Rillez Startet 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 9.Juni.2015 Jeg skrev i fjor et innlegg(se link nedenfor) her rundt drivstoffproblemer til vår båtmotor. Vi har enda ikke kommet i gang med sesongen, men tenker å være skikkelig forberedt denne gangen. De forgående årene har blitt ødelagt av fuskende motor, noe Oslo Marine(verksted) har ment vært bensinen sin skyld. Hos forhandler får jeg beskjed om at 95 blyfri skal fungere fint, men Oslo Marine mener at jeg bør kjøre på 98. Ved sist service så gikk motoren som en klokke på verkstedet(de bruker 98), og den har ikke blitt brukt siden. Nå er det like før vi skal sjøsetter båten, og for å være beredt så satser vi på 98 i år, og med ny slange og fra tanken. Spørsmålet er om man noen sted får tak i ren 98, eller må vi forholde oss til 98 blyfri? https://baatplassen.no/i/topic/111665-tohatsu-99-som-fusker-for-tredje-%C3%A5ret-p%C3%A5-rad/ Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 "Ren" 98? Om du mener med bly så er ikke det å få tak i lenger. Så du må bruke blyfri 98. Men den er uansett "renere" enn 95, 95 er ofte tilsatt etanol. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Janoho Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 Nei, det er ikke å få tak i lenger,blyfri 98 er vel heller ikke vanlig. Hva slags tohatsu er det ? Sitér dette innlegget Link to post
Rillez Svart 9.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 Det er en 2-taks 9,9 HK Tohatsu, 2005-modell. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 veldig finspist denne motoren om den ikke klarer å gå på vanlig 95.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Rillez Svart 9.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 Det kan du godt si, men så har vært tilfelle de siste årene. Får satse på at ny slange og 98 blyfri hjelper til i år Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 Var ikkje konklusjonen at det var ein defekt pakning I forgassaren og at denne vart bytta? Då skulle motoren gå greit med 95 oktan vil eg tru... Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 Min steinknuser av en V6'er 2-takt fra 88 kjører finfint på blyfri 95, så det er rart at din påhengs fra 2005 ikkje klarer det. Men om den går fint på 98 blyfri, så er det sikkert bare å kjøre på. Ditt bensinforbruk er nok ikkje rare greiene i forhold til min motor, så budsjettet ditt blir nok ikkje spist opp på grunn av høgare pris på 98. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 (redigert) Denne motoren skal kunne gå på "blyfri bensin" står det i manualen, det betyr garantert at den kan gå på 95 og det som finnes tilgjenglig i andre markeder (92, 95, 98 osv). Det er nok noe annet som er problemet Redigert 9.Juni.2015 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 Absolutt alle 2-taktere kan gå på blyfri. Kun motorer med "myke" ventilseter som må ha bly i bensinen. Men uansett så får enn ikkje bensin med bly lenger. Dette vart vel fjernet på 90-tallet en gang. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 Det er ikke bare gammel bensin som plager deg? Det er det første jeg tester ut hvis jeg har problemer med en liten sesongbasert motor, tømmer av gammel bensin og fyller med helt fersk igjen. Jeg har blitt overrasket flere ganger. Blyfri bensin tåler lagring dårlig, mange gode plenklippere som ender på dynga pga. bensinen. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 kjører man så lite at gammel bensin blir et problem , så bør man kanskje helst kjørt på slik alkylat/ miljøbensin som kjøpes på små dunker. Denne skal etter sigende tåle lagring mye bedre enn pumpebensin Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Diddn Svart 17.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 (redigert) Jeg har hatt flere tohatsu 9.9 fra 05 og 04. Alle motorene gikk helt fint med blyfri 95 oktan som det også står i manualen til tohatsu at den skal gå på. Vil heller tro at det kan skyldes gammel bensin eller bensinfilteret som er fullt i rusk. Redigert 17.Juni.2015 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.