Jump to content

propellaksel smøring?

tobixen

Recommended Posts

Hei!

Høres ut som du kan ha et cutlesslager av nylon??

Hvis et slikt lager først begynner å gå tregt så blir det bare verre og verre med tiden. Til slutt klarer du ikke å rikke akselen for hånd - virker som nylonlageret sveller og låser rundt akselen!

Jeg måtte bytte ut nylonlageret (3 år gammelt) med et lager av metall - da jeg var alvorlig redd for at gearet skulle ta skade ved innkopling!

Er det lenge siden du kontrollerte opprettingen på motoren ?

En mutter på den ene motorlabben mangler. Kan ikke skjønne annet enn at den må ha manglet helt siden jeg kjøpte båten, jeg antar at dette forklarer ristingen på tomgang. M16 ser ut til å være riktig størrelse, men gjengene passer ikke, så dette må være noe spesialpåfunn av Volvo Penta. Ny mutter er bestilt.

Det ble noe vinkel mellom motor og aksel, men innenfor hva CV-leddet er spesifisert for. Jeg har prøvd å kjøre med høy effekt på motoren i over en time, og CV-leddet ble da merkbart varmt, men langt innenfor spesifikasjonene.

Det virker som at akselen presser noe oppover i cutlesslageret.

Du har uansett tatt kremen av lageret ved å kjøre det uten smøring og kjøling.

Tre sekunder med omdreining på lavt turtall, det må den vel kunne tåle?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Du får ta den vurderingen selv. Men jeg kan forklare deg funksjonen. Et slik lager kan sammenlignes med en bil der dekkene vannplaner på våt asfalt. Vannplaning forårsaker at friksjonen til en stor del opphører. På bil er dette uheldig, men det er slike forhold et gummilager må ha for å kunne fungere. Om det endog går med for lite smøring/kjøling, vil gummien starte å dekomponere og svelle. Derfor går akslingen tregere. Om du kjører akslingen tørr, så vil et trangt lager bli trangere. Det tillater mindre vann/kjøling mellom gummi og aksling. Til slutt blir friksjonen så stor at lagerbosset begynner å rotere i hylsen. Eller at gummien sliter seg et spor i akslingen, hvilket den vil gjøre uansett når det har blitt så trangt. Gummi er et meget slitesterkt materiale.  

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...