BOBO II Svart 16.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2015 Nå kjenner ikke jeg tamd 60 motoren men på de fleste 70 71 og 72 motorene sitter den samme sirkulasjonspumpen og det er mange med meg som har måttet pakke om pumpa pga av varmgang. Fyren som gjør denne jobben holder til på Oksenøya og har en del og gjøre nå med disse pumpene nå før feriestart. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
mateco Svart 16.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2015 Nå kjenner ikke jeg tamd 60 motoren men på de fleste 70 71 og 72 motorene sitter den samme sirkulasjonspumpen og det er mange med meg som har måttet pakke om pumpa pga av varmgang. .............................. Hva mener du med "pakke om" ? Disse pumpene har mekaniske tetninger som er svært slitesterke og som gjerne varer motorens levetid så sant kjølevæsken ikke inneholder ulumskheter. Fra 71B motoren, pos.10 og 11: Fra 60 C motoren, pos. 6 og 4: Bjørn Brumm.. Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
BOBO II Svart 16.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2015 (redigert) Det som er problem er at skovlhjulet er laget i et slags plastmateriale mulig kompositt ikke vet jeg, men volvo kom på en fiks ide at det var lurt med plast. Tanken bak det var hvis det frøys til i sirkulasjonspumpen på vinterstid så ville skovlhjulet slippe før akselen røyk. Skovlhjulet er bare presset inn på aksel uten noen form for splint. Når plast som jeg forstår det er i kalde og varme omgivelser sier det seg at dette må bli store påkjenninger og at det glipper på akslingen. Mulig det at sirkulasjonspumpen er beregnet for og holde hele motorens levetid. Men det gjelder ikke meg og mange til. Ved ompakking som jeg har forstått det så blir alle deler skiftet ut unntatt snilehuset. Redigert 16.Juni.2015 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 18.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 Hvordan går det med dere og motoren. Så båten ligger i havna I arendal enda. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
I.M.S. Svart 18.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 Her er jo mange kloke hoder i gang, men jeg vil forsiktig nevne at dersom termostater fjernes, er det store muligheter for overhetning idet vannstrømmen ikke blir sendt gjennom varmeveksler, de små platene under termostat stenger for by-pass åpningene når termostat åpner. Husk også på at kjølevæske skal fylles på i den store 6-kant pluggen over termostater til motoren er full og luftet, for deretter å fylle på ekspansjonstank. For øvrig har jeg til gode å se løse skovlhjul i sirkulasjonspumpene (som er i støpejern) på disse motorene. Derimot var det ofte "grodde" varmevekslerinnsatser og slitne sjøvannspumper som var årsak til varmgang. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 18.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 Det du nevner der I.M.S har jeg og hatt i bakhodet og nevnt for trådstarter. Tror kanskje du har rett. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
I.M.S. Svart 18.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 Innpå igjen. Glemte å nevne giroljekjøler. Var borte i 2 tilfeller med noen få dagers mellomrom for en tid tilbake hvor gjennomstrømningen i disse var for dårlig. Har også sett tilfeller hvor sinkanode i giroljekjøler hadde løsnet og lå i en skarp sving i kjølerøret. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.