Jump to content

Kjøpe avfukter. Hvilken er ok (best)?

skhauge

Recommended Posts

I år er været helt elendig på Vestlandet. Og i år fikk eg lekkasje rundt et eller fleire skrog vindu. Har forhåpentligvis ordnet dette og fått tørket ut.

Men så tenker eg generelt skulle det vært varme/avfukter i båten. Ser f.eks Jula har to versjoner til mellom 2-2500kr. Skal eg kjøpe skal det være en modell med dren slange. Har andre på forumet kjøpt slikt siste tiden og har anbefalt produkt?

Enig med Zit. Har hatt den i 3 år nå. Brukes både i hjemmehavn og på tur.

Kjøp den med ioniserende filter.

Har også "kopien" fra Elkjøp. Den står i kjelleren. På den går vifta kontinuerlig samt at hygrometeret nok er for upresist. Når den er stilt inn på 50%RF, så holder lufta 42. Foretrekker å ikke kjøre det så lavt i båten med mye treverk.

Støttes! Og så slipper du utfordringer med ising som gjerne kan skje med kompressorbaserte avfuktere når temperaturen synker. Min erfaring er at Meaco avfukter lufta langt mer effektivt enn den kompressorbaserte (som jeg nå har donert til en oppvarmet kjeller hos en kamerat). Mens den gamle tok ut om lag 3-4 liter i døgnet tar Meacoen min ut i overkant av 8 liter døgnet under lignende forhold (hadde slangen oppi ei bøtte for å måle).

Denne er nok mest for pengene, funker ned til 0 grader så det er gode greier.

Trolig produsert på samme fabrikk som Meaco DD8L og funker i hovedsak på samme måte.

http://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/klima/SDH08L13E/sandstrom-avfukter-sdh08l13e

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Som sagt, vifta på den fra Elkjøp går kontinuerlig. Ja, den er billigere, men om båten er godt lukket så trenger ikke avfukteren gå hele tiden. Mao, det vil gå mindre strøm med originalen. Dessuten er det jo behagelig at den går i dvale når riktig RF er oppnådd. Den monitorerer luftens RF hvert 30. minutt. Det er veldig greit når man sover ombord og har tilgang på landstrøm.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...