Jump to content

Stell av totaktsmotor

jotto

Recommended Posts

Jeg har akkurat kjøpt en båt med en Johnson 40 hk totaktsmotor fra 2004.

Et par spørsmål:

• Båten står på henger når den ikke brukes. Bør man la motoren gå på tomgang i ferskvann etter hver tur (det som i manualen kalles "flushing"), eller holder deg å gjøre det en gang iblant?
  • Manualen beskriver en del vedlikeholdspunkter som gjøres hver 10. driftstime; diverse smøring og sånt. Gjør dere det, eller er dette ting som produsenten anbefaler for å sikre seg selv?

Jo bedre stelll du gir motoren, jo lengre holder den.
Nei, du trenger ikke å kjøre den i ferskvann hver gang du tar den opp, men hvis du vet at den skal stå i lengre tid så vil det lønne seg å gjøre det.
Det tar ikke lang tid å presse inn fett i smøreniplene. Det lønner seg å gjøre en gang i blant.

Om det er 10 timer eller 15 timer er ikke så farlig, men hvis det blir tomt for fett å trenger saltvann inn og krystalliserer seg. Da sitter alt plutselig dønn fast.

Nå vet ikke jeg hvordan det er på din 40 HK, men på min gamle 115 hk (96 mod) så var "flushing" tilkoblingspunkt for vannslange (vanlig hageslangetilkobling) der man spyler ferskvann gjennom motoren. Da skulle min motoren IKKE være i gang. Dette er jo litt mer lettvint enn å koble til muffer/fylle tank med ferskvann og starte den. I min manual stod det at man skulle flushe etter hver tur, noe jeg riktignok ikke orket (ei eller følte var nødvendig). Men som det nevnes over, desto bedre stell, desto lengre holder den.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Jo mere flushing jo lengre levetid.. hvis man nå vil ha motoren til å vare kjempelenge da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...