Jump to content

Generatortrøbbel - rettigheter reklamasjon

Christian_V

Recommended Posts

Hei båtvenner.

I fjor (august) kjøpte jeg en båt, som jeg er veldig fornøyd med. Båten ble kjøpt av forhandler (brukt), men det ble brukt båtmegler ved handelen. I utgangspunktet veldig ryddig både med selve handelen og med oppfølgingen.

Når båtsesongen ble startet for et par måneder siden, var generatoren helt død, inklusive betjeningspanelet. Heldigvis var dette kun en sikring som var gått i panelet, og etter at denne ble byttet var det liv igjen i generatorpanelet. Dessverre vil ikke generatoren starte, men alle koblinger til og fra generatoren er funnet i orden, og jeg har også undersøkt starteren som også fungerer. Det som er problemet er at svinghjulet står helt fast. Jeg har demontert dyserørene og det er funnet kun diesel (ikke vann) her.

Svinghjul med kranse som er forbundet med startmotoren står også helt fast. Jeg har kommet dithen at det kan være tre alternativer som forårsaker at motoren ikke går rundt;

1. Motoren har skåret seg (men gikk helt fint på siste tur i november før vinterkonservering)

2. Motoren har rustet fast

3. Generatoren har rustet fast

Foreløpig har jeg kun demontert starteren, samt løsnet på dyserørene. Jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre videre. Om jeg fortsetter å skru motoren mer fra hverandre, så kan det vel hende at jeg mister mulig reklamasjonsrettighet? 

Også usikker på om jeg i det hele tatt har reklamasjonsrettigheter i denne saken, da både båt og generator var brukt da jeg kjøpte båten. Generatoren er antageligvis fra 2005 og av merket Fischer Panda, med Kubota motor Z482. Timetallet er ca 570 timer på generatoren.

Tips og råd i denne sammenheng?

På forhånd takk.

Som forbruker har du vel en reklamasjonsrett på brukte varer i seks måneder fra kjøpstidspunktet. Enten skyldes denne feilen manglende vinterkonservering eller så har rust og elde gjort sitt. Du er ikke alene om å ha store utgifter til reparasjon av vannkjølte dieselaggregat i båt. Selv om forrige eier ikke hadde problemer trenger ikke det å gjøre ham ansvarlig for noe som oppstår nå.

Jeg foreslår at du løfter ut generatoren og finner ut hva som må fikses, enten selv eller med hjelp av et kyndig verksted.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...