tobixen Startet 10.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 10.Juni.2015 Propellen er tung å dra rundt, og vi prøvde nettopp å dra den rundt med motoren nå mens båten står på land - den lagde forferdelige hvinelyder. Er dette normalt eller bør vi gjøre noe? Båten skal ut på vannet i dag. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
index Svart 10.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2015 Høres ut som et defekt cutlesslager. Bør byttes, desverre... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Nemo Svart 10.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2015 Først bør du ha vann på cuttlesslageret. Når dette er tørt vil akslingen vere tung å dreie. Sitér dette innlegget Link to post
Svee Svart 10.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2015 Hei! Høres ut som du kan ha et cutlesslager av nylon?? Hvis et slikt lager først begynner å gå tregt så blir det bare verre og verre med tiden. Til slutt klarer du ikke å rikke akselen for hånd - virker som nylonlageret sveller og låser rundt akselen! Jeg måtte bytte ut nylonlageret (3 år gammelt) med et lager av metall - da jeg var alvorlig redd for at gearet skulle ta skade ved innkopling! Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 10.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2015 Det er like tungt å dreie akselen når båten er i vannet. Satser på å bytte denne neste gang båten går opp. Kan se ut som at vi setter båten opp til vinteren. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Ballard Svart 10.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2015 Er det lenge siden du kontrollerte opprettingen på motoren ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2015 Du har uansett tatt kremen av lageret ved å kjøre det uten smøring og kjøling. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 10.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2015 Er det lenge siden du kontrollerte opprettingen på motoren ? En mutter på den ene motorlabben mangler. Kan ikke skjønne annet enn at den må ha manglet helt siden jeg kjøpte båten, jeg antar at dette forklarer ristingen på tomgang. M16 ser ut til å være riktig størrelse, men gjengene passer ikke, så dette må være noe spesialpåfunn av Volvo Penta. Ny mutter er bestilt. Det ble noe vinkel mellom motor og aksel, men innenfor hva CV-leddet er spesifisert for. Jeg har prøvd å kjøre med høy effekt på motoren i over en time, og CV-leddet ble da merkbart varmt, men langt innenfor spesifikasjonene. Det virker som at akselen presser noe oppover i cutlesslageret. Du har uansett tatt kremen av lageret ved å kjøre det uten smøring og kjøling. Tre sekunder med omdreining på lavt turtall, det må den vel kunne tåle? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hulda Svart 11.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2015 Du får ta den vurderingen selv. Men jeg kan forklare deg funksjonen. Et slik lager kan sammenlignes med en bil der dekkene vannplaner på våt asfalt. Vannplaning forårsaker at friksjonen til en stor del opphører. På bil er dette uheldig, men det er slike forhold et gummilager må ha for å kunne fungere. Om det endog går med for lite smøring/kjøling, vil gummien starte å dekomponere og svelle. Derfor går akslingen tregere. Om du kjører akslingen tørr, så vil et trangt lager bli trangere. Det tillater mindre vann/kjøling mellom gummi og aksling. Til slutt blir friksjonen så stor at lagerbosset begynner å rotere i hylsen. Eller at gummien sliter seg et spor i akslingen, hvilket den vil gjøre uansett når det har blitt så trangt. Gummi er et meget slitesterkt materiale. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.