Jump to content

Ok med både voltsensitivt skillerele og batterivelger?

Maika

Recommended Posts

Jeg har i dag en hovedbatteribank på 3x110Ah der alt av lading, forbruk, motorer etc er koblet til. I tillegg har jeg ett reservebatteri på 110Ah som jeg kan koble inn med en batterivelger (0, 1, 1+2, 2).

Jeg vurderer å koble inn Biltema sitt voltsensitive skillerele slik at reservebatteriet får lading også når det ikke er koblet inn med batterivelgeren.

Dersom jeg kobler inn begge bankene med batterivelgeren, vil såvidt jeg skjønner gjenværende kapasitet på alle batteriene fordeles likt (slik vann i flere kar ville fordelt seg dersom det ble åpnet mellom disse).

Jeg regner med at releet ikke ville brydd seg om dette, men hva når det pågår lading? Vil releet kunne få problemer, feks. slå seg av og på når ladespenningen er høy på begge bankene?

(Siden alt er koblet til hovedbanken vil det forøvrig aldri være noen grunn til å bare velge reservebatteriet.)

Det er ingen problem for releet at batteriene også parallellkobles manuelt gjennom nevnte bryter til tider.

En slik innkobling av reservebatteriet tilsvarer bare den "nødkoblingsbryteren" mellom startbatteri og forbruksbatteri som mange har innstallert.

Jeg tolker deg forøvrig slik at denne batterivelgeren din KUN brukes til å koble inn dette reservebatteriet og at den ikke fungerer som båtens normale hovedstrømbryter..? I såfall ville jo en vanlig av/på bryter mellom bankene gjøre samme nytten som 1,2,1+2 bryteren. Men antar du vil bruke den siden du allerede har den der.

Nettopp, siden jeg allerede har den bryteren så tenkte jeg å beholde den. Jeg har reservebatteriet bare i nødsfall, og bryteren blir i utgangspunktet bare brukt til å koble vekk forbruk når jeg ikke er ombord (motor og lading er koblet inn før bryteren), men bryteren har jeg da i nødsfall til å koble inn reservebatteriet hvis jeg av en eller annen grunn har klart å tømme hovedbanken. Det "riktigeste" hadde vel vært å hatt det ene dedikert til start, men jeg ser egentlig ikke behovet, og siden jeg da måtte skille start- og dynamokabler (som blir endel ekstra meter tykk kabel hos meg), så dropper jeg vel det.

Dvs. Jeg bruker den jo også som "båtens normale hovedstrømsbryter", men det burde vel ikke bety noe?

(Jeg liker å kunne koble fra alle strømforbrukere når jeg ikke er ombord, med unntak av landstrøm og solcellepanel, og jeg har en egen bryter som kan koble fra motorene. I tillegg har jeg en 400A sikring mellom batteriene og og absolutt alt annet med unntak av batterimonitoren.)

Neida, du har rett i at det ikke betyr noe.

Selv foretrekker jeg to "aktive" batteribanker til henholdsvis start og forbruk, i stedet for å ha ett batteri kun i reserve. Årsaken er bla at jeg unngår store spenningsfall til kartplotter, nettbrett etc på forbrukskursen MENS jeg drar startmotoren.

Men det var jo ikke spørsmålet ditt.. Du lurte på om opplegget ditt fungerer. Svaret er JA. Du lurte på om opplegget ditt skaper problemer for VSR-releet. Svaret er NEI.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...