Zelwix Startet 14.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 14.Juni.2015 Ser på en Snekke som utgir seg for å være resturert av en båtbygger. Men det er både stål og kobber klink i denne, er det et problem? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 14.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2015 Du tenker galvanisert jernklink og kobber? Det blir en viss fare for galvanisk korrosjon ved å kombinere disse, de av jern, spesielt dem nærmest de av kobber, vil ruste raskere enn normalt. Men hvis det er brukt rustfrie vognskruer (kan ligne på klink sett utenfra) og kobberklink går disse bedre sammen enn kombinasjonen jern/kobber. Ikke ideelt å blande metaller med ulik verdi, men hvis de ligger i nærheten av hverandre på skalaen er dette bedre enn å kombinere de som ligger langt fra hverandre i "edelhet". Sitér dette innlegget Link to post
Zelwix Svart 14.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2015 Det er det jeg tenker på ja. Er det så alvorlig at jeg bør styre unna. Eller holder det "min tid" Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 14.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2015 Både jern og kobber har begrenset levetid som kommer an på flere faktorer, med kobber som den mest varige varianten. Er de kombinert kan enkelte av de nærmeste jernklinkene vare et par år, gjerne fem år, gjerne lengre. Vanskelig å si her på stående fot da det kommer an på blant annet dimmensjonering av og kvalitet på klinken, syrehold i materialet (eik?) og flere andre ting. Har sett jernklink overleve flere år på siden av kobber (jevnlig sjekk), men har også sett ny jernklink ruste vekk i løpet av et par år. Er typisk at de ruster/tæres mest på midten, altså i sua, midt mellom de overlappene bordene Når det gjelder båten du ser på ville jeg heller ha sett mer på helheten, er resten av restaureringen bra? Om du må skifte noe klink underveis er gjerne ikke det verdens undergang, det er forsåvidt en kjekk jobb Men jeg lurer litt på hva båtbyggeren har tenkt med hvis han har satt jern og kobber om hverandre, så ville ha sjekket resten av arbeidet grundig før et eventuelt kjøp Og gjerne også spurt båtbyggeren hva som er tanken bak kombinasjonen av klink. Hvis det viser seg at båten er opprinnelig utstyrt med jernklink og båtbyggeren har skiftet ut alle under vann med kobber er saken anderledes da jernklinken over vann er mindre påvirket av metallene under vann. Den måten å kombinere på er ikke så dum, beholde jern over vann for klassisk utseende og konventere til kobber under vannlinja for mindre vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post
Zelwix Svart 14.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2015 Flott. Takk for utfyllende og godt svar Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.