Apokope Startet 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 9.Juni.2015 Hei, har installert innenbords diesel og har skjønt at man skal passe seg for biodiesel. Dumt spørsmål, men er det lik at typisk diesel på esso og statoil også inneholder høye bio-verdier og at mam skal holde tankingen til marinaer? Har foreløpig fylt på stasjon med kanner og har nå 20 liter normal "essodiesel" på tanken. Finnes det også et tilsetningsstoff man burde bruke for å forhindre oppblomstring i tanken? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 (redigert) Mange diskusjoner her inne om emnet https://baatplassen.no/i/topic/111956-diesel-i-risør-mgo-eller-riktig-spekk/ https://baatplassen.no/i/topic/118195-hvor-finner-jeg-dieselkvalitet-en590-mellom-bergen-og-horten/page-2 Redigert 9.Juni.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
DieselDahl Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 Ja dette er det skrevet mye om, særlig etter at bosch kom med common rail. Autodiesel som selges til bruk i biler inneholder 7% biodiesel og det bør man absolutt unngå i båt hvor drivstoffet blir stående lenge på tanken. Det beste er å fylle anleggsdiesel fra tankbil som kommer til din hjemmehavn. Med dieselmotor i båt må du holde god tannhygiene. Du må drenere forfiltere jevnlig og spesielt etter fylling. Tankene må inspiseres jevnlig og man kan som regel ha god nytte av biocid tilsetting etter tanking for å hindre mikrobevekst. Det er flere som mistenker at slik tilsetting har tettet filter til dieselvarmer men det vet jeg ikke nok om. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 (redigert) Dette med dieselkvaliteter har det vært skrevet mye om i det siste. Kort sagt har ingen fargede (såkalt avgiftsfrie) diesler tilsatt BIO i Norge i følge norsk petroleuminstitutt sin bransjestandard. Derimot finnes det flere kvaliteter som kan bli solgt som båtdiesel rundt omkring. Husker ikke hva alle trådene heter i farten, men tar du et Google søk på BP på f.eks Anleggsdiesel og nicket mitt finner du de nok inkl link til NPs bransjestandard. Edit: ser jeg skriver for treigt ;-) Redigert 9.Juni.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
alfaalfa Svart 10.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2015 Farget diesel har ikke bio tilsetning. "Dieseldyr" må ha vann for å leve - dette er mikrober (en hel gruppe) som lever av hydrokarboner, men er avhengig av vann for å leve. Det har ingenting å gjøre med biotilsetning å gjøre, men god "hygiene" som det kalles over. God hygiene vil feks være å bare fylle i kanner fra landbasert anlegg da dette sannsynligvis er tanker med høyere omsetning og mindre sjanse for at dette er gammel diesel på dårlige tanker. Som igjen vil kunne føre til at de sjønære på marina får lavere omsetning og så har vi muligens økt problemet... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2015 Fire råd IKKE fyll på marina som bare er sommeråpent. Fyll diesel der de lokale fiskebåtene fyller der rett diesel etter årstiden. Sjekk tanken din og fjern vann hvis du får noe. Sjekk at påfylling-lokket er tett. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
JRK Svart 10.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2015 Hadde service på min D6 I Stenungsund. Her fortalte mekanikeren at de sleit med den svenske båtdieselen. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 10.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2015 Etter at jeg rengjorde begge dieseltankene og begynte å tilsette Bioprotect 2 ved hver fylling har dieselfiltrene sett ut som nye etter sesongen. Før jeg begynte med dette var filtrene sorte ved bytte uten at jeg kan forklare årsaken til det. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 10.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2015 Bunkersstasjonen i min hjemmehavn trodde det også var biodiesel i anleggsdieselen dei kunne levere. Eg tok kontakt med Esso Energi og Statoil Produktutviklingsavd. Begge kunne bekrefte at det kun er biodiesel i blank diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2015 (redigert) Før jeg begynte med dette var filtrene sorte ved bytte uten at jeg kan forklare årsaken til det. Det er vel naturlig siden at tankene er rengjort. Får en sot i filtra er det ikke Marine (anleggsdiesel) en fyller ¨på tanken, Redigert 10.Juni.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
DieselDahl Svart 10.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2015 Nå har det vist seg at mange marinaer ikke vet hva de selger..... og de fleste båteiere er jo stort sett opptatt av en ting: literpris. Det er innlysende at det iblandt har vært brennolje i noen av disse anleggene som ikke nødvendigvis er beste kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 10.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2015 Jeg må ha hatt flaks Etter 11 år med samme båt er tanken like ren som den var ny. Har vel brukt en eller to flasker Alron dieseltilsetning på de 11 årene. Lagrer som regel båten med full tank om vinteren. Aldri tøm noe forfiter. Fyller tanken fra marinaer langs kysten. Her på Østlandet har de fleste god omsetning i løpet av en sommer. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
alfaalfa Svart 10.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2015 Har selv skit i forfilter hvert år - ikke mye. Men nok til å ha glede av forfilter. Jeg fyller fra kanner - og ett par tanker fylles pr år fra Hvasser der fiskerne og losen fyller. Så jeg burde være spotless. Tømte tanken og vasket denne innvendig for 5 år siden. Det så ikke bra ut, og det var mye rart av skit nedi der også mye fra monteringen så det ut til og ørlite vann. Forfilter hadde også vann i avskiller og filteret hadde både barnåler og mye rart i seg. Med en motor og store distanser seilt oppfatter jeg det som viktig å ikke ha en slik mulig kilde til problemer som dritt i diesel når man enkelt kan unngå dette. Har selv erfaringer fra seilbåt med flere liter vann fra marinapumper i Haugesund og andre som har opplevd ulike varianter av skit og motorras. Sitér dette innlegget Link to post
Apokope Svart 10.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2015 Vanskelig å bli klok på dette... Anleggsdiesel, større marinaer i Oslofjorden og farget diesel er altså toppers. Lite hypp på å kjøre i hjæl motor med gusten guffe etter alt strebet med i installere denne på egenhånd. Sjekket, vasket og tørket tanken grundig, men den hadde uansett kun tidligere blitt brukt til en sliten bens.motor av forrige eier. Takker for alle svar btw.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.