nyeeier Startet 12.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 12.Juni.2015 Hei, En kompis av meg har kjøpte nylig en 20 fots daycruiser. Han tok den opp på henger i dag, for å spyle og smøre den med bunnstoff. Han sjekket tilfeldigvis belgene og der kunne han se at det var en sprekk knute belgen. Vi har ingen aning om hvor lenge det har stått sånn. Kan det gå inn i motoren? Hva må evt byttes? Vi er (les: som dere sikkert skjønner) helt grønne på motor, men er lærevillige!:) På forhånd takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 13.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2015 Det er vel ikke så mye annet å gjøre enn å bytte belgen og håpe på at det har gått bra. AQ200 er vel motoren, og da er det sannsynligvis et AQ270 eller AQ280 drev. Svingshjulskåpen bør da smøres godt, det sitter en skrue på toppen av kåpen som kan taes ut hvor det kan settes inn en smørenippel i stedet, og presses inn fett for å forsøke å få ut eventuell fuktighet for å redde lagrene. Dersom lagrene i svingshjulskåpen allerede har røket må motoren ut eller i frem. På siden inn mot drevet er det ikke så mye gjøre, enten har lagrene i dobbeltlagerboksen klart seg, eller så har det de ikke. Man kan prøve å rotere akselen litt for å kjenne om lagrene ruller greit, og gjør de det er det bare å montere drevet å satse på det beste. Oljen på drevet må byttes, og det må sjekkes om det er vann i drevet. Når oljen byttes må det alltid brukes nye tetninger på alle tre skruene. Dersom det er vann i drevet så er det heller ikke så mye annet å gjøre enn å rotere litt på drevet å kjenne om det snurrer greit, gjør det det er det bare å montere og satse på at det ikke er noen ulyder når man får skuta opp i litt fart. Sitér dette innlegget Link to post
nyeeier Svart 13.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2015 Beklager, glemte å få med at det er et Vp AQ280 drev.:) Hva er fremgangsmåten for å finne ut om lagerene i svinghjulskåpen er defekt?(starte opp og sette i gir og høre etter ulyder?) Hvor kan jeg få tak i smørenippel og evt dimensjon? Hva må løsnes for å få frem motoren og bytte lager? Drevet er oljen tappet og byttet, her var det ingen tegn til vann. Når jeg skulle bytte olje på drevet, så kjøpte jeg orginalt pakningsett for oljeskift. Merkelig nok passet ikke pakningen til peilepinnen, den virket for stor... Begynte å å demontere i går, men stoppet opp da jeg skulle ha ut sylinderene som holder drevet. Her må jeg ha noe form for verktøy, for de satt litt. Men fikk presset drivknutbelgen bak, og det var jo selvsagt rust, men vanskelig å se noe mer. Bør det smøres noe inne i knutebelgen? Motoren sviver ellers fint i fri, med drevet i en drevpose. Adeneo, takk for svar så langt. Vi håper på å ta mye lærdom av dette, i det minste. Og satser på at ikke hele båtsesongen er ødelagt:) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 13.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2015 (redigert) Det er ikke så mange måter å få sjekket lagrene i svinghjulskåpen, det beste er selvfølgelig å ta av kåpen og snurre på akselen, da kjenner man det jo, men det er ikke vanlig å ta ut motoren bare for å sjekke dette. Vanligvis så setter man på drevet å tuter og kjører, dersom man hører ulyder under kjøring så kan det være lagrene i svinghjulskåpen. Dersom det ikke var vann i drevet, så har det sannsynligvis ikke vært så veldig alvorlig. Smørenippel kan være vanskelig å finne, det er litt spesielle gjenger, men hør hos Volvo Penta eller et velassortert verksted for hydraulikk e.l. Hvilke sylindre mener du holder drevët, er det hydraulisk tilt på dette drevet ? Redigert 13.Juni.2015 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nyeeier Svart 13.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2015 Kan vannet komme inn i motoren da? Nei, det er som alle andre 280-drev elektrisk tilt. Det er nok feil å kalle det sylinder. Tenker på denne. Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 13.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2015 Vi fikk ut de ved å dytte litt fra innsiden og ta tak med vannpumpetang. Alternativt om de er gjenget i hullet kan du skru inn en skrue og få de ut på den måten Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 13.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2015 (redigert) Du må selvfølgelig løsne z-skruen på toppen først, deretter går de faktisk ut innover hvis man svinger helt over til ene side og slår de inn mot belgen, selv om de beste er å få de litt ut og gjøre som ehrnst nevner. Vannet kommer nok ikke inn i selve motoren, den er tett, men det kan komme inn i gjennom svinghjulskåpen der akselen går igjennom, og da renner det som regel ut i båten. Redigert 13.Juni.2015 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nyeeier Svart 13.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2015 (redigert) Z-skruen er av, hadde nok vært enda verre hvis ikke Har prøvd å vri drevet å slå litt innover, men det ser ut som det kan være en stoppkant der, så derfor ga jeg det opp. Det vanskelig å komme for å slå fra innsiden og ut. Jeg har prøvd å skru inn en bolt M8 og dratt med en vannpumpetang. Det kan virke som om ikke gjengene på bolten passer helt, mulig det kanskje er tommes?(Les: Noen som kan avkrefte/bekrefte dette) Har sprayet litt WD40, så får vi se om det hjelper. Har vært inne å sett på denne her foreslås et verktøy jeg ikke klarer å spore opp på artikkelnummeret. Bilde fra video som er linket til over. Jeg kunne kanskje modifisert denne litt Redigert 13.Juni.2015 av nyeeier (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 14.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2015 (redigert) mulig det kanskje er tommes?(Les: Noen som kan avkrefte/bekrefte dette) Alle skruer på et Volvo drev er tommer. Boltene skal normalt være ganske greie å få ut, og de går ut begge veier, det er ikke noe stoppkant. Dog vær forsiktig med å slå for hardt på de, slå de litt inn, så litt ut, til de løsner. Varme hjelper veldig. Ved å slå for hardt risikerer man nettopp at de utvider seg og setter seg fast, og det er vel det som har skjedd hos deg dersom de sitter bom fast, men det krever jo også noe makt for å få boltene ut. Det hjelper å bygge oppunder drevet med noe klosser og slikt, slik at vekten ikke hviler på boltene. Redigert 14.Juni.2015 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nyeeier Svart 14.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2015 Hei igjen, Jeg har allerede avlastet vekten på drevet, så det burde være greit, men takk for forslaget. Hvis jeg først får de av, skal de i hvertfall smøres inn ved montering igjen!:) Siden du sier de kan slåes innover. Så tror jeg jeg fører igjennom et gjengestag og skrur på en passende skive og mutter og slår løs.(og evt bruke varme) Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 14.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2015 De kan sløse inn, men du må vri drevet Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.