Jangul Startet 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 9.Juni.2015 Etter en tids kjøring,eller etter å ha presset motoren litt kommer det en skikkelig raklelyd fra "drivverket" Høres ut som propelakselen skal komme gjennom båten:( Spørsmålet er om stevnlager kan lage slik ulyd?? Er det noen som har opplevd noe lignende?? Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Ulyd fra "driverk" hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 Kommer ulyden bare når du har belastet hard en stund eller er den heile tida nå etter ein tur med hard belastning? Hvilken båt og motor vil kanskje hjelpe å få fleire svar :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
hanto1 Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 Dempeplata kan være gåen. Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 9.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 Det er en Scand 25 med bukh 36 hk....jeg kjører jo rolig med en gang før motoren blir varm,men lyden kommer ved belastning og det er mulig den er der hele tiden men mindre merkbar ved lavere turtall....er ikke der ved tomgang....skulle stupt nedi luker og sjekket ved kjøring men vanskelig alene... Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 11.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2015 Skal demontere girkassa ikveld for kontroll av dempeplata....blir litt spennende å flytte propel akselen bakover når båten ligger på vannet :) aldri gjort noe sånnt før men skulle ikke være noe problem iflg Univa... Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 15.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2015 Da er saken fikset...tok ut girkassen og sjekket dempegummien mellom motor og gir,og den var iorden.Sjekket girkassen nærmere og det viste seg at det var slakk I den ene akselen I girkassen :( Ringte Univa I Arendal og de hadde kasse liggende på lager....tok fri fra jobben Fredag,spannt ned til Arendal og hentet ny overhalt kasse,spannt tilbake til oslo og satt inn kassen.Prøvekjørte og det var som å få ny gammel båt :) Alle raklyder forsvant så det har nok vært noe galt en god stund! Tusen takk til Univa for kjempeservice med noe demontering / montering fra den gamle kassen!! Tusen takk for tips her hanto1 og Sæbø Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 15.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2015 Bra det ordnet seg. Fikk også god service i fra Univa den gangen jeg hadde Bukh Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 15.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2015 Ja de er veldig behjelpeliger der :) håper kassa varer litt...kostet 10 000,- :( Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 17.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 Fikk ikke med meg denne tråden før nå. Godt det ordnet seg JanGul -:). Du må være en racer til å skru (og kjøre bil, hehe). Ut og inn med kasse og arendalstur så kjapt er godt gjort. Var ikke pen den lyden på gamlekassa. Hadde Univa noen formening om årsaken til problemet ditt? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Mizar Svart 17.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 Ja de er veldig behjelpeliger der :) håper kassa varer litt...kostet 10 000,- :( Du betalte dette i mellomlegg? Mye billigere enn å sende inn den gamle kasse for overhaling. Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Jangul Svart 17.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 Fikk ikke med meg denne tråden før nå. Godt det ordnet seg JanGul -:). Du må være en racer til å skru (og kjøre bil, hehe). Ut og inn med kasse og arendalstur så kjapt er godt gjort. Var ikke pen den lyden på gamlekassa. Hadde Univa noen formening om årsaken til problemet ditt? Hei Sap:) ja det gikk kjapt i svingene kan du si:)) Nei...de hadde vel ikke noen formening om årsaken,å hadde jeg ikke måtte levere den gamle så skulle jeg åpnet den selv å sett:) Tusen takk for hjelpen Sap!! Er det boe jeg kan gjøre for deg så har du nr:) nå lysner det...ut å kjøre litt:)) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 17.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 Hehe. Så båten var ute når jeg kom. Deilig med alt på stell og uten lyder som skjærer i ryggmargen :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Jangul Svart 17.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 Ja det er godt:)) men...alltid noe med båt har jeg lært men nå er det en øl i sola mens klumpen tusler i ferskvann:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.