Jump to content

Utendørs vinteropplag og vinterkonservering - trenger tips

Båtkjøper

Recommended Posts

Føles feil å tenke på vinteropplag før sommeren er igang, men greit å være tidlig ute. Særlig siden det er vårt første år som båteiere, og vi har mye å lære!

Vi har mulighet til å lagre båten utendørs der vi har båtplass (Oslo-området), men er veldig i tvil om det er en god løsning å ha båten utendørs?

Det vil bli ca dobbel pris å lagre båten innendørs, og ettersom det er fullt der vi har båten, må den også fraktes til et annet sted først (istedet for at de løfter den fra båtplassen, spyler og setter den i krybbe på samme sted).

Det føles mye bedre for båten å lagre den innendørs, men har det så stor betydning som jeg innbiller meg?

Det er en daycruiser på ca 20 fot. Den blir stående på stativ med presenning osv.

Hva gjør man med motoren? Tas den av?

En annen ting er jo at det føles mer risky mtp tyveri.

Når vi også ønsker at verkstedet (samme sted) skal ta seg av vinterkonservering på båt og motor - hva kan man forvente av pris og hva utføres? Ca 20 fot med 115 hk firetakter (Yamaha). Kan det stemme at jeg forstår det riktig når det ligger rundt 5000,-?

Er det slik at da er båten klar for å settes på sjøen neste sesong, eller er det mer som må gjøres til våren (på verksted, vi er ikke akkurat handy når det kommer til motor osv ;-)

På forhånd tusen takk for alle tips og hjelp  :smiley:

Båten tåler fint å stå ute, men det er mye mer behagelig inne. Slipper å bekymre seg for den da.

Jeg hadde den ute i vinter etter noen år innendørs. Blir inne igjen neste vinter. Slipper å tenke på vær o vind da..

Ellers har båten godt av en polering på våren.

Om du setter båten på verksted for service er det i utgangspunktet bare å vri om nøkkelen på

Våren ja. 5000 høres ut som normalen.

Man lar normalt motoren stå på båten, og se opp for hvite polske varebiler;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Vi har vår på henger, plasseres i hagen og gjør jobben selv. Total kostnad per år blir vel drøye tusenlappen med olje, filter, bunnstoff, polish/voks og sånt. Hvert tredje år får motoren en gjennomgang på verksted og da koster det rundt 5.000 for den enkleste service/konservering.

Jeg er av den enkle oppfatning at både båt og motor tåler en norsk vinter med litt tildekning og ettersyn og sparer man ti tusen i året på dette, ja så blir det penger til ny motor hvert tiende år eller noe sånt? Og så er man ikke avhengig av andre mht når båten må opp/ut osv osv

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...