Jump to content

Zipwake interceptorer, bra?

Asbjørn2

Recommended Posts

• 3 uker senere...

Hadde en hyggelig prat med Valentin fra Pronav på Fiskerimessa i Trondheim i dag.

Jeg kommer til å montere Zipwake på min Viknes 880. Dette systemet er raskt og kan sikkert  erstatte autoflapsen jeg har, og som er temmelig treg!

Kommer tilbake med mere erfaringer etterhvert.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Jeg har kjørt nå 2 sesonger med zipwake på min båt (adriatic 40 ) og jeg må si at det er et veldig bra system, og gjort kjøring i dårlig vær mye enklere, hvor systemet tar seg av de fleste korrigeringer.

Det systemet som muligens er bedre en zipwake, er vell Humphree, men til en helt annen pris, men til lystbåt vil jeg tro at zipwake er mer enn bra nok.

Monterte 2x600 og 2x300 Zipwake 

på marex 33 våren 2017 og er veldig fornøyd så langt. Aldri mistet GPS signal heller. Det bruker nok et minutt på å starte opp, men det er jo bare å huske å starte det opp før du tar tampen. Montering er enkelt , men legg litt arbeid i underlaget når du monterer Flapsen, det kan aldri bli rett nok. Det kan være lurt å koble alt klart med strøm før du skrur fast flapsen så du kan ta en systemsjekk

før lim/fug tørker. Da har du mulighet til å demontere og sparkle/pusse før alt sitter dønn fast.

Jeg har kjørt ca 100 timer med Zipwake 2x600 på min NB 870 Ardea 2008.

Er alt-i-alt godt fornøyd, men har gjort meg noen tanker:

Ved å legge inn båt-data regner systemet ut en "optimal" pitch-kurve gjennom hele fartområdet. Jeg synes baugen var litt høy i marsjfart 17-19 knop. Justerte pitch-kurven manuelt slik at  baugen ligger litt lavere og farta økte litt.

Auto-pitch fungerer veldig bra, men systemet greier ikke automatisk å holde samme pitch med fulle- kontra nesten tomme dieseltanker (tanker montert bakerst på hver side). Her må man manuelt justere pitch-vinkel (typ +15 med fulle tanker). Skulle ønske at denne automatikken var litt smartere, slik at den bedre greide å holde fast pitch-vinkel.

Auto-roll er kanskje den funksjonen jeg var mest spent på. Her kan man i 10 step bestemme hvor raskt systemet skal forsøke å rette opp båten. Fra stilleligge til marsjfart bruker systemet ganske lang tid på å rette opp båten, med mindre responstiden på auto-roll er satt til 10 (kjappest). Problemet er at med auto-roll satt til 10 så vil auto-pilot og Zipwake jobbe litt mot hverandre. Zipwake prøver å rette opp krenging, noe som gjør at båten endrer litt kurs/svinger. Så merker auto-piloten at båten svinger, og forsøker å få båten på rett kurs igjen. Resultatet er at båten kjører "slalom" selv på ganske flatt hav. Har forsøkt med litt forskjellige responstider på Zipwake og autopilot og funnet ut at det fungerer best om auto-roll står på 1-3 og autopilot står i kjappeste modus (regatta). Mulig andre kombinasjoner fungerer vell så bra, men dette fungerte i alle fall brukbart. Ved vekt-forflytting ombord i marsjfart retter Zipwake opp båten automatisk. Dette fungerer veldig bra. Med responstid satt til 1 oppfører systemet seg like "tregt" som tradisjonelle trimplan, mens på 10 rettes båten ganske kjapt opp. Med bakgrunn i dette vil jeg tro at Mente Marine ACS i kombinasjon med tradisjonelle trimplan muligens i praksis gjør en bortimot like bra jobb.   

Ellers kan jeg nevne at ved veldig baktung båt (mye folk på akterdekket) syns jeg kanskje de gamle Bennett-trimplanene greide å presse baugen lenger ned enn hva interceptorene greier. Altså at de genererte mer løft i hekken på max utslag. Men for all del, med normalt lastet båt (også ferie) så holder Zipwake i massevis.

Har ved en anledning mistet GPS-signalet i marsjfart, da la båten seg kraftig over. Litt ekkelt før jeg skjønte hva som skjedde. Slo over på manuell-modus til GPS-signalet var tilbake. Tok ca 3 min.

Konklusjonen er vel at Zipwake automatiske interceptorer fungerer bra, men krever litt manuell overstyring i gitte situasjoner.

ReodorF skrev On 17.8.2017 at 9.15:

Det finnes flere produsenter av slike interceptor systemer, som er konkurenter til Zipwake. Bla. Volvo Penta boat trim system og Humphree Interceptor Trim Tab System. Humphree er også omtalt her og det har også vært testet i Båtmagasinet.

Hører at flere har byttet interseptorene fra VolvoPenta, pga vann-inntrenging, slik at det elektriske konka ut.

Zipwake garanterer sitt system, og gir erstattningsdeler gratis HVIS noe skulle skje.

Humphree kjenner jeg ikke noe til.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Humphree var jo testet i et av båtbladene her for ikke å lenge siden! er vel litt dyrere.  Funka bra i en saga ihvertfal!  Utfordringa er jo på båter som går på rumpa og er halvplanere!  Da tror jeg egentlig et er like greit med vanlige flaps og stor bæreflate enn interseptorer. Men effekten er jo veldig bra på interseptorer på lette planende båter ihvertfal!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...