komfort Startet 12.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 12.Juni.2015 Hei Har en `87 Skibsplast 600VS med 140hk Yamaha 2-takt. Båten gjør 30knop @ 4700rpm uansett om båten er tom eller full. I følge mine opplysninger er motorens max effekt på 5500rpm og sperrer på 6000rpm. Propell: 13x21kFørste spørsmål: Hvorfor får jeg ikke høyere fart med tom båt? Er det riktig toppfart med denne båt/motor kombo? Lånte en 13x19 propell av en kollega og fikk fortsatt 30knop, men turtallet ble høyere (5500rpm). Hvilken propell er best egnet? Hva er fartspotensialet på båten? Fart er målt med GPS. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 12.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 Den bør vel gå ca 36 knop. Men så spørs det hvor mange av hestene som er hjemme i stallen. 30 knop, 2.0 i girutveksling, 4700 rpm og 30 knop gir deg 28% slip. Det er ineffektivt for denne båten selv med så lavt turtall. Siden du ikke fikk mer fart av annen propell og høyere rpm - som utgjør 31% slip??? Så kan man lure på om båten er dønn full av vann, ødelagt skrog, motoren monternt feil, eller om det kan være noe annet galt. 21" er for stor stigning, du bør vel prøve å få noe rundt 5500 rpm på maks. Det kan du få med 17-18" stigning. Men da må du ned i slip - som betyr sjekk av skrog, vekt og annet. Yamaha har gode propeller til denne (bare ikke kjøp den Black Steel stålpropellen!) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 Denne motoren trenger litt mer turtall for å yte maks mener jeg , gjerne 57-5800 - ved 5000 er den oppgitt til 121 hk iflg en yamahabrojyre jeg har. Senere ble denne motoren solgt som 130hk. skibsplast selv oppgir båten til å klare 34 knop m/ 115hk Dette er vel uansett er skrog som ikke lar seg trimme så mye ut av vannet for mindre motstand. Hvordan reagerer den på trim? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
komfort Svart 14.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2015 Takker for svar :-) Sjekket for vann og det er litt vann i bunn hele veien. Ser ikke mye ut, men kan nok være noen liter. Hvis jeg skal klare 36 knop må jeg vel ha den propellen jeg har eller tilsvarende? Den vil gi meg 35,1 knop på 5500rpm. Så da er det bare å få den til å orke det :-) Den reagerer normalt på tilt og gir topphastighet på 3/6. Hvordan sjekker jeg om motoren må høyere eller lavere? Har det noe for seg å gjøre noe med trim planet? Hmmm kan jo være noen hk på stall, men denne båten skal jo gjøre 30 knop med 90 hk. Har vel ikke >50 hk på stall... Er det noen som er flinke til å justere sånne motorer? Sitér dette innlegget Link to post
komfort Svart 22.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2015 (redigert) Den bør vel gå ca 36 knop. Men så spørs det hvor mange av hestene som er hjemme i stallen. 30 knop, 2.0 i girutveksling, 4700 rpm og 30 knop gir deg 28% slip. Det er ineffektivt for denne båten selv med så lavt turtall. Siden du ikke fikk mer fart av annen propell og høyere rpm - som utgjør 31% slip??? Så kan man lure på om båten er dønn full av vann, ødelagt skrog, motoren monternt feil, eller om det kan være noe annet galt. 21" er for stor stigning, du bør vel prøve å få noe rundt 5500 rpm på maks. Det kan du få med 17-18" stigning. Men da må du ned i slip - som betyr sjekk av skrog, vekt og annet. Yamaha har gode propeller til denne (bare ikke kjøp den Black Steel stålpropellen!) Som sagt fikk jeg 30 knop med 13x19 propell og da var motoren maxet på turtall. Testet litt i helgen og med min 13x21k propell klarte jeg 29 knop. Motoren drar vel litt tungt med 21k propellen, men hvorfor? (Skroget er ok, minimalt med vann i båten, motoren har riktig høyde) Har jeg 50hk på stall? Har lagt merke til at det går MYE totakstolje ca 2-3liter på 100liter bensin. Kan det redusere effekten? Hva betyr K-en på propellen min? Redigert 22.Juni.2015 av komfort (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 22.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2015 Jeg hadde en Yamaha 130 v4 på gamlebåten. Det er vel omtrent samme motor. Den var 2004 Mod og knapt innkjørt og strøken. Satte på ballistic stålpropell på 21". Klarte bRe 4800rpm. Gikk ned til 19" av samme type og den dro seg da lett opp på 55-5600 rpm, og 42 knop. Den ble bedre med litt lettere propell... Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
glalaks Svart 22.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2015 Det var en 19 fot skjærgårdsjeep på 600kg... Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
alfaalfa Svart 22.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2015 K - er betegnelse som indikerer at girhuset ditt er 4,25" i diameter. Som betyr T50 til F115 motorene. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2015 Har lagt merke til at det går MYE totakstolje ca 2-3liter på 100liter bensin. Kan det redusere effekten? Hva betyr K-en på propellen min? yamahas autolube varierer vanligvis forholdet mellom 1:150 på tomgang og 1:50 på fullt. Bruker den bortimot 3 liter på variert kjøring så er det litt mye. Så lenge pluggene ikke soter ned så vil ikke ytelsen bli påvirket , ulempene vil være mer røyk / lukt K = angir serien med propeller som passer disse motorene (størrelse på splines, diameter på girhus) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
komfort Svart 22.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2015 Jeg hadde en Yamaha 130 v4 på gamlebåten. Det er vel omtrent samme motor. Den var 2004 Mod og knapt innkjørt og strøken. Satte på ballistic stålpropell på 21". Klarte bRe 4800rpm. Gikk ned til 19" av samme type og den dro seg da lett opp på 55-5600 rpm, og 42 knop. Den ble bedre med litt lettere propell... Ja, dette er det samme jeg opplever :-) Husker du hvor fort den gikk med 21"eren? Problemet mitt er at båten min bør gjøre 35knop! Det vil være umulig med 19" fordi turtallet er tomt på 30knop. Jeg skulle prøvd med en propell i mellom 13x19 og 13x21, ser Solas har en 13x19 Large diameter (Amita 3). Mulig den kan gjøre susen. yamahas autolube varierer vanligvis forholdet mellom 1:150 på tomgang og 1:50 på fullt. Bruker den bortimot 3 liter på variert kjøring så er det litt mye. Så lenge pluggene ikke soter ned så vil ikke ytelsen bli påvirket , ulempene vil være mer røyk / lukt K = angir serien med propeller som passer disse motorene (størrelse på splines, diameter på girhus) Ok, så den skal bruke opptil 2%. Da skal jeg måle litt mer nøyaktig :-) Monterte nye plugger når jeg kjøpte båten så det blir spennende å se hvor mye sot det er på dem. Ryker litt ved oppstart, men lukter bare godt ;-) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2015 lukt kommer mye an på olja som brukes. Brukte lenge bare Shell Nautilus, da det var den som var lettest å få tak i lokalt. Den lukter litt "gammel dinosaur" Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.