Jump to content

Umulig å peile olja riktig på Yanmar 4LH, eller?

Brumm

Recommended Posts

Jeg sliter fælt med å finne ut av om min Yanmar 4 LH 165 hk fra 1993 har for lite, for mye eller akkurat passe med olje. Slik har det vært bestandig egentlig, men ikke så ille som nå.

Etter at motoren har vært avslått i flere timer drar jeg opp peilepinnen og ser at nivået er altfor høyt. Se bilde 1.

Stikker så ned pinnen igjen og trekker den opp igjen med det samme. Nivået er nå mye lavere. Se bilde 2

På Yanmar Norge sier de at årsaken til et for høyt måleutslag er at når peilepinnen trekkes opp og ned flere ganger, da vil olje ligge igjen i røret og du får feilavlesning. 

Men det er  jo det motsatt som skjer hos meg. Når jeg måler er det etter at motor har stått i ro i timesvis,  og da burde vel all olje som var i røret vært rent ned når jeg trakk opp pinnen. Likevel får jeg en måling som ligger skyhøyt over maksstreken. 

Og når jeg rett etterpå måler på nytt, er nivået mye lavere. 

Jeg skjønner ingenting.

oljepeiling_4lh_dte.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...