Jump to content

Småbarn på båttur, skal vi orke?

Whiskey

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Det tar ofte et par døgn før ting går seg til, også for ungene. De kommer i nye omgivelser osv og det tar litt tid før de finner ut av ting og finner rytmen. Frem til det kan det være mer styr enn vanlig, men det må man tåle. Et tips jeg bruker litt i slike settinger er det helt enkle "drit litt mer i det", det er ikke alt som må håndteres, eller håndteres likt, eller håndteres i det hele tatt. Litt mer "slakk", improvisere litt, finne nye løsninger, slappe av litt mer. Drit i sovermønstre til ungene, de sovner til slutt. Drit i tidspunkt for spising, de spiser til slutt osv. Ikke tid/anledning til å lage den riktige barnematen akkurat nå? Kjør på med banan eller hva de nå måtte like osv. Trenger de å bli distrahert en stund, så kjør på med den filmen som funker. Trenger de å distraheres enda lengre, kjør på med en film til selv om de har overskredet dagens "skjermkvote". 

Går forresten ettåringer nedi en sånn Babybjørn eller bæremeis? Syns selv det var veldig praktisk å kunne ha ungene med på ting og tang, særlig bæremeis, da kan man få gjort mye forskjellig og ungen er såre fornøyd. Sikler litt i nakken din og blubber på til de gjerne sovner. 

Stor forskjell på håndtering av ungene i hverdagen og på ferie. Tror fort at en kan tenke at en må overføre alle hverdagsrutinene en har med ungene til ferien, og da ville jo knapt noe være mulig å få til. Hverdag er hverdag og ferie er ferie. 

Noen forslag til barnevennlige mål om vi tar båtvalget, vi har jo da to på 1 år og en på 5, Oscarsborg er populært med strender og krabber og kanoner, samt greit med barnevogn, blir jo med en sportsvogn om vi skal avgårde. Vi starter i Oslo..

Horten gjestehavn, for der har vi slekt, og så er det litt å se på i byen osv.

Må være steder det skjer litt tror jeg, holmer uten trær blir litt kjedelig tror jeg.

Baltic-pappa

Guest Avmønstret#

Har enda ikke opplevd en unge som ikke er fornøyd i timesvis med kombinasjonen sand og vann, dvs strand. Og da snakker vi ikke om lange og hvite sandstrender, hva som helst som kan graves i, gjerne med tang, steiner og alt som følger med. 

Men er et stort pluss å ha ei jolle så en enkelt kan nå en slik "lekeplass" når en først har funnet en plass å legge båten. 

Vi kjøpte seilbåt da vesla ble født og har akkurat vært på 3 uker seiltur i Troms og Finnmark med ettåringen. Har fungert helt knall.

Har dog funnet et par løsninger som gjorde ting mye enklere.

Forhindre overbordhopping: Vesla blir rape gal av redningsvesten. I og for seg forståelig da det er neste umulig å bevege seg i den. Løste det med å droppe vesten ombord og heller ta på henne en klatresele (kroppssele) og ha tau/slynger lange nok til endel lek og bevegelse, men korte nok til at hun ikke kommer over rekka. Resultat: MYE blidere jente.

Løsning to var et genialt sete vi kom over http://www.kidsnautique.com/seaswing.php

Har et feste til den inne i båten og et ute i cockpit. Setet pendler når båten krenger så det ikke blir så mye bevegelse når hun sitter fastspent. Er også godt isolert, og har bare feste i toppen så vi kan tre en sovepose utenpå hele setet med jenta oppi.

Funker knall når vi trenger å være begge to til et eller annet eller hun bare skal ta seg en lur og vil være i nærheten.

Hadde med bæremeis og vogn også slik at vi fikk endel turer på land også og ikke var stuck i båten hele tiden.

Båt og barn er en fin kombinasjon.

Båt og barn går helt flott. Jeg har to, en jente på 3 og gutt på 4. Begge født på vår/sommer og begge dro rett fra sykehus til lugar i båt. De har alltid vært mye i båt, til dels bor de i båt med meg, 4-5 ukers båtferie går helt fint. Barn lærer fort og tilpasser seg enda fortere. Mine bruker velvillig redningsvest, og båtshaka fungerer som kran dersom de ramler i sjøen ved landligge. (Skjer merkelig nok kun med gutten..) Jeg har seilbåt, og de begynner å bli flinke til å bevege seg om bord ved krengning. Er det mye bølger derimot må de helst være under dekk med noen ekstra puter og madrasser på gulvet så de ikke slår seg om vi skulle få et byks i en bølgedal. Dette fungerer også utmerket, og en svipptur over Skagerak til Danmark er ingen problem. Ellers så er jo gummijolleturer med en hov og bøtte og noen strandleker alltid like gøy. Det er helt riktig som Pinkvin sier at man må drite litt i forskjellige ting, de sovner og spiser når de må, og båten kan til tider se helt bomba ut, det er noe av sjarmen, men jeg gleder meg til de blir litt eldre..(selv om det kanskje ikke er tillat å si i vår perfekte verden)

Du finner ikke ut av om det fungerer med barn ombord før du har prøvd. Bli kjent med båten og lær deg hvordan den oppfører seg, hvordan alt nødvendig utstyr fungerer, så slipper en mye tull og stress som kan ødelegge opplevelsen for familien. Jeg dummet meg skikkelig ut med ankervinsjen første gang den skulle brukes, til konas store frustrasjon. Unngå å tøye grensene for hvor mye bølger familien håndterer. Dette gjelder spesielt i starten. Når de blir trygge på båten vil de kunne tolerere mer bevegelser.

Vi har fire gutter fra fire til elleve år og skal for tredje året på båtferie i noen uker. Alle sammen gleder seg. Vi har i hovedsak besøkt uthavner, men litt gjestehavner går også. I uthavn kan de gå rundt og gjøre oppdagelser. De to eldste får gå på egenhånd. Går de langs sjøen har de vest, på en større øy vil de gjerne til toppen eller et utsiktspunkt. Det er viktig at det er gode bademuligheter, i praksis strand. Her må jeg legge til at siden vi nå er på tredje sesongen så har vi bare har opplevd to gode sommere, ingen dårlige. Har også noen titalls Donald-pocket ombord. Alle ungene har også hver sin iPad. Oppblåsbare badeleker, våtdrakter, diverse strandleker, fiskeutstyr osv kan også komme godt med. Noen av dem liker å ro i gummibåten. Er også fint å kjøre noen turer i jolla for å kjøpe seg is eller bare se seg rundt i nærområdet.

Vi unngår å kjøre lange etapper mer enn noen få ganger i løpet av ferien. Har også god erfaring med å forflytte oss mens de andre sover. Herlig å starte i sekstiden og ha et par timer i fred og ro før nestemann stikker hodet fram. Vet godt at andre har unger som gjerne våkner mye tidligere. En siste ting: Ikke ha som mål å reise langt, men at alle skal ha det fint. I den norske skjærgården er det som regel ikke nødvendig å flytte seg langt for å finne en ny fin plass. God sommer :thumbsup:

Guest Avmønstret#

Når mine unger var type 0-2-3 så sov de alltid mye og lenge i båt så lenge det var litt sjø. Men blir kanskje helt andre bevegelser i en hurtiggående båt...

Før ungene ble store nok til redningsvest pleide vi å legge de i en isoporkasse når vi var ute i mindre båter. Pakket litt rundt de så sov de så søtt :-) 

Jeg ble førstegangs far på tirsdag, har ikke vært i båten på en uke og kriblinga har meldt seg. Jeg vil ta med minsten så fort dama

synes det er greit. Noen dagsturer før overnatting og god oversikt over været så tror jeg det skal gå bra, han sitter trygt å godt i en bilstol på dørken

eller i kabin når han ikke blir holdt og gyngingen gjør vel underverker for å duppe av litt. Satser fortsatt på en sommer med mye båtbruk :)

09 Sealine F37 - VP D4 260

• 2 uker senere...

Ja ja, vi gutset i dag og fikk akseptert et bud på en 29 fots motorbåt, så da blir det mest sannsynlig tur med tre unger inkl tvillinger på 1 år i to uker i sommer. Har googlet og lest endel om sikring av de i båt osv, feks kan jeg anbefale denne http://www.seilbaaten.com/p/barn-i-bat.html

Jeg tror det blir sikkerhetsseler under fart på de to minste (1.5 år), de blir også gale av å ha på redningsvest. Men de må selvfølgelig ha den på under ombordstigning og på brygga. Får finne en lur måte/sted å feste sikkerhetsliner på. Ser de har elastiske sikkerhetsliner på maritim. Kanskje det holder med en krok feks i nedgang til cockpit, eller må det løpestreng til? Storesøster på 5 får ha redningsvest og sikkerhetsline under fart.

Rekkenett foran seng i kabinen foran blir nok også satt inn, samt at vi planlegger å kjøpe inn to brukte bilseter og få festet de på en eller annen måte, så vi har et sted å sette de når vi legger til eller om det blir litt sjø. Prøvekjørte en båt i litt sjø her med småttisene, og de likte ikke det noe særlig at de skvatt rundt, måtte holde de fast på fanget. Da tror jeg bilsetene hadde vært gode å ha. 

Tenker at de to minste sover i reisesenger foran i kabinen sammen med en voksen.

Fler gode tips?

Baltic-pappa

Hvordan båt ble det ? Gratulerer!! Har selv en 1 åring og en 5 åring. Deler oss og sover med de. Har med overdelen til sportsvogna som kombi sete / soveplass / ""bur"" for de anledningene jeg er alene med de. Haha. Tut og kjør- kort tur ut på ett svalberg og finn en liten strand. Er spent selv- første året med 2 unger og første året med ""stor"" båt. Vi tar Drøbak - hankø - hvaler - grimsøy - hjem på 10 dager. Korte turer masse landkjenning. 5 åring gjør som han vil med vesten på! 1 åringen får vi se ann hva han syns. Link til annonsen?

Redigert av stian83 (see edit history)

Vi har hatt båt siden førstemann var seks uker, og ungene elsker å være i båten.

Det aller viktigste rådet jeg kan gi er at båtlivet må være på barnas premisser. Dvs, selv om jeg kunne ha lyst til lange ture på 6-8 timer, er det turer på barnas premisser som gjelder. I fjor sommer skulle vi på langtur, men endte på en nydelig plass 15 min fra havnen i fire dager, hvor vi bare badet og grillet hver eneste dag.

Nå kan vi etterhvert ta lengre turer da de er seks og åtte år, men ikke undervurder det å la de gå i land, og lete etter krabber og dyr. Bøtte, strandsko og håv er nok å holde de opptatt i en hel dag.

Bruk vest!

Vi er mye på dagsturer med dattera. Hun blir 3 i september. Synes båt er gøy, men blir litt kjedelig i lengden å bare ligge i ro.. I fjor gikk det fint da hun var under 2 år. Hadde med leker i båten Som hun lekte med, pluss nettbrett(såklart).

I år må vi nok i land litt oftere da hun er mye mere rastløs enn før. Det som funker er p kjøre fort, men det blir litt kostbart å frese rundt å rundt i 30 knop hele sommeren. Selv om hun sitter å nynner på kaptein sabeltann-sanger og koser seg!

Forøvrig var en av de første setningene hun lærte seg "pappa kjøre båt FORT" jaja..

bilde

Vi drar ikke på så mange overnattingsturer så er ikke så kjent med det.. Det blir to uker i Kristiansand i sommer med båten, og da blir det noen netter i gjestehavner. Med så små unger er lekeplasser, og andre unger/lekekompiser bedre enn svaberg og utforskning.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Nå er det riktig nok noen år siden jeg var småbarnspappa, men å ha med småbarn på båttur er minimalt med problem. Kona og jeg hadde en Tresfjord 29 og dro på båtferie fra Asker til Lindesnes med to smårollinger. Vår erfaring er at ungene sovna på et øyeblikk når motoren duret og det ble litt bevegelse i båten. Nå har eldste sønnen kjøpt seg motorbåt og akkurat det samme skjer med hans barn! Etter noen minutter så sover unga som noen steiner. De minuttene det tar å legge til og fortøye båten stengte vi unga inne i lugaren og det gikk uten andre problemer enn at det hendte de våkna og gråt en skvett.

Vi var på det meste 6 barn (yngste 1 og 3 år) og 6 voksne i den store båten, på en firedagerstur det gikk fint dét. Tror ikke det hadde gått like fint med 12 voksne i båten :-)

Mye av grunnen til at vi oppgraderte fra en 29' Naver fra 1978 er at vi syntes det ble litt vel trangt da vi var fem i familien - men det hadde nok blitt enda trangere om vi hadde vært fem voksne ombord! :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Når barna begynner å bli relativt store (fire og oppover), så er det ikke bare å "stenge dem inne i lugaren" når man skal konsentrere seg om vanskelige havnemanøvre. Idéelt sett skal de da være store nok til å hjelpe til, men i praksis kan de forstyrre mye.

Når det er sagt, jeg har inntrykk av at elleveåringen håndterer roret nesten bedre enn meg i havnemanøvreringssituasjoner - til tross for at han har tilnærmet null trening i det!

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Har aldri latt barna bli en begrensning for båtlivet. De har vært med siden de kom til, og har vokst inn i båt og sjøliv.

Nå er det fjerdemann som er fylt 10 år og skal få kjøre "Jolly" alene.

Fra ungene ble krypedyktige og til de ble svømmedyktige var det viktig å holde kontroll på dem om natt / morgen. Vi gjorde det med strategisk "legging", slik at de ikke kom ut uten  krype over en voksen. Det ble mange fine morgenkaffer i for far.....

Det er ikke noe problem med tidtrøyte.

Vi er mest i uthavn. Bading, lek i strandkanten og krabbefiske (strandkrabber) med skjell fyller dagene.

Noen forslag til barnevennlige mål om vi tar båtvalget, vi har jo da to på 1 år og en på 5, Oscarsborg er populært med strender og krabber og kanoner, samt greit med barnevogn, blir jo med en sportsvogn om vi skal avgårde. Vi starter i Oslo..

Horten gjestehavn, for der har vi slekt, og så er det litt å se på i byen osv.

Må være steder det skjer litt tror jeg, holmer uten trær blir litt kjedelig tror jeg.

Vel; først er jeg spent på hvordan båt det ble :) ferie- vi går fra Drøbak rundt 17 juli, dag 1 blir i nærheten av sletterøyene, dag 2 + 3 blir Hankø, dag 4 - 6 blir "øy hopping " i Hvaler, dag 7 blir hytte besøk pp Grimsøy og etter det drar vi tilbake til den plassen vi fant best og være for 1 natt eller 2 til, så hjem på en kveld. Prøver og ha endel landopplegg på Hankø / Engelsvik og Grimsøy, helt ny med 29 fot så endel og vende seg til. Holder meg unna gjestehavner men innafor 15 min i jolla så 5 åring får is ( og vi får leika litt med gummibåt og trimmet 4 hk ).. gleder oss masse!

Vel; først er jeg spent på hvordan båt det ble :) ferie- vi går fra Drøbak rundt 17 juli, dag 1 blir i nærheten av sletterøyene, dag 2 + 3 blir Hankø, dag 4 - 6 blir "øy hopping " i Hvaler, dag 7 blir hytte besøk pp Grimsøy og etter det drar vi tilbake til den plassen vi fant best og være for 1 natt eller 2 til, så hjem på en kveld. Prøver og ha endel landopplegg på Hankø / Engelsvik og Grimsøy, helt ny med 29 fot så endel og vende seg til. Holder meg unna gjestehavner men innafor 15 min i jolla så 5 åring får is ( og vi får leika litt med gummibåt og trimmet 4 hk ).. gleder oss masse!

Det ble ikke båt likevel, ble litt uenighet om hva som skulle følge med, så nå ligger den på finn igjen... Trist for da gikk båtdrømmen for i år i vasken, så om noen vil leie en 4m plass i Sandvika i sommer så si fra ? vi får se når høstmarkedet åpner. Vil ikke linke til båten for det kan jo hende vi blir enige eller noe. God tur og kom gjerne med bilder og tips, for beste år blir det definitivt båtferie.

Baltic-pappa

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...