Kenneth82 Startet 12.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 12.Juni.2015 Var ute på fisketur igår, og ble liggende og drive over noen grunner i håp om at fisken skulle bite. Rett ved grunnene er det et "fastmontert" sjømerke, fire påler ned i grunnen og stige i midten. Til dette hadde en båt fortøyd, for å ligge stille når de fisket. Er dette tillat for formålet, eller kunne de blitt bortvist/bøtelagt? Som illustrasjon, så sjømerket noe slikt ut (ikke det aktuelle merket); Og for de som lurte; det bet i ett sett på kroken, men bare fire småfisk som ble sluppet ut igjen for senere fangst ;) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 Neppe tillatt, slike merker er jo ikke dimensjonert for fortøyning. Faren for bot er neppe veldig stor, politibåttettheten er jo begrenset her vestpå. Men om man skulle ødelegge noe kan jo reparasjonen fort bli kostbar for "synderen"... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Eureka Svart 12.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 Det fortøyes sikkert i disse når det skal utføres vedlikehold, tror dere ikke det da? -ihvertfall om man går inntil med en mindre båt... Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 12.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 Tillatt og tillatt...... Men hvis et slikt sjømerke ikke tåler draget fra en liten båt i fint vær, da er det ødelagt fra før. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 12.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 (redigert) Det er ikke lov : https://www.politi.no/follo/aktuelt/nyhetsarkiv/2005_06/Nyhet_6454.xml Sakset derfra : Det er heller ikke lov til å kjøre innenfor området som er avgrenser med gule badebøyer, og det er ikke lov til å fortøye i badebøyene eller andre sjømerker. Redigert 12.Juni.2015 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
index Svart 12.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 Men hvis et slikt sjømerke ikke tåler draget fra en liten båt i fint vær, da er det ødelagt fra før. Det var vel ikke nevnt verken liten båt eller fint vær her, så da er vel ikke det noen selvfølge... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kenneth82 Svart 12.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 Det er ikke lov : https://www.politi.no/follo/aktuelt/nyhetsarkiv/2005_06/Nyhet_6454.xml Sakset derfra : [/size] Det er heller ikke lov til å kjøre innenfor området som er avgrenser med gule badebøyer, og det er ikke lov til å fortøye i badebøyene eller andre sjømerker.[/size] Se det, svart på hvitt :) Takk! Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 12.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 Det er jo sånn sett bare sakset fra internettet, uten referanse til paragraf, men det stemmer nok mest sannsynlig, for jeg har vært borti liknende påstander før. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Mulligan Svart 12.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 7.2 Flytende sjømerker (bøyer og staker) De aller fleste hjelpemidlene for navigasjon langs kysten er automatiserte og uten vakthold. Det er derfor viktig at sjøfarende melder fra til Kystverket om uregelmessigheter på navigasjonsinstallasjoner. Andre akutte og/eller uventede hendelser som kan være til fare for skipstrafikken må også meldes inn. Eksempler på akutte og/eller uventede hendelser er drivende gjenstander, nedfalt høyspentkabel, grunnstøtt fartøy, sunket fartøy og drivende fiskeredskap. Melding sendes til Nasjonal koordinator for navigasjonsvarsler (NAVCO). Sjøfarende gjøres oppmerksom på at sjømerker, i henhold til lov om havner og farvann (havne- og farvannsloven) § 21, ikke må benyttes til fortøyning. Dette kan føre til at sjømerkene blir skadet eller kommer ut av posisjon. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 12.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 Nei, det er klart båten kan være stor, men det var neppe en av Røkkes fabrikktrålere... Men flytende sjømerke så det nå ikke ut som. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 12.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 Nå leste man kanskje ikke så nøye det som står over: det er sjømerker som ikke må benyttes til fortøying. I §21. Det står ingenting der om at det kun er flytende sjømerker selv om det er innledningen. Sjømerker er et videre begrep enn flytende sjømerker. Og loven er langt videre i sitt begrep om hva som er rettstridig. Lov om havner og farvann (havne- og farvannsloven).§ 21.Rettsstridig bruk av innretninger og anlegg for navigasjonsveiledning Ingen må uten etter tillatelse fra departementet bruke innretning eller anlegg som skal gi navigasjonsveiledning eller regulere ferdselen, til noe annet enn formålet med slik innretning mv., eller for øvrig foreta noe som kan hindre eller vanskeliggjøre at slike innretninger eller anlegg virker etter sin hensikt, herunder fortøye i, fjerne, flytte, forandre eller skjerme innretningen eller anlegget. Det samme gjelder brygger, kaier eller liknende for losbåter. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 12.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 Jeg må innrømme at jeg har brutt meg mot denne loven noen ganger selv - før jeg fikk meg seilbåt var jeg ofte ute på fisketur med jolla, og da var det praktisk å bruke sjømerkene til midlertidig fortøyning. Som skrevet over, tåler de ikke slikt, da er de i utgangspunktet ødelagt :-) Så var det henteturen for den første seilbåten min, 24 fot stor. Det var vindstille på omtrent hele henteturen, så det ble motorgange mesteparten av turen, og vi gikk tom for diesel like ved et stående sjømerke (tårn/fyr). Kompisen min som skulle hjelpe meg på henteturen kastet seg over roret og vrikket det frem og tilbake så godt han kunne, og jammen greide vi ikke å forflytte oss de to meterene som det var til tårnet, og der fortøyde vi til vi hadde løst problemet. I ettertid ser jeg at det er i strid med lover og regler, men jeg ser egentlig ikke noe galt i denne bruken :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Johannes Svart 12.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 Helt enig tobixen. Det er ikke tillatt, men det nok ikke særlig forbudt heller.. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 12.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 Ikke bare forbudt men også en uting. Jeg har selv kommet utenifra havet og peilet men inn på en lei merket med staker og plutselig stemmer det ikke fordi en tullebukk har fortøyd i en stake og demed kamuflert den fullstendig. Båtfolk fortøyer ikke i sjømerker, ferdig snakka! Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 12.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 (redigert) Nei, man fortøyer ikke i sjømerker - jeg er vel egentlig enig i det, og jeg har heller aldri gjort det siden. Men et sjømerke blir ikke fullstendig kamuflert av en liten jolle, og i det andre tilfellet var det på sett og vis force-majeure da vi ikke hadde fremdrift og det var i et område med en del strøm (og vi kamuflerte heller ikke sjømerket da det var mye større enn båten). (Dengangda var jeg jo totalt novice og det å være uten fremdrift til sjøs var ganske så skummelt. I ettertid har jeg "seilt" mye uten motor og i vindstille - nå er jeg ikke så nøye på akkurat dét - dersom det er vindstille og man ikke er i et område med særlig mange skjær eller midt i en trang trafikert skipslei, så er det egentlig ikke så nøye, man drifter jo generelt sett ikke på land om det ikke er vind i lufta, og er det vind i lufta kan man jo heise seil). Redigert 12.Juni.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Lady B Svart 13.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2015 Det er ikke lov å parkere på fortauet, heller, selv om fortauet ikke tar skade av det... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 13.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2015 Fiske med jolle er vel ingen force majeure, og saken er vel nokså utdebatert siden loven er klar; svaret er NEI! Å "diskutere" hvor stor jolla er, eller ikke, det var jo bare meg, kun en gang, fisken beit så godt der osv blir for dumt etter mitt syn! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
tobixen Svart 13.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2015 (redigert) Kjente ikke til lovverket den gangen jeg av og til surret opp jolla ifbm fisking (jeg vet, at man ikke kjenner til lovverket er normalt ikke ansett som en formildende omstendighet). Veldig praktisk i grunnen, mye strøm på det stedet. Jeg har gjort mye dumt og pinlig opp gjennom årene, men at jeg har fortøyd jolla til et sjømerke ifbm fisking, jeg er ikke helt i stand til å angre på akkurat dét :-) Jeg ville ikke gjort det om igjen - nå som jeg (i mine øyne) er kommet meg over i kategorien "båtfolk": det ser jo helt teit ut å fortøye til et sjømerke ;-) Redigert 13.Juni.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Herman Svart 16.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2015 Problemet er ikke at båten skjuler hele eller deler av sjømerket, men det er rart med det. Når mean ser en båt som ligger stille legger man ofte ikke merke til at det er et sjømerke like ved. Kanskje fiskeren har på seg en rød genser. i litt dårlig sikt i ukjent farvann trenger man all den hjelp man kan få, og da vil en båt som ligger fortøyd vanskeliggjøre situasjonen unødvendig. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Johannes Svart 16.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2015 Men den som ligger der og fisker er nå der..... sjømerket blir vel like bedekket om han, eller hun, har en tamp borti sjømerket. Eller har slengt ut dreggen. Kanskje det er så lite strøm & vind at vedkommende simpelthen bare ligger der... Om man skal holde en gitt avstand til sjømerker når man bedriver f.eks. fiske blir en litt annen diskusjon, likeså om man kan ha på rød eller grønn bekledning. Så er det nok slik da at det ikke er tillatt å fortøye i sjømerker, men det nok i liten grad forbudt... Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 16.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2015 så noen som fisket fra jolle fortøyd til sjømerke utfor Nesodden søndag. Det var noe rart med det, jeg måtte dra frem kikkerten. I grunnen var det jo win-win, mye bedre å ha jolla der enn noe annet sted, når den er fortøyd i sjømerket ligger den tross alt ikke midt i skipsleia. mindre å bekymre seg om, sammenlignet med jolle i drift. :) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.