Anjuma Svart 26.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2015 Jeg har manualer,men de viser ikke hvordan ta av selve tappen.Er dog redd jeg må av med pumpa for ser ingen annen mulig metode. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Teerex Svart 26.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2015 (redigert) Info og bilder her ang. hva som kan være årsaken til problemet: http://www.sailnet.com/forums/diesel/95276-perkins-4-108m-diy-rebuild-narrative-20.html Sjekk ut tråden til han her som har overdrevet motoroverhaling relativt mye http://www.sailnet.com/forums/diesel/95276-perkins-4-108m-diy-rebuild-narrative-11.html Redigert 26.Juni.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Anjuma Svart 27.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2015 Se der ja... Høytrykkspumpa må av tydeligvis. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Teerex Svart 27.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2015 (redigert) Er ikke helt sikker men tror hele den hub-saken (ref, nr 14 i deleboka side 15) er festet med en "circlip" til lagerenheten http://www.ybw.com/forums/showthread.php?183200-Perkins-4108-M-injector-pump-removal-and-alignment/page2 Her er deleboka http://www.alberg37.org/Project%20DB/Perkins4-108/4-108parts.pdf Illustrasjonene til side 10 og 15 viser at selve tappen er en løs del pussig nok men uten delenr. Redigert 27.Juni.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Anjuma Svart 27.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2015 Da fikk jeg demontert. Men hvor lenge var Adam i paradis? ...ca. 1/2 minutt!Det viser seg at på gamlemotoren så er det lagt inn to lager/mellomringer.... dermed blir akslingen for tynn.Så nå må jeg prøve å få tak i to slike mellomringer/lagre og få presset inn. Tror dere Universaldiesel kanskje kan ha slike? Her ser dere de to lagrene På ny-motoren finnes ikke disse Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Anjuma Svart 27.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2015 Da løste det seg liekvel. Jeg fant ut at hele lageret kunne jo bankes ut. Dermed flyttet jeg bare over. Dermed var det på plass... samtidig byttet jeg også over høytrykkspumpa. Denne er jo nettopp overhalt. Den bakre mutteren på dieselpumpa er no ordentlig herk å få ut... det er en mutter med rundt hode og Unbrako i tommer. Dermed har jeg ingen verktøy som ordentlig passer. Dessuten er det trangt!Endte opp med å sveise fast en dor som jeg slipte i andre enden for å sette på en skralle... da løsnet den! Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Anjuma Svart 27.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2015 Er det noen som kan verifisere at jeg har markert rett uttak i forhold til hvilket utak som går til hvilken dyse!? Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Jens_P Svart 28.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2015 På generell basis: ingen av rørene like i fasong. Og de skal kunne monteres uten bruk av makt for å tvinge de på plass. Så en prøvemontering med feste på injektorene bør gi svaret. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Anjuma Svart 28.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2015 Det var det jeg også tenkte... Så noterte meg ikke dette ved demontering. Men nr 3 og 4 kan byttes om på rørene uten problem. Så da ble jeg med ett litt usikker. Dog tror og mener jeg at nummereringen jeg viser til skal være korrekt. Hvis ingen vet med sikkerhet så x'er jeg fingrene og prøver slik :) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Jens_P Svart 28.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2015 På min gamle 4.99 - forgjengeren til 4.107 og 4.108 - stemmer det med det du har tegnet inn.Ser av gamle bilder at utløpet uten "forlenger" bakover er sylinder 1. Tenningsrekkefølge er 1-3-4-2 og rotasjonsretning på pumpen er angitt med pil på skiltet som peker nedover. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Anjuma Svart 28.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2015 Takker Jens:P... da føler jeg meg ganske sikker på at jeg har gjort dette korrekt. Nå er motor lettere overhalt og ferdig marinisert :) Så få vi se om den starter... må bare få tak Olje før jeg prøver. Og en stk temmelig ribbet står tilbake. Viftereima tok borti vannrøret... og det har vært et problem også med gamlemotoren så når jeg nå hadde mulighet så sveiste jeg en liten plate som passer på at reima løper fritt :) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.