ternelos Startet 11.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 11.Juni.2015 hei båtfolk der ute. fikk for en tid siden problemer med dynamoen hitachi 55 amp. motoren er en yanmar 4jh-e. jeg byttet da dynamo . en 80 amp samme merke. denne leverte bare 12,42 v, men det skal vel vere mer enn det ? reklamerte på dette og fikk ny, men denne leverer også bare 12,42 v. når jeg øker turtallet til 3000 omdr øker den til 12,44 v. for dette satte jeg inn et ekstra batteri på 110 amp. fra biltema. men skulle vere et startbatteri. er det noen som skjønner noe av dette eller har hatt noe av det samme problemet ? takknemelig for alle svar. hilsen ternelos Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 11.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2015 Høres ikke ut til at den er tilkoblet. Hvor måler du og hvordan har du koblet den? Bilder? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2015 Lyser ladelampen når du slår på tenningen, og slukker den slik den skal når du starter? hvor måler du spenningen, og med hva? men nå er det natti natti, skal følge tråden din i morgen. Men dersom du ikke endrer tittelen på tråden til noe mer beskrivende, risikerer du at den blir stengt. Så gjør det nå mens du har mulighet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ternelos Svart 12.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 hei fra ternelos. dynamoen er koblet med pluss til batt og minus til eart og jeg måler da pluss på batt og minus på dynamohuset og de samme verdiene vises når måler fra pluss på batteriet og milus på dynamohus. ladelampen lyser ikke når tenning slås på . det har vert folk fra verksted og sett på dette og målt verdier, men har ikke fått noen klare svar. kan kablene kobles fra dynamo under gange eller vil dette skade dynamo for da kunne en måle dynamo uten at den sender kraft ut på nettet? hilsen ternelos Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 12.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 Ikke koble ifra dynamo under gange .. Er der ikke en tynn senseledning i tillegg til de to du nevner? D+ skal jo ofte til ladelampe og får spenning over den. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Joerg Becker Svart 12.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 (redigert) Lars er ikke pålogget, så svarer jeg isteden.Du kan ikke frakoble batteriene mens motoren går.Originale Hitachi LR pleier ikke å få et problem med det, men jeg går ut ifra at ikke du har byttet til original 80A siden den koster ca. 9000,-.------------------------------------------------------------------- Med "fagfolk" på båten kan jeg ikke forstå hvorfor de ikke fant et tydelig resultat.Å få i gang en ny dynamo er jo vel ingen kunst. Hvis ladelampen ikke lyser da er dette første problemet som må fikses.Dette er en IC-regulert dynamo. Det du må gjøre nå er å kontrollere hvorfor at ikke ladelampen lyser og fikse dette. På dynamoen ser du en T-formet stikkkontakt, det du ser er 2 fanekontakter i den som står som et "T" til hverandre.Nederste kontakten (den som peker mer mot dynamo mitte) er "L" = Ladelampe.Kabelen som kommer fra dashbordet/ladelampen leverer batterispenning (f.eks. 12,6V) som sendes gjennom et 3W lyspære til "L". Er dette ikke tilfellet da må du først fikse dette. (!) Med + og - på dynamo (kontrollert?) og spenning på "L" må dynamoen starte når motoren går (14,2V - 14,4V med fullladete batterier) . ------------------------------------------------------------------------------------------------------- Vill du først bare teste om dynamoen virker (før du fikser ladelampen) da kan du bruke en lyspære av et parkeringslys (3 - 5W) som motstand.Bruk en isolert kabelsko med et stykke kabel på omtalt fanekontakten, tilkoble lyspæren på den ene side og hent pluss til lyspæren på andre siden.Det holder allerede med å gi spenning på denne kontakten i en to sekunder mens motoren går. Da allerede må dynamoen begynne å arbeide og levere frem til du stopper motoren også hvis du fjerner lyspæren mens. La du lyspæren stå så skal du se at den slukner når dynamoen begynner å levere ladespenning,nettopp som ladelampen gjør på dashbordet (hvis den virker).< Men etter testen bør lampen fjernes siden den kan tømme batteriene ellers. Obs: Andre kontakten fra T-kontakten er "R".Lyspæren ville også lyse, men da blir det ikke magnetisering.Lykke til!Jørg NB: Sjekk multimeteren din at den virker."12,42 og 12,44" høres ofte også ut som en feil ved avlesning. (kunne så være 14,42 og 14,44, og ville da være "riktig".) Redigert 12.Juni.2015 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
JRK Svart 12.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 Hei, Hva er spenningen på batteriet før start. Kan det være at det er en celle som har kortsluttet I det orginale batteriet? Sitér dette innlegget Link to post
ternelos Svart 12.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 hei. har funnet feilen. det var minus ledningen fra dynamo som hadde løsnet fra festet på motorblokka. så nu visen multimetr. 14,35 og den ladet opp batteriet på en liten stund. før jeg fant feilen viste multim 12,42. men det var vel ikke noe rart da. batteriet har nu over 13 v. gammeldynamo hadde nok vert helt i orden så jeg kunne spart meg for over 5000 kr. takk for alle svar. ternelos Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 12.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 Det er slett ikkje sikkert at gamle dynamoen var i orden. Ein slik tabbe som denne lause minusledningen er, blir i realiteten det samme som å kjøra dynamoen frakobla, og det kan vera ein kjapp måte å ødeleggja ein dynamo på. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.