Jump to content

Mulig vann i bensin? Ny 4-takter

NoobMatrosen

Recommended Posts

Kjøpte i september i fjor en kliss ny Mercury F20, som er akkurat innkjørt, gått ca 14 timer. Motoren ble strengt tatt ikke vinterkonservert, annet enn grundig ferskvannskjølt + ble kjørt helt tom for bensin ved opptak av båt. Tenkte det gikk greit, siden den ganske snart bør inn på 20-timerservice likevel, der de skifter oljer oppe og nede osv. Motor har imidlertid ligget nede i kjelleren i huset, med ca 10 grader på det jevne. Ikke vært ute i vintertempertur i garasje/naust.

Siden motor er så ny så lurer jeg på om det er nøye med at det ikke bør være en dråpe vann i tanken, i tilfelle dette er noe som kunne ha skjedd i løpet av vinteren. Tank har stått i en bilgarasje, der det mulig har drypper fra taket. Usikkert om noe av dette kan ha kommet nedi tanken, ventilen på lokket var såvidt åpen, for å lette verste trykket fra bensin som fordamper. Men det er vel sånn at det kan ha kommet kondens på innsiden? Eller det er kanskje ikke så sannsynlig, siden temperatur inni tanken må ha vært lik utenfortemp under lagring? Eller kan det skje, siden ventil har hatt "1/4" åpning? Driver å lure på å tømme tank for å sjekke for evt vann, noe som i såfall er minimal mengde.

Spørsmålet er: kan denne minimale mengden vann likevel forårsake skade på en 20hk forgassermotor?

Jeg antar at det er en løs 24 l pkasttank du har.

Isåfall er det vel bryet verdt å lyse med en lykt ned i tanken, er det vann der vil du kunne se det liggende på bunn.

Noen små vannperler gjør ikke noe, men er det mer ville jeg helt ut all bensin i ett åpent kar.

La vannet samle seg, og kan lett helle på bensinen som er ren.

Den lille skvetten med vann/bensin, lar du være igjen og kaster.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Sjekka bensin. Fylte over på blanke 5-literskanner. Ikkeno vann, men noe grums. Trakt kjøpt på Jula med sil gjorde noe av nytten, men la neri kaffefilter i tillegg, så nå ska det vel unngås rusk i forgassern. Eneste tabben som ble gjort var at jeg fylte opp tanken på Esso, sia Statoil (NAF rabatt) lå litt langt unna ettersom kona hadde nylagd pizza i ovnen... Kosta søren meg 15,71 kr literen. Sku selvsagt fyllt på Statoil, søndag kveld!!!

Jeg har heller aldri opplevd dette "problemet".

Hentet en veteranbil nylig som har stått siden september 2014, starter og går som bare det på "gammel" bensin.

Samme med påhengeren, ingrn problemer der heller.

Allikevel, har en problemer med start/gange på en motor som man vet har gammel bensin, og det ikke er andre

Åpenbare feil, er det en billig og enkel sak å gjøre i prosessen med å eliminere feil.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Jeg har opplevd det, men kun på mindre motorer. Plenklipper samt motorsag.

Disse ville ikke starte i det hele tatt på fjorårets bensin. Begge to fyrte opp da det ble fylt frisk bensin fra pumpen.

Tanken var ikke full og det kan tenkes at futten har dampet ut, usikker på hav som har skjedd.

Tror ikke det var noen vann i tanken heller

Har aldri hatt problem med "gammel bensin" på snyfreser eller plenklipper. Snyfreseren starter stort sett alltid på første draget. Plenklipperen må dras noe mer på første oppstart etter vinteren men den er aldri drenert for bensin gjennom stillstandstida utenom sesong.

Kondens er en annen sak, full tank er alltid bra for lagringen sin del.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...