nyeeier Startet 8.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 8.Juni.2015 (redigert) Hei, Jeg har kjøpt en båt med Yanmmar 1gm10. Da jeg kjøpte båten, hadde selger prøvd å koble opp ny tenningslås uten hell og det var vel ærlig talt mye rot i det elektriske. Problemet jeg nå har er at dynamoen ikke gir spenning. Ladelampen lyser og slukker, men altså ingen lading. Er den kaputt? Her er bilde av dynamoen Hvis jeg evt skulle byttet, kunne jeg brukt noen av disse, eller blir det for heavy? Redigert 8.Juni.2015 av nyeeier (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 (redigert) Du får vel ingen av BT-dynamoene til å passe siden det er feil feste.Da i så fall må du ha 3.15" feste (nesten alle Yanmar) som nettopp også din har. Ang. feil.På bildet ser jeg mye jeg ikke liker, bl.a.- billig kopi av en Hiitachi LR155/LR180 (det finnes minst 3 forskjellige på markedet) - dårlige kontakter (bl.a. en ikke isolert kabelsko på enpolet (ikke isolert) dynamo, 10mm ringsko som ikke passer på 5 og 6mm bolter) --------------------- => Rens kontaktene=> ikke forveksle begge kabelsko/flatstift, den ene (vanligvis yttere) er "R" fra tenningslås, den andre (vanligvis den indre) er "L" fra ladelampe.---------------------Hvis ladelampen lyser mens motoren står og slukner hvis den går er det forholdsvis sikker at noe skjer.Dobbeltsjekk først om det finnes kontakt mellom dynamo og batteri,- bruk en prøvelampe (mellom dynamo B+ og dynamo-hus) hvis dynamoen er tilkoblet batteri enten direkte eller med bryter. - bruk diodetester/multimeter hvis det finnes skillediode (mål over diode mellom B+ og batteri-pluss, og så spenning/V fra batteri-pluss mot B-/dynamo-hus)Finnes det kontakt da kan du starte motoren. Mål så mellom dynam B+ og dynamohus/minus-kontakt når ladelampen ha sluknet (motoren går)Der burde du kunne måle dynamospenning, som her og nå bør være noe med >13,5V Finner du denne spenningen der bør du kunne måle ca. det samme spenning på minst et av batteriene (så sant du har flere)Finner du spenningen der et sted kan du sjekke videre om ladespenningen fordeles videre, eller også hvorfor hvis ikke.Finnes det ikke noe ladespenning mellom dynamo B+ og B- da må dynamoen sjekkes grundig.Lykke til ! Jørg Redigert 9.Juni.2015 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Bøljan Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 Det stemmer at Biltema dynamoer ikke passer i festene til yanmar, Jeg måtte sveise nye fester på min Yanmar 1GM da jeg monterte en Biltema dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
nyeeier Svart 9.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 (redigert) Hei, Takk for svar. Skal ta å foreta målinger som du beskriver, når jeg kommer hjem ? Jeg har som sagt begynt å nøste opp i det elektriske og har fortsatt mye igjen ? Hva skjer hvis "R" og "L" blir byttet? Vil ladelampen lyse/slukke som den skal da? Redigert 9.Juni.2015 av nyeeier (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.