Traale Startet 14.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 14.Juni.2015 Jeg har en Princess 38 fra 90 tallet på hånden. Den har to motorer med fast aksling, hvor den ene motoren er defekt. Har aldri hatt båt med to motorer og lurer på hvordan det å kjøre med en motor lengre distanser. Da snakker vi om 8 - 10 knop. Noen erfaringer der ? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 14.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2015 Det går greit men du må bruke mye motror for å holde kursen. Sånn sett er det ikke noe særlig. Ellers er det ikke noe i veien teknisk for å gjøre det. Hos meg har begge motorene kjølevannsutløp til begge hylsene slik at disse får sin køling uansett om en av motorene stanses. Det er ting du spesifikt får sjekke på den aktuelle båten, men tvilsomt at Princess har laget noe som er til hinder for det. Sitér dette innlegget Link to post
enebakk Svart 14.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2015 Men er det ikke noe om at giret ikke får smøring/kjøling. For propellen vil jo gå rundt selv om motoren ikke går Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 14.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2015 På motoren som ikke skal gå, surrer du en jekkestropp et par ganger rundt propellakslingen og fester den rundt et motorfeste eller annet solid punkt. Så snart akslingen begynner å rotere (baklengs, husk det) vil stroppen stramme seg og holde propellen i ro. Da kan du kjøre på en motor så lenge du ønsker. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Traale Svart 14.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2015 Takk for gode tips. Propellen til den defekte motoren tar jeg av, så da blir det ikke problemer med en roterende aksling. Jeg tenkte mer på hvordan den blir å kjøre, noe "Chiefengineer" var inne på. Disse båtene har jo ikke kjøl og med en motor som fremdrift på ene siden av "V en" kan jo kanskje skape dårlige kjøre egenskaper selv med bare 8 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 14.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2015 Bruker du autopilot, vil du ikke merke noe. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
navid Svart 14.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2015 Med bare en motor vil du neppe få motoren som går opp i maks turtall. Turboen vil neppe gi nok ladetrykk, så du kommer neppe over 1400 rpm. Det blir rett og slett for tungt med bare en motor for å få den opp over 2000 rpm, så noe over 8-9 knop kan du ikke regne med. Mere pådrag utover 8-9 knop gir bare svart røyk. Det er min erfaring. Men holder du turtallet under 1400 rpm kan du etter min mening operere uten problemer. Mange som går på bare en motor. Men det har da sine begrensninger. Når du f.eks skal legge til og i dårlig vær. Du har kanskje thrustere foran og bak. Det vil være til stor nytte med bare en motor på ene siden av V-en når du skal legge til og gå fra kai. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.