Langedahl Startet 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 9.Juni.2015 Har nå montert radioen,og koblet den til plotteren,en Raymarine a77. Det var helt problemfritt med seatalk ng. Bruken er enkel med lettforståelige menyer, og god lyd. Det jeg ikke liker,er den glassklare fronten, som gir veldig refleks av lyset som kommer inn gjennom vinduene i Båten. Ved å sette lysstyrken på Displayet på fullt blir det noe bedre, men den starter på null hver gang radioen slås på, så det må justeres hver gang. Det samme gjelder også den egendefinerbare hurtigmenyen. Hvis jeg velger å legge intercom funksjonen "øverst" så ligger den som laveste prioritet neste gang radioen blir slått på. Comandmicen fungere helt suverent. Så kom dagen for den store testen, både for Radioen og meg. Her på Mjøsa har vi jo kontakt med Tjømme radio via senderen på Bangsberget i Hedemark. Vi Totninger er jo kjent for og være veldig inpulsive bare vi får litt tid på oss. Skjønte jo at radioen virket, hørte jo både været til sjøs og fiskere i området. Men måtte jo før eller senere starte min karriere som radioopratør og spre det gangetabellpuggede kallenavn og nummer ut over eteren. Gikk et par ganger målbestemt bort til radioen, men hver gang var det noe annet som måtte gjøres først. Men så ble den endelige beslutning tatt.griper mikrofonen med klam hånd, roterer hjulet til kanal 21, og med skjelvende røst kommer de magiske ordene,akkurat som etter uker med tørrtrening: Tjømeradio Tjømeradio Tjømeradio dette er iboat iboat (litt roligere i røsten nå) iboat Lima Lima 5864 på kanal 21. Point of no return var nådd. Men før jeg rakk å fundere over den alvorlige situasjonen jeg nå hadde satt meg i, tordnet en klar Røst fra radioen (skjønner nå hvorfor det var verd og skrive et helt kapittel i bibelen om Moses sin opplevelse ved den brennende busk, det var garantert den samme stemmen han hørte, den kom jo også fra himmelen, og gikk rett på sentralnervesystemet) Og stemmen sa: iboat,Tjøme radio. Hendelsen er nok noe dramatisert, men ikke følelsen. Takk til Tjøme radio, hyggelig og veldig beroligende opplevelse. Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 :lol: Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Framtia Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Eureka Svart 25.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2015 Artig innlegg :) Men siden dette er eneste gangen Ray60 er omtalt på forumet, ihverfall ifølge søkefunksjonen, så løfter jeg tråden. Fikk en slik en i julegave og den ser jo super ut til min 33 år gamle seilbåt :) Flere som har erfaring med den? Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 25.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2015 Så kom dagen for den store testen, både for Radioen og meg.Her på Mjøsa har vi jo kontakt med Tjøme radio via senderen på Bangsberget i Hedemark.Vi Totninger er jo kjent for og være veldig impulsive bare vi får litt tid på oss.Skjønte jo at radioen virket, hørte jo både været til sjøs og fiskere i området.Men måtte jo før eller senere starte min karriere som radiooperatør og spre det gangetabellpuggede kallenavn og nummer ut over eteren.Gikk et par ganger målbestemt bort til radioen, men hver gang var det noe annet som måtte gjøres først.Men så ble den endelige beslutning tatt. Griper mikrofonen med klam hånd, roterer hjulet til kanal 21, og med skjelvende røst kommer de magiske ordene, akkurat som etter uker med tørrtrening: Tjømeradio Tjømeradio Tjømeradio dette er iboat iboat (litt roligere i røsten nå) iboat Lima Lima 5864 på kanal 21. Point of no return var nådd.Men før jeg rakk å fundere over den alvorlige situasjonen jeg nå hadde satt meg i, tordnet en klar Røst fra radioen (skjønner nå hvorfor det var verd og skrive et helt kapittel i bibelen om Moses sin opplevelse ved den brennende busk, det var garantert den samme stemmen han hørte, den kom jo også fra himmelen, og gikk rett på sentralnervesystemet)Og stemmen sa: iboat,Tjøme radio.Hendelsen er nok noe dramatisert, men ikke følelsen.Takk til Tjøme radio, hyggelig og veldig beroligende opplevelse. Hei Langedahl herlig skrevet, og jada, vi er ikke så farlige som vi høres ut til bestandig. Håper vi hører fra deg igjen da :-) Ønsker en riktig god jul. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Langedahl Svart 26.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2015 Hei og God Jul. Kan dele noen erfaringer etter en sesongs bruk. For det første så synes jeg Radioen er veldig enkel å bruke, lett og skifte mellom menyer vedå vri på den store kanalvelgeren, og trykke for å velge funksjon. Oversiktelig display. Og god lyd. Håndsettet har alle funksjone, men her må man trykke opp og ned mellom kanalene. Det har kommet to programvareoppdateringer etter jeg kjøpte min radio, 1.04 for håndsettet, og 1.22 for radio. Benji. Har har hatt mye kontakt med Tjøme,veldig hyggelig hver gang. Har bla annet sjekket forholdene i Mjøsas utkanter. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 26.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2015 Langedahl, har du den montert nede i salongen/kartbordet? Hvordan er det å høre lyden opp i cockpit med motor igang? Har du det dere ekstra håndsettet med display? - blir den strukket opp i cockpit og plassert på egnet sted? Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 26.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2015 Hei og God Jul. Kan dele noen erfaringer etter en sesongs bruk. For det første så synes jeg Radioen er veldig enkel å bruke, lett og skifte mellom menyer vedå vri på den store kanalvelgeren, og trykke for å velge funksjon. Oversiktelig display. Og god lyd. Håndsettet har alle funksjone, men her må man trykke opp og ned mellom kanalene. Det har kommet to programvareoppdateringer etter jeg kjøpte min radio, 1.04 for håndsettet, og 1.22 for radio. Benji. Har har hatt mye kontakt med Tjøme,veldig hyggelig hver gang. Har bla annet sjekket forholdene i Mjøsas utkanter. Veldig hyggelig, bruk oss, derfor vi er der. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Langedahl Svart 26.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2015 Eureka. Jeg har Radioen montert under dekk,og håndsettet ute i cockpiten. Det er også en intercomfunksjon som er grei hvis en vil ha en kaffe servert ute Hører godt den fastmonterte radioen ut i cocpit,men da blir det plagsomt høyt for den som er inne i Båten. Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 16.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2016 Hei, jeg har også kjøpt denne i dag, så om det har kommet noen nye erfaringer siste tiden så del dem gjerne. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.