Tomkjoel Startet 12.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 12.Juni.2015 Fikk motoren i gang forleden etter maaaaange andre tråder og hjelp her inne. Noen begynner sikkert å bli lei (det gjør ihvertfall jeg).. Tok en tur utpå med barna og da vinden snudde drev det et tau (med dregg i enden, viste det seg) inn under båten og gikk i propeller. Vi ble tauet et stykke med mye plunder og heft til vi til slutt fant ut at det var noe i enden.. Ånd har motor begynt å hoppe og båten var på land i kveld og aksel og propell ble sjekket for skjevheter.. Fant ingen ting men den står altså å hopper ganske med en gang etter giring og så blir det værre. Tenkte jeg skulle skru av akselen fra motor og sjekke om det kan ha flyttet litt på seg men tenkt først jeg skulle høre om noen hadde tips og om det kan være andre ting (svinghjul?? Eller lignende) inni motoren som kan forårsake dette? Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 13.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2015 Høres ut som dempeplata kan ha tatt kvelden. kan hende du får sjekka dette på vannet, er avhengig ab litt klaring mellom propell og ror, løsne akselflensen mot giret, skyv akselen tilbake et stykke. koble fra kjøleslangen til giroljekjøleren og girvaieren. ta ut de 6 festeskruene mellom gir og adapterplate. når de er ute så skal det være en grei sak å trekke giret ut og opp. For fullstendig kontroll av dempeplate så tar du av adapterplata, tadaa, da er dempeplata klar for sjekk. Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Cato Svart 13.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2015 Hva skjer om du gir på litt? Kobler den normalt da? Du får samme symptomer ved glattpolerte skåler på koblingskonen. Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 13.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2015 (redigert) MS3 og MS3B har en slurekobling innebygget i propellakselflens som kan ha begynt å glippe av og til etter at den har blitt belastet med f. eks. låst propellaksel, sjekk denne. Inneholder en form for clutchlameller og platefjærer. På MS3C og nyere er denne innebygget i utgående pinion-tannhjul. Redigert 13.Juni.2015 av I.M.S. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tomkjoel Svart 15.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2015 (redigert) Da er vi her igjen.. Jeg var nede i båten og skrudde aksel og akselflens av girkassen, startet og satte den forsiktig i gir og så at "bakplaten" på giret gikk rundt. Så ga jeg litt gass og så litt til. Kjørte forholdsvis "hardt" uten å klare og framprovosere så mye som et lite byks.. Koblet til akselen igjen og målte, om enn meget primitivt, litt "kast" eller "heving/senkning" inne mot flensen. Jeg lurer da på om siden det kjentes greit ut uten aksel at demperplater og annet er greit? Kan det være at propellen allikevel er litt "ute av kurs"? Redigert 15.Juni.2015 av Tomkjoel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 16.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2015 Måleur(klokke) er det som gjelder, kontroll "kast" aksielt og radielt på girkassens flens og på akselflensen hver for seg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.