest energi til fart. Men kjekt å få litt mer info for å forsøke å spå om rett pitch Det er LaserII og Enertia (muligens også Tempest Plus-kanskje litt stor, minste er 19") som er de vanlige propellene for å få fart på denne båten. Men dermed kan du også bruke feks Turbo Props sin Turbo1 som er nesten identisk med LaserII. Men hvilken pitch er som sagt litt avh av mer info. Sitér dette innlegget Link to post
cruiser 1700 Svart 12.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 Takk for svar. Jo kjekk båt☺ motor. Mercury 135 v6 2t 97 mod. Man turtall 5600. usikker på utveksling. hadde det ver lurt og prøvd stigning 13 21? Er uerfaren på dette området. men sjekk finnkode 58970599. Kan denne passe? Og få ned turtallet litt? grei den propellen eg har. Men den har fått seg en liten skade, så det er grunnlag for å handle ny Skal prøve å laste opp noen bilder av egda'en alfa alfa. Om det er av interesse☺ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.