Jump to content

Kjøre med en motor når man har to !

Traale

Recommended Posts

Det går greit men du må bruke mye motror for å holde kursen. Sånn sett er det ikke noe særlig. Ellers er det ikke noe i veien teknisk for å gjøre det. Hos meg har begge motorene kjølevannsutløp til begge hylsene slik at disse får sin køling uansett om en av motorene stanses.

Det er ting du spesifikt får sjekke på den aktuelle båten, men tvilsomt at Princess har laget noe som er til hinder for det.

På motoren som ikke skal gå, surrer du en jekkestropp et par ganger rundt propellakslingen og fester den rundt et motorfeste eller annet solid punkt. Så snart akslingen begynner å rotere (baklengs, husk det) vil stroppen stramme seg og holde propellen i ro. Da kan du kjøre på en motor så lenge du ønsker.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Takk for gode tips.

Propellen til den defekte motoren tar jeg av, så da blir det ikke problemer med en roterende aksling.

Jeg tenkte mer på hvordan den blir å kjøre, noe "Chiefengineer" var inne på.

Disse båtene har jo ikke kjøl og med en motor som fremdrift på ene siden av "V en" kan jo kanskje skape dårlige kjøre egenskaper selv med bare 8 knop.

Med bare en motor vil du neppe få motoren som går opp i maks turtall. Turboen vil neppe gi nok ladetrykk, så du kommer neppe over 1400 rpm. Det blir rett og slett for tungt med bare en motor for å få den opp over 2000 rpm, så noe over 8-9 knop kan du ikke regne med. Mere pådrag utover 8-9 knop gir bare svart røyk. Det er min erfaring.

Men holder du turtallet  under 1400 rpm kan du etter min mening operere uten problemer. Mange som går på bare en motor. Men det har da sine begrensninger. Når du f.eks skal legge til og i dårlig vær.

Du har kanskje thrustere foran og bak. Det vil være til stor nytte med bare en motor på ene siden av V-en når du skal legge til og gå fra kai.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...