Jonesy Startet 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 9.Juni.2015 Heisan ! Vi skal heise på masten i ettermiddag, og jeg har ikke gjort det med gjennomgående så stor mast før. Masten er ca 14-15 totalt, med ett sett bakoverlendte spredere, Furlex. Vi er 3 gutter og 1 jente på kran-sveiva. (Bestumkilen) Da vi tok av masten ifjor, ble det litt stress å få den dratt rett opp av taket. Kilte seg i tak-hullet idet masten ikke ble dratt rett opp. Begynte flytte på båten etc, og ble mye kokker og søl. Jeg dro også ut en bolt under mastefoten, idet jeg trodde den gikk igjennom et hull i masten, men viste seg bare å lene seg på bolten. Nå er det 3 langsgående hull å velge mellom i beslaget i bunnen av båten, og verken jeg eller forrige eier, vet hvilke hull bolten pleide stå i. Blir vel å velge det midterste. Ok, noen som kan dele en oppskrift ? Legge masten med front ned, og løfte opp rett under salingshorn? Så toppen av masten peker forover mot baugen, parallellt med båten ? Hvordan få den helt rett opp når skal tre ned i taket, og treffe beslaget i bunnen? (ene gulvplaten er skikkelig ripet opp av bommet med masten fra før ser jeg.) Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 Trikset er at båten må være MEGET løst fortøyd. I Bestumkilen er ikke det noe problem uansett. Da er det mye enklere å flytte båten frem/tilbake/ut/inn, noe som går mye fortere enn å flytte krana. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Jonesy Svart 9.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 Altså du mener at båten skal være løst knyttet fast, for så dra/dytte båten i posisjon, mens noen står ved hullet og trer i masten? Nice to know! Jeg var redd den skulle skli ut av posisjon, og kile seg i dekksåpningen. Hvordan fordeler du gutta ? Jeg synes det var vanskelig heise masten rett opp, for enden på krana dytter jo på masten ? Til forskjell fra mast jeg hadde før, som sto på dekket. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 gjør som Herman skriver.........Meget løst fortøyd Masten skall henge......rett ned.......og du må ha en man under dekk som styr ned masten hele vegen......og en på dekk ! du må løfta durkarne runt mastfoten.......de legger du på plass etterpå...for å ikke slå sønder innredningen (innen du løfter durkene, så burde du kunne få en indikasjon på hvor bolten skall sitte, hvis du jæmfører med mastroten og sporet der!) du bør ha skylighten åpen så du hører hva han sier som styr inn mastroten...det er han som styr, og han bør ikke gå opp førræn du har minst ett stag i hver retning på plass.(så att masten står) gummipadsen.....(i dekket) kommer sist når masten er på plass med alle stag. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Jonesy Svart 9.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 Ok, takk for god info, smånervøs kjenner jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 neida ikke noe å vare nervøs for ! fest løftet høyt på masten, da henger masten rakt ned........... (fester du rundt 'balanse-punkten' da vill masten lettere falle ut åt siden!) løftet skall også sitte på aktersiden om masten.....så att du enklare kan få på plass ev forstagsprofil Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
bare lek(k)er Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 Dette går fint :) Husk å feste et langt tau til løkka, sånn at du kan få ned løkka etter at masten er oppe Trygve Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 Slik jeg gjør det. Løfter masten med stropp under salingshorna foran masta. Slipp den pent på plass. Jeg har fast sokkel til masta som ikke er justerbar. Fjern krana. Hekt på vant og stag så du ikke går og snubler i de. Sett masta der den skal være i mastekragen. Hvis du venter til du har satt riggen får du ikke kilene i. Sett i den aktre først, legg et tau fra stb. vinsj, rundt masta og til babord vinsj og teit opp til det knaker. Bank inn den forre kila. Sentrer masta med et målebånd hivd opp i storseilfallet. Du måler til et punkt på fotrekka på hver side. Sett på eventuell strekkfisk under dekk fra masta og opp i mastekraven. Stram opp toppvant til ca 18% av brudd. Nå strammes også forstaget. Stram opp undervant så masta er rett. Ferdig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.