Brumm Startet 13.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 13.Juni.2015 Jeg sliter fælt med å finne ut av om min Yanmar 4 LH 165 hk fra 1993 har for lite, for mye eller akkurat passe med olje. Slik har det vært bestandig egentlig, men ikke så ille som nå. Etter at motoren har vært avslått i flere timer drar jeg opp peilepinnen og ser at nivået er altfor høyt. Se bilde 1. Stikker så ned pinnen igjen og trekker den opp igjen med det samme. Nivået er nå mye lavere. Se bilde 2 På Yanmar Norge sier de at årsaken til et for høyt måleutslag er at når peilepinnen trekkes opp og ned flere ganger, da vil olje ligge igjen i røret og du får feilavlesning. Men det er jo det motsatt som skjer hos meg. Når jeg måler er det etter at motor har stått i ro i timesvis, og da burde vel all olje som var i røret vært rent ned når jeg trakk opp pinnen. Likevel får jeg en måling som ligger skyhøyt over maksstreken. Og når jeg rett etterpå måler på nytt, er nivået mye lavere. Jeg skjønner ingenting. Sitér dette innlegget Link to post
Sayana Svart 13.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2015 Det blir vacuum i peilerøret derfor høy oljestand. Trekk opp peilepinne tørk av sett den ned igjen å trekk den ut da har du oljenivået. Kan være du drar med olje opp når du trekker den opp så se på begge sider av pinnen om du får et rett bilde på ene eller andre siden. Sitér dette innlegget Link to post
Shaggylaggy Svart 14.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2015 Som Sayana sier:) .. Etter motor har vært startet, vent 5 minutter, trekk opp peilepinne, tørk av, stikk ned, og opp igjen, og da er resultatet. se på begge sider og den laveste oljestanden er riktig. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 14.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2015 Ja, som sagt, ta opp peilepinnen, tørk av, stikk den ned og trekk opp. Da kan du lese av nivået. Du kan med fordel åpne opp oljepåfyllingslokket når du peiler, da slipper du ut eventuelt overtrykk/vakuum i bunnpanna. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.