Vidar Olsen Startet 12.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 12.Juni.2015 Hei, jeg gikk til anskaffelse av en sims super v. Skroget på den var dårlig og etter hva jeg skjønte hadde den forje reparasjonen på båten bare lappet over med mere glassfiber og der etter pensla på bunnsmøring. Jeg vet glassfiberen vil trekke til seg vann. Men det vil ikke være et stort flom lass av vann som vil strømme inn? Vil det gå Ann å ta ut båten for en dag på fjorden uten å beskymra seg alt for mye? Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 12.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 Jeg ville satset på å slipe vekk den gamle glassfiberen og i et område rundt (15-20cm) og legge på nytt, med topcoat og primer. Bunnsmorningen i seg selv er heller ikke tett. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 12.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 Glassfiberen bør vel normalt dekkes med topcoat og epoxyprimer, men jeg ville ikke bekymret meg for å ta båten ut på fjorden for en dag eller to. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 12.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 Kom til å tenke litt mer ... Er det egentlig viktig med topcoat under vannlinja? Jeg er ikke helt sikker ... Det hevdes at det er viktig at båten får tørke i lang tid før man legger på epoxyprimer, ellers kan man stenge inne fuktighet og det lager grobunn for plastpest. Slik sett er det vel best å ikke sette båten ut på vannet dersom du har planer om å jobbe mer på den i år. Men, for en båt som i all hovedsak tas opp av vannet når den ikke er i bruk, så er det antageligvis ikke viktig med epoxyprimer. Jeg fikk nettopp profesjonell hjelp til å fullføre utbedring av en skade i baugen rett under vannlinja på min båt. Det er kanskje ikke helt sammenlignbart da båten hovedsaklig er bygd av epoksylaminert trelaminat (men ett lag med vevd glassfiber ytterst) - men da ble det lagt epoksy og glassfiber - jeg tror bare det var epoksy og glassfiber. Da vi spurte om vi skulle legge primer utpå fikk vi beskjed om at det var helt unødvendig, det var bare å dekke til med bunnstoff. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
dvil Svart 12.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 Hvis glassfiberen er mettet med polyester, så er den til alt praktisk bruk tett. Så hvis det styrkemessig er godt nok, så er det bare å kose seg på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2015 den har jo sikkert vært på sjøen med denne reparasjonen tidligere, så tviler sterkt på at den vil synke så fort :) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Krimart Svart 13.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2015 Kan ikke tenke meg at det er noe som helst problem. Bruk båten med god samvittighet i sommer, men ta den opp i god til i høst, slip vekk bunnstoff på det aktuelle området og la det tørke under presenningen i vinter før du reparerer skikkelig til våren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.