Jump to content

Småbarn på båttur, skal vi orke?

Whiskey

Recommended Posts

Har solgt båten fordi den ble for liten, hver gang noen skulle et eller annet måtte alle reise seg. Men har hele tiden hatt en plan om å fortsette båtlivet, da vi trives veldig godt på sjøen.

Så nå sier dama OK, banken OK og vi har vært og sett på noen båter, 29-30 fot, og funnet et par vi kunne tenkt oss å kjøpe, men så fikk vi kalde føtter, er det verdt å dra med to(!) ettåringer på et par uker båttur i sommer? Eller blir det bare styr å holde dem fra å hoppe over rekka og ellers underholde dem? Vi må jo underholde hjemme også må skjønne, så man er jo innstilt på at det ikke blir å nippe rødt i to uker i solsteken.

Evt hvordan gjør vi det enkelt for oss selv? Hvor er det best å dra? Hvordan legger vi det opp? Eller gir vi bare faen og venter til de er 3 år? Noen her må ha erfaring på dette området.

Har også en femåring, og hun stortives jo på tur med bading, krabber og grilling, men det er disse ettåringene....

Baltic-pappa

Korte turer. Finne plasser med små strender osv. Redningsvest og tau. Så lærer de fort?

har en på 1 og en på 5. På de siste 4 årene har vi gått fra 17 - 25 - og nå netopp opp til en fjord 880. Gått opp i størrelse slik at man kan stue unge inne under fart men med nok tumleplass. Så gjør vi med 1 åringen som vi gjorde med 5 åringen da han var "liten". Vest og tau ?

vi gleder oss til 2 ukers bårtferie. Men jeg går nok maks 2 timer om dagen og legger opp til en enkel tur med mye landkjenning og strand lek.

Kan legge til at våre blir roligere på sjøen og det er lettere og underholde med nye plasser, strender, osv. Bare ha litt lave ambisjoner om hvor langt man må gå for og føle man er på tur. Ikea sin babystol er genial. Stroppe den fast under gange/ evt bilstol. Strandtelt. Blir så fint atte. Løp og kjøp!

Da vår eldste var 21 mndr fikk vi to til. Det første året dro han og jeg på fisketurer alene. Da han sluttet med bleier kjøpte vi båt med innabords toalett (Saga 27). Fra da av dro vi på familieturer. Alle barna hadde flytevester hele tiden, alt fungerte greit. Panikken tok oss da vi ved opptelling manglet et barn. Kunne ikke forstå at han hadde falt overbord, fant ham etter noen meget hektiske minutter sovende i en haug sengetøy i kroken foran toalettet. Ellers var erfaringene utelukkende meget positive. Ta de nødvendige hensyn, og kos dere i båten!!

Laholm

Korte turer. Finne plasser med små strender osv. Redningsvest og tau. Så lærer de fort

har en på 1 og en på 5. På de siste 4 årene har vi gått fra 17 - 25 - og nå netopp opp til en fjord 880. Gått opp i størrelse slik at man kan stue unge inne under fart men med nok tumleplass. Så gjør vi med 1 åringen som vi gjorde med 5 åringen da han var "liten". Vest og tau

vi gleder oss til 2 ukers bårtferie. Men jeg går nok maks 2 timer om dagen og legger opp til en enkel tur med mye landkjenning og strand lek.

Ja, stemmer, tror jeg fulgte tråden sin mht båtkjøp som endre i Finnmarken sin Fjord 880, lurte på å se på denne http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=59012938da den også ligger i hjemmehavna mi, litt usikker på prisen, nyere motor, ser litt sliten ut på bildene, forferdelig toalettsete. :-) ellers vurderer vi Baltic, Inter 9000, Agder 840, Joda 850 TC, Inlander

Baltic-pappa

Hadde båt med 3 små når det eldste var 3 1/2 når siste kom. Jeg hadde nok ventet om jeg skulle gjort på nytt, i alle fall vært bevisst valget (dvs lite vedlikehold/ prosjekter.

Vi solgte båten rett før nr 2 kom, og kjøpte neste før nr 3 kom.

Brukte den mye - dom sagt over: korte turer til barnevennlige steder, redningsvester og kontinuerlig aktivitet også for de voksne.

Mye fine filmer å laste inn på iPad om du har morgenfugler til barn, strevde litt med underholdningen i timene før det var egnet å vekke nabobåtene....

Guest Avmønstret#

Hvis det å ta med unger gjør at turen ikke blir som man vil, og man ikke vil på noen annen måte, da går det ikke. :-)

Var selv med som bleieunge og videre i min oppvekst. Egne unger har vært med oss og det går fint. De sene kveldene kan bli mindre sene og færre, men tidlig morgengry er ikke så ille det heller, hvis man har lagt seg innen høvelig tid da... 

Tror det er viktig at man, som par, ikke er i en "negativ trend" når man gjør sånt. Hvis man er på "nå er det din tur", "jeg tok i går", "dette går ikke fordi", har kjørt seg fast i mønstre om at ungen(e) må ha ditt og datt på faste klokkeslett osv så blir det vanskelig. Tror en må utfordre seg på sine mønstre og rett og slett tenke "drit i det nå" uten å gjøre noe stort nummer av det. Unger hverken sulter eller kjeder seg i hjel i løpet av kort tid selv om vi foreldre tror det. 

Samme hvis en foreldre er negativ og fort ender på "hva var det jeg sa" og setter opp furtetryne. Tror begge må ha positiv innstilling. Hvis det blir til at den ene negative hele tiden skylder på den andre for at ditten og datten ikke blir som tenkt er det vanskelig. Samme hvis den ene er overdrevet positiv og kjører på samtidig som en ignorerer den andre og ungene.

Begge må akseptere at det kanskje ikke blir akkurat like gøy og hyggelig som det har vært før, men kanskje det blir det allikevel, bare på en annen måte? Kanskje justere ned forventninger og mål med turen en del hakk?

------

Og dessuten, dere har åpenbart hurtiggående motorbåt. En båt som en kan kjøre alene og dere kan stikke til lands på null komma null, komme langt på kort tid osv, dette må da gå helt fint ;-)

Og dessuten, dere har åpenbart hurtiggående motorbåt. En båt som en kan kjøre alene og dere kan stikke til lands på null komma null, komme langt på kort tid osv, dette må da gå helt fint ;-)

Ja altså det er det jeg lurer på, la pengene stå i banken et par år og leie ut plassen eller kjøpe ny båt nå...

Hadde snekke med maks 7 knop da jeg selv var liten og vi kom oss aldri noe sted før kvelden var omme og vi barna kjedet seg ihjel ? men var lenge mellom holmene og der jeg vokste opp

Redigert av Whiskey (see edit history)

Baltic-pappa

Guest Avmønstret#

Ja altså det er det jeg lurer på, la pengene stå i banken et par år og leie ut plassen eller kjøpe ny båt nå...

Hadde snekke med maks 7 knop da jeg selv var liten og vi kom oss aldri noe sted før kvelden var omme og vi barna kjedet seg ihjel men var lenge mellom holmene og der jeg vokste opp

Nå skal jeg ikke påstå at alt handler om holdning her altså men.. :-) I saktegående båt tror jeg man må være litt Børretzen i hodet sitt; "turen er over når en kommer frem". Om hele hensikten med turen er målet langt der fremme så blir det kjipt. 

I en hurtiggående så kan man vel til en viss grad kjøre fra det problemet hvis det ikke er for langt frem da. 

----

Ettåringer er vel som mennesker ellers, veldig forskjellig. Det er jo ikke helt usannsynlig at de kommer til å storkose seg ombord, men kanskje bare den ene av dem.

Uten sammenligning forøvrig så har vi to hunder, samme rase, omtrent samme alder, men utrolig forskjellig og spesielt i båten. Den ene sover hele tiden, mens den andre ikke står i ro ett sekund. Men jo mer vi er i båt jo roligere blir det, så tilvenning er en god ting.

Stor forskjell på unger og. Begge mine har vært med siden de var små, Guttungen fra 3 uker og Jentungen fra 3 år, Guttungen er å regne som en sjø hulk, å fikser det meste på sjøen, liker å holde på med typiske gutteleker, krigføring med andre unger på øya eller oppdagelsestur, Jentungen liker mest å sitte rolig å lese bøkene sine, hvis hun i det hele tatt gidder å være med da(tenåring) i år

Når de var små var hadde vi ingen problemer med å dra på tur, de første årene så hadde vi en 17 forts båt, å teltet hvis vi skulle overnatte på en øy, det ble stort sett med en eller 2 netter da.

Kunne godt tenkt meg en større båt, for mer boltreplass, men blir nok værende med den jeg har, siden det er mer og mer usikkert om Jentungen vil være med. Selv om jeg ikke kan forstå at det er bedre å sitte på en hytte inne i skauen sammen med besteforeldrene sine :smiley: en å være med oss på sjøen. Tror det er viktig å ikke gjelde seg ned i båtkjøp, da følelsen sier at vi må ut, Med små unger er det mye som kan skje, som tilsier at man ikke kan dra ut.

Norske båter er best!

Syns den var litt drøy den prisen men hva vet jeg. For meg var den alt for dyrt priset. Jeg kjøpte pga historikk- fart - pris.

Hva er prisklassen din?

Vil ha noe fra 2000 tallet, i alle fall motor. Men har ikke tid til å pusse opp noe 80talls ræl... Så noen må ha gjort det før. Den Fjorden jeg linket til ser litt sliten ut på bildene, så tviler litt. Max rundt 500000, men helst mindre ☺ Redigert av Whiskey (see edit history)

Baltic-pappa

Vet ikke helt om jeg vil anbefale tur med så små barn.

Selv gikk vi på land en periode når barna var så små.

Husk at barn må passes absolutt hele tiden i båt. Masse nye farer trapper snubling, falle i vannet (og slå seg i fallet) ++++ I tillegg kommer sjøsyke og faren for at de krabber ut av senga/båten om natta. Og dersom drittvær på toppen av det hele.... vel.

Ikke meningen å være supernegativ men dette er slik vi opplevde det. Masse pes med pass og farer, lite ferie og avslapping. Det beste stedet var hjemme med bleieungene og NRK super som det skives over her.

Ikke noe å lure på, barn har godt av avveksling som alle andre.

Å være i båt og på holmer og skjær er både lærerikt og nyttig.

Ja, du må gi avkall på de laaange turene og må velge annerledes når du skal tørne inn for dagen, men det er uansett bedre enn å sitte hjemme og sture mens ungene ser på TV, hvs godt kommer uy av det?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Mange som her svært god errfaringer med å ha med små barn, til og med på langtur. Søker du litt på nett finner du mange tips. Synes denne var veldig god:  http://www.cruisingworld.com/very-big-passages-very-little-kids

Se gjennom bildene. 

Jeg ville vurdert å rigge følgende: 

• Sykkelseter for ungene når dere seiler (men ikke la de sitte for lenge).
  • Sjøkøyer der du vet at et sovende barn er trygt uansett bølger
  • Lekegrind etc. i salongen for "stuing" av barna f.eks. når begge foreldre må være på dekk ved havnemanøver. 
  • Netting på manntauet og sele og løpestreng (jackstays) til å ha på ungene så de kan bevege seg uten fare når dere er i havn.

Det er dessuten en fordel om båten er rigget slik at den ene foreldren kan seile båten alene. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...