Jump to content

Volvo penta TMD40A med MS3 gir i en Summer har begynt å "hoppe"

Tomkjoel

Recommended Posts

Fikk motoren i gang forleden etter maaaaange andre tråder og hjelp her inne. Noen begynner sikkert å bli lei (det gjør ihvertfall jeg).. Tok en tur utpå med barna og da vinden snudde drev det et tau (med dregg i enden, viste det seg) inn under båten og gikk i propeller. Vi ble tauet et stykke med mye plunder og heft til vi til slutt fant ut at det var noe i enden.. Ånd har motor begynt å hoppe og båten var på land i kveld og aksel og propell ble sjekket for skjevheter.. Fant ingen ting men den står altså å hopper ganske med en gang etter giring og så blir det værre.

Tenkte jeg skulle skru av akselen fra motor og sjekke om det kan ha flyttet litt på seg men tenkt først jeg skulle høre om noen hadde tips og om det kan være andre ting (svinghjul?? Eller lignende) inni motoren som kan forårsake dette?

Høres ut som dempeplata kan ha tatt kvelden.

kan hende du får sjekka dette på vannet, er avhengig ab litt klaring mellom propell og ror, løsne akselflensen mot giret, skyv akselen tilbake et stykke. koble fra kjøleslangen til giroljekjøleren og girvaieren. ta ut de 6 festeskruene mellom gir og adapterplate. når de er ute så skal det være en grei sak å trekke giret ut og opp. For fullstendig kontroll av dempeplate så tar du av adapterplata, tadaa, da er dempeplata klar for sjekk.

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Da er vi her igjen.. Jeg var nede i båten og skrudde aksel og akselflens av girkassen, startet og satte den forsiktig i gir og så at "bakplaten" på giret gikk rundt. Så ga jeg litt gass og så litt til. Kjørte forholdsvis "hardt" uten å klare og framprovosere så mye som et lite byks.. Koblet til akselen igjen og målte, om enn meget primitivt, litt "kast" eller "heving/senkning" inne mot flensen. Jeg lurer da på om siden det kjentes greit ut uten aksel at demperplater og annet er greit? Kan det være at propellen allikevel er litt "ute av kurs"?

Redigert av Tomkjoel (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...