Jump to content

Noen i arendal som er motorkyndig?

eam

Recommended Posts

Umiddelbart tenker jeg impeller eller at du har fått noe som tetter sjøvannsinntaket, som sjøgress, plastpose etc. Hvordan er det med brennmaneter for tiden? -den kan lett gjøre livet surt. Er det sjøvannsinntak via egen skroggjennomføring eller via drev?

-Bjørn har vel bobåt i havna der, og rykter sier at han er en hyggelig kar :)

Redigert av Eureka (see edit history)

Eureka. :) du må ikke tro på alle ryktene du Hører. :)

Jeg har vært bortom å kikket litt.

Slik det ser ut som for meg er det bra med saltvannsdelen av kjølingen.

Vi tok av slangen inn på eksosbendet. Der kom mye vann på tomgang.

Han har plukket ut termostater. Men det som er rart er at vannet I ekspansjonstanken ikke blir varmt. Mens motoren på ca 1200 rpm blir varm. Ca 85 grader.

Men altså ikke vannet I ekspansjonstanken. Kan noen forklare det?

Endelig ble det Bobåt

Blir også ferskvannsirkulasjonspumpen også varm?

- hvis ikke det er gått tett noen vei er det trolig noe galt med denne, f.eks. at enten impeller eller drivhjul spinner på aksling eller aksling knekt.

Ekspansjonstanken, er det en stor en som sitter på motoren og hvor kjøleren sitter inni eller en plasttank med små slanger inn/ut?

- hvis det er en hvor kjøleren sitter inni vil det vel ikke bli noe særlig sirkulasjon (og varme) før termostat åpner.

Husker bare fra min TAMD 60 C motor I Nord West en. Der ble vannet I ekspansjonstanken varmt. Men ikke på denne

Har samme type motorer , TAMD60C.

Jeg har demontert denne tanken på begge mine motorer, og jeg mener at det kun er et lite rør som forbinder tanken til varmeveksleren. Det vil derfor ikke sirkulere noe i selve tanken. Kjølevannstilsetning må derfor tilsettes i pluggen over termostatene for at den skal blandes ordentlig.

Bruk et speil og sjekk under tanken. Der mener jeg du finner kun  dette tynne røret som føres under tanken og frem til inntak på varmeveksler. I tillegg vil du finne  en tappeplugg for nedtapping av tanken.

PS! Et tips når det gjelder at motoren blir varm; Hvis du har tilkoblet defroster/VV-tank, så forsøk å strupe på utgangen til disse. Disse er koblet parralellt med kjøleren. Uten strupning så kan det være at for mye av kjølevannet tilføres en allerede oppvarmet VV tank, eller en defroster hvor vifta står stille. Da vil jo dette vannet ikke bli nedkjølet på noe vis.

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Vannpumpen håper jeg kommer i morgen ettermiddag og så ble det jo også (selvfølgelig) til at jeg må ha underdelen til termostathus og det kom jo ikke frem før etter at den var demontert. Håper å få den og i morgen, hvis noen vet om en sånn del så er det bare å gi lyd hvis jeg kan få den til Arendal til i morgen ettermiddag.

Det er et vanlig problem på sirkulasjonspumpen til Volvo penta mener at skovlhjulet er laget i et plastmateriale når denne blir slitt så står skovlhjulet bare og slurer. Skal til med samme jobben på mine tamd 71B motorer..før ferien hvis de klarer og pakke disse om..før den tid.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Avstand mellom pumpe og skovl høres ikke ut som en sannsynlig årsak. Det er jo ingen slitasjepunkter her? Mistenker heller at noe er tett et eller annet sted....

Red: Bergstads tips kan jo ha noe for seg. Men da kjenner man vel lett om skovlen slurer på akslingen?

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...