Jump to content

Selvpolerende bunnstoff og selvpolerende egenskap.

Eureka

Recommended Posts

- klønete emnetittel, men det får våge seg.

Jeg la på Hempel sin selvpolerende bunnstoff i mars i fjor på seilbåten. Er igrunn tilfreds med hvor lite det har grodd ettersom båten er brukt alt for lite. Jeg ser på roret at det nok er et tynt tynt lang med grønn vekst. Mer som et " slimlag".

Selvpolerende bunnstoff skal jo løsne etterhvert som man bruker båten.

Spørsmålet blir jo om hvor mye bruk skal til for at det som måtte være av groe løsner ? -etter lengre periode stilleligge...

Båten går jo i 6-7 knop max .

Hvor mange timer med motorgange skal til for at skroget har polert seg glatt og rent gjen?

- eller er det like greit å jukse litt, fremskynde prosessen, og koste over skoget med egnet utstyr..

Redigert av Eureka (see edit history)

Poenget med selvpolerende er at det ytre laget av bunnstoffet skal poleres vekk under bruk så det kommer mer virkestoff (blant annet kobber) til overflaten. Har det begynt å gro skal det en del til for at overflaten poleres under fart, da har bunnstoffet sluttet å fungere skikkelig. Ville ha kostet av grønska, og har du anledning å skrubbe overflaten av bunnstoffet med f.eks. en slik grillristsvamp (kan minne om en grovrengjører med håndtak) får du virkestoffene opp i overflaten igjen og er good to go. Selv bruker jeg en kost på ei lang stang jevnlig og får en kamerat som trives i vann til å gå over med grillristsvampen det året jeg ikke slipper båten (slipper kun annenhvert år). Hvis bildet har kommet med ser du at jeg har satt en støvelkost i enden av ei stang med en klump isopor. Isoporen presser kosten opp og inntil skroget så arbeidet blir lettere.

bilde

Ja, hvis du mener den blå gummiskrapa med bøyd aluminiumsstang så er det den jeg fikk ideen fra :wink: Fungerer veldig bra synes jeg, men fant det raskere (og billigere) å lage til en enkel versjon selv enn å vente på å få den tilsendt. Jevnlig kosting av skutesiden bevarer bunnstoffet friskt og gir mer fart, men det må jo gjøres :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...