Kingdiver Startet 11.Juni.2015 Del på Facebook Startet 11.Juni.2015 Vil vite om noen på Båtplassen vet hvordan mann kopler Volvo Penta Gateway Nmea 2000 til Raymarine ECI-100 Engine Interface, der er ingen tegning av nyere dato som viser hvordan dette lar seg gjøre, forhandlere er ikke kurset heller og vet lite, det er 2014 mod alt sammen. alt er nytt. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 11.Juni.2015 Del på Facebook Svart 11.Juni.2015 Har bare lest om det og så vidt jeg husker skal den kobles til splitterkabelen som går mellom HCU'ene (hvis du har flere motorer) Den andre enden kobles som alt annet NMEA 2000 utstyr, altså via en droppkabel og t-stykke på NMEA bus'en. Sitér dette innlegget Link to post
Kingdiver Svart 11.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2015 Eg har 2 motorer ja, eg har koplet hver motor mot turteller, en sb og bb, deretter har eg koplet mot multi link hub, der er 2 ledninger ut fra Volvo Penta Gateway den ene skal inn på Volvo Penta system og den andre skal inn på Raymarine ECI-100 Engine Interface, men ledninga som skal inn på Raymarine fra Volvo Penta Gateway har ikke same kontakt som er på Raymarine, det er hannkopling på begge 2, det hadde vært greit om eg hadde en god tegning med beskrivelse, det som eg finner på nettet er fra den gamle versjon EVC, Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 11.Juni.2015 Del på Facebook Svart 11.Juni.2015 Gateway'en skal ikke kobles rett inn på plotteren. NMEA 2000 er en standard som innebærer at du må koble opp en backbone kabel med t-stykker og droppkabler til hver node og endemotstander og egen spenningstilførsel. Dette følger normalt med når du kjøper en nettverksplotter. Hvis ikke må du kjøpe det utenom. Sitér dette innlegget Link to post
Ørjans Svart 11.Juni.2015 Del på Facebook Svart 11.Juni.2015 Volvo penta gateway og eci-100 gjør samme jobben, du trenger bare en av de - og de skal ikke kobles sammen. Hankoblingen(e) du nevner skal inn på nmea2000/STng nettverket, slik som DieselDahl beskriver. Se forøvrig her: http://www.raymarine.com/view/?id=8883 Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 12.Juni.2015 Del på Facebook Svart 12.Juni.2015 Kontakt Raymarine direkte, evt. via forhandler om det blir problem. Raymarine har folk som kan dette, de hjalp meg da jeg skulle oppkoble motordata til plotter. Lokale forhandlere visste ikke hvordan det skulle gjøres. Prøvde flere stykker før jeg havnet direkte hos Raymarine der løsningen kom med en gang. Men antakelig sitter du allerede på den i form av de svarene som er lagt inn ovenfor. Sitér dette innlegget Link to post
Kingdiver Svart 12.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2015 Takker for hjelpen, eg hadde tidlig mistanke om at Raymarine ECI-100 Engine Interface ikke kunne koples mot Volvo Penta Gateway, men sikker er eg ikke, men eg håper at eg får til dette før eg skal på ferie med båt, Eg må lese meg litt mer opp på Raymarine, eg vet altfor lite om mulighetene eg har i hver modul, Sitér dette innlegget Link to post
Ørjans Svart 12.Juni.2015 Del på Facebook Svart 12.Juni.2015 Har du raymarineutstyr du skal koble dette opp mot, med SeaTalkng nettverk allerede på plass? Eller har du utstyr/nettverk med nmea 2000? Sitér dette innlegget Link to post
Kingdiver Svart 12.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2015 (redigert) Eg har 2 stk Volvo Penta D4, med motorpake fulgte Volvo Penta NMEA 2000 Gateway, eg kjøpte komplett Raymarine pakke 2014 utstyr med Wifi og Seatalk, dette er montert og prøvd og virker ok, eg har ikke kalibrert Autopilot og eg har ikke fått kalibrert Tankmålere osv, eg har heller ikke montert VHF og skjerm på flybridge, Båt har eg brukt på en prøvetur og virket bra, Skjermer er av type Raymarine a128 touch og WiFi. dette er et system med mange muligheter, Eg har ikke studert utstyr enda, eg har bare montert det som eg har fått tid til før eg reiste på jobb i Nordsjøen, nå sitter eg og lager meg en framdrifts plan så eg får båt noen lunde i box før ferie, Raymarine er bare litt av alt det andre, det er greit å få andre sine erfaringer med NMEA 2000, Redigert 12.Juni.2015 av Kingdiver (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kingdiver Svart 12.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2015 Denne fant eg på nett. da er Raymarine ECI-100 Engine Interface som eg også har overflødig og skal ikke koples, men er det noen som vet hvordan Y-loom kabel skal koples mot Volvo Penta, Eg har 2 stk Multi link Hub, kan eg kople meg på mellom de 2?? Sitér dette innlegget Link to post
Kingdiver Svart 20.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2015 Etter en liten studie av kabler og tegninger kan Volvo Penta Gateway NMEA 2000 plugges rett i Multiling Hub, den andre kabelen plugges i DeviceNet/Seatalk, Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.