Jump to content

Zipwake interceptorer, bra?

Asbjørn2

Recommended Posts

Jeg prøvde å søke i Båtforumet, men jeg fant ikke en eneste post som omhandlet Zipwake.

Jeg har i dag Bennett trim tabs som jeg hadde planlagt å oppgradere til auto, men interceptorer ser ut til å være en bedre løsning. Jeg vurderte Volvo penta QL interceptorer, men det ser ut til at det er mye problemer med de. Zipwake er et nytt produkt, så vi vet ikke enda hvor holdbart det er. Er det noen her som har testet systemet og kan si noe om hvor bra det er i forhold til trim tabs?

Det eneste jeg savner med Zipwake er automatisk trimming av drev.

• 8 måneder senere...

Her har det vore lite aktivitet, men me prøver igjen.. :thumbsup:

Er det nokon som har prøvd dette konseptet og kan dela erfaringar med oss andre?

Vurderer dette systemet, men er usikker på korleis bæringa i akterskipet vert når ein endrar frå store konvensjonelle trimplan på 30x12" til interceptor-prinsippet.

Vil det merkast som at ein har fått redusert bæring, eller blir det motsatt?

Zipwake reklamerer med at dette systemet held båten på plan ved lavare hastigheter enn kva konvensjonelle trimplan klarar..

Denne datt rett gjennom lista gitt.... Systemet er vel for nytt her på berget til at det er særleg med erfaringar..?

Men for å snu på spørsmålet som egentleg er prinsippielt:

Er det betydeleg forskjell på løft / bæreevne i akterskipet med konvensjonelle trimplan kontra interceptorar, eller er dette kun psykologisk?

Redigert av Havlengt (see edit history)

sendte forespørsmål om pris har en 30 fot planende båt dyp v bunn 260 m bred bak. Måtte bruke 

Kit Box 750S som kostet 17999 kr synes det blir for dyrt. Hadde bennet autotrim tideligere det fungerte dårligt. Så jeg lurte på å vente til folk får erfaring med dette før jeg kjøper det evt. hvis du søker på Zipwake baatplassen så står det litt om det.

Hei. 

Har kjørt med dette i 5-6 timer totalt og sitter igjen med positivt inntrykk. 

Båten jeg testet systemet på var en båt med skarp Vbunn som vanligvis krevde aktiv bruk av trimflaps. Systemet var kjapt og effektivt. 

Eneste jeg ikke likte med systemet var at jeg følte det kjørte baugen for langt ned under vanlig gange, kunne overstyre systemet og kjøre baugen litt opp og da lå båten fint (sikkert kalibrering). Har sett systemet på land og sitter igjen med et inntryk over at interceptorene er solide og ser ut til å ha god holdbarhet. 

Eneste negative slik jeg ser det er at systemet bruker litt tid på å starte opp og hvis det mister gps signal bruker det litt tid på å finne dette igjen. 

Enkelt å oppdatere og kalibrere programvaren også. 

Alt i alt er det et system jeg ikke ville hatt noe problem å anbefale videre hvis båten krever aktiv bruk av flaps. 

• 1 måned senere...

Har kjørt med Zipwake i 1 år nå, ca 200 timer, og må si det fungerer utmerket. Har aldrig på denne tiden mistet GPS signalet. Helg genialt å kjøre på Auto Roll og Auto Pitch, og alt som skal til for å heve og senke baugen er å rulle opp eller ned på et lite hjul på displayet. Båten min er en Viksund 360 med 427 hk Yanmar , fast aksel, og har en 45 cm interceptor på hver side. Har aldrig være enklere å kjøre båt, anbefaler Zipwake på det sterkeste.

Var vel også godt anbefalt i Båtmagasinets reportasjer, mener de en generell artikkel i år og en test av Zip-wake i fjor? Mer effekt tidligere og raskere, samt bedre drivstofføkonomi. Spåes å bli mer standard enn gamle vinger etterhvert ;)

Jeg er veldig fascinert og ville valgt dette i dag til min 35 fots V-bunn og ett drev. Ser at Marex leverer slikt på nye båter, er vel ikke uten grunn :)

Har kjørt med Zipwake i 1 år nå, ca 200 timer, og må si det fungerer utmerket. Har aldrig på denne tiden mistet GPS signalet. Helg genialt å kjøre på Auto Roll og Auto Pitch, og alt som skal til for å heve og senke baugen er å rulle opp eller ned på et lite hjul på displayet. Båten min er en Viksund 360 med 427 hk Yanmar , fast aksel, og har en 45 cm interceptor på hver side. Har aldrig være enklere å kjøre båt, anbefaler Zipwake på det sterkeste.

Hva betalte du for å få Zipwake-pakken installert?

Vurderer å gå fra Bennett sine trim-flaps på min NB 870 Ardea.

• 4 uker senere...

Jeg monterte Zipwake på min Riviera 925 før sjøsetting i våres. Må si at jeg var overrasket hvilken effekt disse relativt små flatene har. Hvis jeg vil, kan jeg manuellt kjøre baugen ned alt for mye, så de er godt dimmesjonert. Det automatiske trimsystemet fungerer utmerket. Det er innebygd gyro som interceptorene styres etter sammen med en innebygd GPS som registrerer hastigheten. Jeg har ikke hatt behov for ekstern GPS antenne. Man programmerer hvor mye interceptoerene skal gå ned ved forskjellige hastigheter. Etter noe justering er denne funksjonen helt perfekt. Båten ligger med en passelig vinkel i alle hastigheter. Kontroll av krenging i sidebløger er jeg derimot ikke like imponert over. Sytemet reduserer sideveis krenging en del, men ikke like mye som jeg hadde håpet på.

På Rivieraen er det originalt montert to flaps under badeplattformen (inne i lasterommet som er under badeplattformen). Det er plassert inne i hver sin "opp ned bøtte". Planen er å fjerne dette til høsten og det vil frigjøre masse lasteplass. Jeg har allerde bestemt meg for at Zipwake er så bra at de godt og vel erstatter de originale flapsene. 

Jeg har totalt fire interceptorer 2 x 300 mm på hver side. Fikk råd fra importøren om at det ville være bedre med to på hver side slik at akterspeilets krumning ikke ville skape problemer.

Montasjeinnstruksen noe mangelfull. Eller er jeg veldig fornøyd med produktet.

• 3 uker senere...

Jeg monterte Zipwake på min Riviera 925 før sjøsetting i våres. Må si at jeg var overrasket hvilken effekt disse relativt små flatene har. Hvis jeg vil, kan jeg manuellt kjøre baugen ned alt for mye, så de er godt dimmesjonert. Det automatiske trimsystemet fungerer utmerket. Det er innebygd gyro som interceptorene styres etter sammen med en innebygd GPS som registrerer hastigheten. Jeg har ikke hatt behov for ekstern GPS antenne. Man programmerer hvor mye interceptoerene skal gå ned ved forskjellige hastigheter. Etter noe justering er denne funksjonen helt perfekt. Båten ligger med en passelig vinkel i alle hastigheter. Kontroll av krenging i sidebløger er jeg derimot ikke like imponert over. Sytemet reduserer sideveis krenging en del, men ikke like mye som jeg hadde håpet på.

På Rivieraen er det originalt montert to flaps under badeplattformen (inne i lasterommet som er under badeplattformen). Det er plassert inne i hver sin "opp ned bøtte". Planen er å fjerne dette til høsten og det vil frigjøre masse lasteplass. Jeg har allerde bestemt meg for at Zipwake er så bra at de godt og vel erstatter de originale flapsene. 

Jeg har totalt fire interceptorer 2 x 300 mm på hver side. Fikk råd fra importøren om at det ville være bedre med to på hver side slik at akterspeilets krumning ikke ville skape problemer.

Montasjeinnstruksen noe mangelfull. Eller er jeg veldig fornøyd med produktet.

Jeg har selv en Riviera med drev og vurderer zipwake. Men som du skriver er det ikke rett fram om zipwake skal erstatte originale flaps som er innfelt. Har du noen bilder av hvordan du her utført montasjen?

Jeg har selv en Riviera med drev og vurderer zipwake. Men som du skriver er det ikke rett fram om zipwake skal erstatte originale flaps som er innfelt. Har du noen bilder av hvordan du her utført montasjen?

Legger til bilde som viser de innfelte flapsene. Min plan er å støpe igjen "tomten" til flapsen og montere zipwake . Passer fint med 300 bredde. 

bilde

• 1 måned senere...

Har kjøpt Zipwake 2 x 450 mm for montering på min Askeladden P66 Weekend med Suzuki DF 150. Skulle ønske kontrollen kunne ta motortrim også, men har ikke funnet noe fungerende system som tar alt. Har idag Lenco Tabs, og det fungerer greit nok, men må sitte å justere veldig aktivt og synes de er treige, har gått lei av dette.. Skal montere nå når jeg kommer hjem fra ferie, og regner med å sjøsette igjen i midten av august. Er spent på hvordan dette vil fungere i praksis, men har stort sett kun lest poitive omtaler, og diskuterte inngående med Pronav og også med Askeladden / Henrik Askvik på Sjøen for alle i vår, (Askeladden kjører nå Zipwake som std. på C65 og hadde i tillegg montert på P77 demobåt med gode erfaringer) så har nå alt i alt blitt overbevist om at dette må prøves ut på min P66.

Monterte også i vinter Fell Marine sin Wimea elektroniske dødmannsknapp, og må si meg glitrende fornøyd med denne, har fungert strøkent og bekymringsfritt de ca. 80 timene jeg har kjørt båten hittil i år. Det føles trygt å vite at båten stopper om en skulle være uheldig å ramle overbord når en er ute å fisker aleine og langt fra land.. Den originale løsningen med snor på både utvendig og innvendig styrepos. ble ikke brukt pga. for liten aksjonsradius og glemte å hekte av når noe skjedde / manøvrering etc.

• 9 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...