Jump to content

Logikk/merking i kanalen i Trondheim?


jensemann2

Recommended Posts

Har ofte lurt litt på hva som er tenkt på ved merking i kanalen/Nidelva i Trondheim. Fra Solsiden og utover forbi der brannbåten ligger , og videre utover. Det er jo røde staker i midten der, men jeg ser folk kjører på begge sider av disse. Og under brua der brannbåten ligger er det 3 løp, hvor 2 av de er "kjørbare". Ser mange kjører i østre løp under brua på vei innover .  Sikkert noen her som kan forklare:)?

Redigert av jensemann2 (see edit history)
Link to post

De røde stakene ytterst i Nidelva er helt ordinære lateralmerker, og har samme betydning som andre røde lateralmerker. De er plassert der med tanke på større (laste)båter som bruker kaiene oppover elva. Det er ofte mulig for småbåter å passere på "feil" side av slike merker i og med lite dyptgående.

 

Hovedløpet opp/nedover elva går i utgangspunktet der bruene har sin åpningsbare seksjon. Det er også farbart på siden av disse løpene såfremt man ikke stikker for høyt i forhold til bruene.

 

Jeg har pleid å gå hovedløpet under bruene. Men på fine dager med mye trafikk kan det bli trangt, noe som er litt ekkelt særlig når man går nedover med strømmen. Det kan da være vanskelig å opprettholde tilstrekkelig styringsfart. Derfor er det fint om mindre båter som ikke har problemer ift, fri høyde går sideløpene slik at plassen utnyttes bedre.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...