Jump to content

Tips, sette på mast med mastekran, gjennomgående mast ?

Jonesy

Recommended Posts

Heisan !

Vi skal heise på masten i ettermiddag, og jeg har ikke gjort det med gjennomgående så stor mast før.

Masten er ca 14-15 totalt, med ett sett bakoverlendte spredere, Furlex.

Vi er 3 gutter og 1 jente på kran-sveiva.

(Bestumkilen)

Da vi tok av masten ifjor, ble det litt stress å få den dratt rett opp av taket. Kilte seg i tak-hullet idet masten ikke ble dratt rett opp. Begynte flytte på båten etc, og ble mye kokker og søl.

Jeg dro også ut en bolt under mastefoten, idet jeg trodde den gikk igjennom et hull i masten, men viste seg bare å lene seg på bolten. Nå er det 3 langsgående hull å velge mellom i beslaget i bunnen av båten, og verken jeg eller forrige eier, vet hvilke hull bolten pleide stå i. Blir vel å velge det midterste.

Ok, noen som kan dele en oppskrift ?

Legge masten med front ned, og løfte opp rett under salingshorn?

Så toppen av masten peker forover mot baugen, parallellt med båten ?

Hvordan få den helt rett opp når skal tre ned i taket, og treffe beslaget i bunnen?

(ene gulvplaten er skikkelig ripet opp av bommet med masten fra før ser jeg.)

Altså du mener at båten skal være løst knyttet fast, for så dra/dytte båten i posisjon, mens noen står ved hullet og trer i masten? Nice to know!

Jeg var redd den skulle skli ut av posisjon, og kile seg i dekksåpningen.

Hvordan fordeler du gutta ?

Jeg synes det var vanskelig heise masten rett opp, for enden på krana dytter jo på masten ?

Til forskjell fra mast jeg hadde før, som sto på dekket.

gjør som Herman skriver.........Meget løst fortøyd

Masten skall henge......rett ned.......og du må ha en man under dekk som styr ned masten hele vegen......og en på dekk !

du må løfta durkarne runt mastfoten.......de legger du på plass etterpå...for å ikke slå sønder innredningen

(innen du løfter durkene, så burde du kunne få en indikasjon på hvor bolten skall sitte, hvis du jæmfører med mastroten og sporet der!)

du bør ha skylighten åpen så du hører hva han sier som styr inn mastroten...det er han som styr, og han bør ikke gå opp

førræn du har minst ett stag i hver retning på plass.(så att masten står)

gummipadsen.....(i dekket) kommer sist når masten er på plass med alle stag.

S/Y Gunga Din

Slik jeg gjør det.

Løfter masten med stropp under salingshorna foran masta.

Slipp den pent på plass. Jeg har fast sokkel til masta som ikke er justerbar.

Fjern krana.

Hekt på vant og stag så du ikke går og snubler i de.

Sett masta der den skal være i mastekragen. Hvis du venter til du har satt riggen får du ikke kilene i. Sett i den aktre først, legg et tau fra stb. vinsj, rundt masta og til babord vinsj og teit opp til det knaker. Bank inn den forre kila. 

Sentrer masta med et målebånd hivd opp i storseilfallet. Du måler til et punkt på fotrekka på hver side.

Sett på eventuell strekkfisk under dekk fra masta og opp i mastekraven.

Stram opp toppvant til ca 18% av brudd. Nå strammes også forstaget.

Stram opp undervant så masta er rett.

Ferdig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...