Superkul Startet 11.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 11.Juni.2015 skal støpe / lage motorfester til v8 i en draco 2100 og lurer på hvor mange lag duk / polyester som er sikkert og forsvarlig ?? Har brukt duk og ikke matte da duker føyer seg bedre rundt hjørner etc Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
alfaalfa Svart 11.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2015 Mine motorfester er i tykkelse noe over 12 mm tykk - glassfiber/vinylester. Utenpå finér. Men tykkelse er en ting... Nå skal ikke jeg være kritisk, men jeg ville tenkt sidelengs kraft. Og forankret motorfestene til akterspeil i bakkant og til spant foran for å få støtte og stivhet i mot sidelengs bevegelse/kraft høyere opp på festene enn kunn å "lime de mot underlaget". Og eller muligens i den stringer disse nå går paralellt med. Selv om stringeren er der for langsgående krefter. Slik de står nå er det mest tyngden og vertikale krefter de sikrer Har du merket deg at det er vel rundt 400kg som du sikre at ikke løsner. Dersom båten får en kjapp sidelengsbevegelse på vei ned i en bølgedal. Eller at skriget faller litt skevt over en bølgetopp. Der hele skroget rister og bevegelsen er skjevt mot underlaget. Da skal motoren helst ikke flytte seg sidelengs. ? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 11.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2015 (redigert) Hva med i så fall lage støtter kun mot sideskottene? Er vel den veien kraften går ved sideveis påkjenning? Redigert 11.Juni.2015 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 11.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2015 (redigert) Ulempen er at stringerne er ikke stive sideveis. Slik at du støtter for sideveiskrefter mot noe som gir etter. MEN kom på at med en liten trekant på "utsiden" av stringerne fra stringer ut mot skrogsiden og deretter noe mellom motorfester og stringer - da har man en grei løsning. Da støtter man opp stringerne og deretter støtter man motorfester mot stringer. Trenger ikke mer tykkelse enn stringer og lage to stk per motorfester. Mye brukt i slike situasjoner fra US er å lage støtte mellom motorfestene langs bunnen av skroget. Men det er vel ikke praktisk eller mulig her? Redigert 11.Juni.2015 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 11.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2015 Er det så big deal da, dette kan vel ikke være de store kreftene ute å går. Jeg ville gjort følgende, slipt vekk maling og rufset til i et stort område der motorfestene skal stå. (treklossene). Limt disse treklossene til underlaget med et passende enkomponent lim (her kan sikkert andre anbefale hva som er bra) Sett limet i press og la det tørke, sjekk høyde og plassering av klossene før det sitter fast. Dagen etterpå avfetter du alt og støper dette inn med matte og polyester, støp i et område på 10-15 cm vekk fra klossen, bygg opp flere lag, bruke aluminumsrulle for å få ut luft. Males etterpå etter ønske. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 11.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2015 Hei ! Et par kne på utsiden av fundament er bra. Om du forlenger fundamentet litt så det har kontakt med den tverr bjelken / profilen i forkant blir det meget bra. Båtbyggerne bruker minimum 6 lag 600 gr. csm pluss overlapp på et fundament som dette (12 lag på toppen). Lurt å runde alt godt før du støper over Lykke til ! Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Medusa Svart 11.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2015 Det blir kanskje mange kritiske bemerkninger her, men jeg klarer ikke å dy meg...bør ikke klossene være av trykkimpregnert treverk? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 11.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2015 Alt for mykt med furu/gran i trykkimpregnert. IKKE bruk det. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 11.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2015 Det er brukt impregnert og det er mere en hardt nok - kanskje fordi det i utgangspunktet er en 2x6 " jeg skjærte av? en 2x4" til sammenligning er bløtere en stiver til siden hadde kanskje ikke vært dumt nei men orginalt er det ca sånn jeg har laget det hvis ikke jeg har sett andre hjemløsninger da :) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
alfaalfa Svart 11.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2015 båter godkjent etter dnv designkrav har ikke denne løsninen. da dette ikke har sideveis støtte. i dnvs krav skal det være en lukket boks, tenk full firkant for motorfester. ... Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 11.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2015 her er eksempler fra Volvo Penta installasjonsbrosjyre. se full boks og sideveis støtte. Men man må ikke følge det andre kommer opp med. Jeg håper bare det muligens kan inspirere noen til en god løsning der motoren ikke river seg løs på et tidspunkt der det er stor sjø og kan skape ugreie situasjoner. Selv har jeg 12 mm tykk glasfiber med 12 mm tykk plate av stål over stor del av stringer og flere bolter inni stringer og spant for å spre krefter. Det holder... Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 12.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 Er stringere det samme som jeg omtalte som sideskott? (Lærer mens man går:-) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 12.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 Hei, -Ja, stringerne er de avstiverne som går på langs av skroget. Spant er de avstiverne som går på tvers av skroget. Du legger 400 kg x g-krefter på 1,5-2 i det du passerer bølger på bunnen på relativt lite område. Da skal helst ikke bunnen bule ned fordi du fordeler vertikale krefter på lite areal - og kun mot bunnen. Ikke forankring og fordeling på andre områder. Og de sidelengs kreftene er kun vedheft til underlaget. Og stivheten i materialet i knekken der du limer fiber opp langs festet. Det kan godt hende det går helt fint! Jeg har ikke regnet på det. Sitér dette innlegget Link to post
draomc Svart 12.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 hei, ser på min som du fikk målene av at bjelkene går helt frem til spantet og er støpt fast der , Bjelkene ligger jo i en v og vil bli sterkere sideveis av den grunn også . Vil tippe det er 6-7 mm med støp rundt bjelkene .og bjelkene er laminert kryssfinner , noe jeg så på en 20 foter jeg hadde .Den var det også støpt inn en 4 mm aluminiumsplate på toppen som skruene gikk inn i , Sitér dette innlegget Link to post
draomc Svart 12.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.