jensemann2 Startet 13.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 13.Juni.2015 Jeg har bare ett batteri, og skal ha inn et ekstra. Jeg har ikke tenkt å splitte forbruk og start, men har tenkt på 2 ulike måter å koble på. alternativ 1 er å bytte ut den 1-0-hovedbryteren jeg har en en "0-1-1+2-2" hovedbryter,og koble det nye batteriet på "2". Alternativ 2 er å la den gamle bryteren stå, og kjøpe en ny 0-1 bryter som bryter plusskabelen mellom batteri 2 og batteri 1. Da vil jeg kunne velge å kjøre kun på batteri 1 eller begge, altså ikke kun på batteri 2. Det viktigste er at jeg får start på motoren etter å ha kjørt kjøleskap/varmer noen timer. Er det noen bakdeler med å koble alternativ 2? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 13.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2015 Både fordeler og bakdeler. Alt. 2 . Bakdelen er at du kan gjøre feil ved at du slår begge til 0 mens motoren lader. Altså det samme som du skulle være uheldig å sette 1,1+2,2 bryteren til 0 etter oppstart, men den muligheten er vel mindre. Fordelen med to brytere er at når de brukes riktig så er det liten fare for at ladestrømmen brytes da en av de alltid står i ro. En 1,1+2,2 bryter har jo den svakheten at du kan risikere den bryter ladestrømmen når den betjenes mens motoren er i gang. Den skal jo ikke bryte ladestrømmen mellom de ulike posisjonene bortsett fra 0, men en vet jo aldri sikkert når den begynner å bli slitt. Som kjent er faren stor for at dynamo tar kvelden om ladestrømmen brytes. To brytere og et VS rele burde jo være greit i ditt tilfelle. Da blir begge batteri ladet selv om du glemmer å slå på det ene etter start. I hvert fall om du setter inn et med dual sense. Da lades begge samme hvilket av de to batteriene som står med bryteren av. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 13.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2015 For å spare kabel tenkte jeg å bare koble bryter nr 2 mellom pluss på batteri 2 og batteri 1. Da vil jeg ikke kunne kjøre på kun batteri 2, men altså bare kunne koble inn batteri 2 i parallell med batteri 1 dersom jeg ikke får start. Altså vil systemet være avhengig av at bryter 1 er på, uavhengig av om bryter 2 er på eller av. I tillegg kan jeg montere et VsR rele for å sikre at batteri 2 får lading uansett om bryter 2 er av eller på. Sitér dette innlegget Link to post
Poopadoop Svart 13.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2015 Enkleste kan jo være å bare montere en batterivelger der du velger mellom AV, 1, 2, 1+2. Da velger du 1+2 når du skal starte f.eks. og kjører, og når du skrur av motoren og bare bruker kjøleskapet har du på kun 1 eller 2. Sitér dette innlegget Finnmaster 68DC m/ Yamaha F225 & 400W konstant stereoanlegg/forsterker worklog Link to post
hegra Svart 13.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2015 (redigert) jensemann 2 : For å spare kabel tenkte jeg å bare koble bryter nr 2 mellom pluss på batteri 2 og batteri 1. Joda, men om du kobler den inn på baksiden av bryter 1 på den kabelen som går til startmotor, som du allerede har, kan du fritt velge hvilket batteri som skal være tilkoblet. Kan vel ikke gå noe særlig mer kabel av den grunn hvis bryter 1 er i nærheten av batteri. Men da er jo muligheten til stede at du kan være uheldig å slå av begge under drift. Det blir en smakssak, men med skikkelig uflaks kan jo det ene batteriet være helt tomt. Da forsvinner mye strøm til det tomme batteriet før du får startet. Med mitt forslag kan du koble fra det tomme batteriet før du kobler til det friske, og starteren får alt strømmen. Tviler på om det blir så kritisk noen gang, og dette er vel mer et teoretisk eksempel og sikkert sjeldent i praktisk , men du skjønner sikkert tanken. Selvfølgelig kan begge også være tilkoblet samme hvilken løsning du går for. Redigert 13.Juni.2015 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 13.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2015 Har en tendens for å tømme batteriene da er det vel best a) å dele start og forbruk, b) å bruke en batterimonitor for å bli varslet, c) å øke kapasiteten og d) helst å montere noe automatisk styring som forhindrer alle feilkilder, inkl. feilkilde nr. 1 med betegnelsen "menneske" Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.