Jump to content

Propellvalg - Askeladden 505 - Etec 75

Vissertje

Recommended Posts

Dette blir en toppfart på under 27 knop. Om tallene stemmer. Og en Etec 75 kan ha maksturtallsområde mellom 4500-5500rpm så du ligger akkurat på grensen. Men det med en 15" propell som burde  spinne lett til ca 6000rpm på denne båten.

Du burde kunne få denne opp i 34 knop. Og det er laaaangt igjen til det. Igjen basert på tallene du oppgir. Har du sjekket at det ikke er feil med propell, motor eller båt?

..  ut fra tidligere tråder om e-tec 75/90 så har jeg inntrykk av at dette ikke er de mest turtallsvennlige motorene....?   eller var det også turtellere som viste for lite..?  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hadde en E-tec 40 der turtelleren viste ca 250 rpm for lite.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Det kan at jeg være at jeg så feil. Ikke lett å henge ut forbi utterigger og lese små skrift. 

Jeg har målt hastighet med en mobil og da kom jeg til 31 knopp. Usikker hvor nøyaktig det var. Skal prøve igjen snart.

Motoren har nyligt hatt service og hat aldri noe problemer. Propell ser bra ut, litt maling er flasset av men det er bare kosmetisk. Bâten er gammel, så jeg mistenke at den har suget seg te litt vann i skum. Men er vel ikke mye man kan gjør med det?

Takk for hjelpen 

• 2 uker senere...

Jeg har nå dobbeltsjekket alt og propellen jeg har er 13,5 x 15. Jeg kan få sirka 4600 rpm og 31 knopp. Jeg kan få 4700 men da blir båten veldig ustabil og ikke særlig mer fart. Hadde en f.eks 13,5 x 13 gitt et bedre resultat? Eller tror dere at det må openbart være et feil med båten eller motoren?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...