Jump to content

Noen i arendal som er motorkyndig?

eam

Recommended Posts

Nå kjenner ikke jeg tamd 60 motoren men på de fleste 70 71 og 72 motorene sitter den samme sirkulasjonspumpen og det er mange med meg som har måttet pakke om pumpa pga av varmgang. Fyren som gjør denne jobben holder til på Oksenøya og har en del og gjøre nå :yesnod:  med disse pumpene nå før feriestart.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Nå kjenner ikke jeg tamd 60 motoren men på de fleste 70 71 og 72 motorene sitter den samme sirkulasjonspumpen og det er mange med meg som har måttet pakke om pumpa pga av varmgang. ..............................

Hva mener du med "pakke om" ?

Disse pumpene har mekaniske tetninger som er svært slitesterke og som gjerne varer motorens levetid så sant kjølevæsken ikke inneholder ulumskheter.

Fra 71B motoren, pos.10 og 11:

bilde

Fra 60 C motoren, pos. 6 og 4:

bilde

:smiley:

Bjørn Brumm..

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Det som er problem  er at skovlhjulet er laget i et slags plastmateriale mulig kompositt ikke vet jeg, men volvo kom på en fiks ide at det var lurt med plast. Tanken bak det var hvis det frøys til i sirkulasjonspumpen på vinterstid så ville skovlhjulet slippe før akselen røyk. Skovlhjulet er bare presset inn på aksel uten noen form for splint. Når plast som jeg forstår det er i kalde og varme omgivelser sier det seg at dette må bli store påkjenninger og at det glipper på akslingen. Mulig det at sirkulasjonspumpen er beregnet for og holde hele motorens levetid. Men det gjelder ikke meg og mange til. Ved ompakking som jeg har forstått det så blir alle deler skiftet ut unntatt snilehuset.   

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Her er jo mange kloke hoder i gang, men jeg vil forsiktig nevne at dersom termostater fjernes, er det store muligheter for overhetning idet vannstrømmen ikke blir sendt gjennom varmeveksler, de små platene under termostat stenger for by-pass åpningene når termostat åpner. Husk også på at kjølevæske skal fylles på i den store 6-kant pluggen over termostater til motoren er full og luftet, for deretter å fylle på ekspansjonstank. For øvrig har jeg til gode å se løse skovlhjul i sirkulasjonspumpene (som er i støpejern) på disse motorene. Derimot var det ofte "grodde" varmevekslerinnsatser og slitne sjøvannspumper som var årsak til varmgang.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...